Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Omfattande brister i inköpsrutinerna inom Region Östergötland

Region Östergötland har omfattande brister i rutiner för både inköp och uppföljning. Dessutom saknas dokumentation av upphandlingar för 48 miljoner kronor. Det visar en revisorsrapport.

| 2017-11-22

Region Östergötland var en av de upphandlande myndigheter som Konkurrensverket slog ner på när det gäller reglerna för efterannonsering. I ett tillsynsbeslut (pdf) konstaterades att det i 37 efterannonser saknat den obligatoriska uppgiften om kontraktets värde.

Men nu kommer kommunens egna revisorer (pdf) med svidande kritik mot sättet regionen bedriver sin inköpsverksamhet.

Upphandlingsverksamheten har tidigare granskats av Region Östergötlands revisorer. 2013 granskades dåvarande landstingets följsamhet mot ramavtal, där revisorerna bedömde att den interna kontrollen för att säkerställa följsamhet mot ramavtal inte var tillräcklig och att det fanns ett behov av att fördjupa och strukturera denna på ett tydligare sätt.

2015 granskades upphandlingar inom ny- och ombyggnation. Där fann revisorerna brister i uppföljning samt internkontroll, bland annat saknades styrdokument.

Revisorerna i Region Östergötland har gett PwC i uppdrag att genomföra en fördjupad granskning av regionens upphandlingsverksamhet. I rapporten (pdf) bedömer revisorerna att upphandlingsverksamheten sammantaget inte bedrivs på ett ändamålsenligt sätt. Detta beror inte minst på brister i uppföljning och dokumentation.

Anders Senestad, Moderaterna.

– Upphandlingsarbetet faller mellan stolarna, från upphandlingen är genomförd tills avtalet är avslutat, sa revisionens ordförande, Anders Senestad, M, när revisionens granskningsrapport presenterades för regionfullmäktige.

Efter ett 80-tal stickprov på direktupphandlingar inom sjukvårdsområdena Centrum för kirurgi, ortopedi och cancervård, Diagnostikcentrum, Sinnescentrum samt Centrum för medicinsk teknik visar det sig att de fyra enheterna gjort inköp som inte dokumenterats, i strid mot lagen, för 48 miljoner kronor. De sammanlagda inköpen för de fyra enheterna ligger på 177 miljoner kronor.

Stickproven är gjorda på alla inköp över 100 000 kronor, som enligt regionens regelverk är den gräns där verksamheterna själva får göra enstaka inköp. Kostnader över denna summa ska göras tillsammans med upphandlingsenheten.

Rapporten konstaterar också att det inte sker någon ändamålsenlig uppföljning av genomförda upphandlingar. “Uppföljningar ska göras men ansvaret för detta framgår inte, vare sig av inköps- och upp-handlingspolicyn eller av processbeskrivningarna. I intervjuerna framkommer olika uppfattningar om ansvaret för uppföljning. Upphandlingsenheten hävdar att den inte har ansvar för uppföljningen då den inte har mandat för det. Vissa verksamheter tar eget ansvar för uppföljningen medan andra tror att det är upphandlingsenheten som bär ansvaret”, står det i rapporten.

Den pekar också på att den bristande uppföljningen leder till övergripande uppföljningen av avtalstrohet också brister.

Rapporten visar också att det görs köp utanför avtal, trots att regionens avtalskatalog är känd i organisationen och att den är lättillgänglig,

 

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026