
På den här kursen får du lära dig hur du ska ingå och förvalta IT-avtal. Kursen kommer också belysa vanliga fallgropar, risker och hot som förekommer vid upphandling av IT och hur man förebygger dem.

advokat, Kahn
Pedersen.
– Det är viktigt att ha med sig att beroende på upphandlingsföremålet aktualiseras olika beroenden gentemot leverantören som behöver hanteras både i kravställningen och i avtalet. Exempelvis skiljer sig kundens beroenden gentemot leverantören vid upphandling av system som tillhandahålls som molntjänst respektive system som kunden installerar och driftar i egen regi. Dessutom gäller att ju bättre man förstår tekniken, upphandlingsföremålet och vilka lösningar som finns på marknaden, desto bättre kommer kravställning att vara. Under kursen kommer vi därför prata om hur man ställer rätt krav med utgångspunkt i leverantörsberoenden i olika IT-avtalstyper och hur man skapar rätt incitament för leverantören att leverera avtalsenligt.
Kursen hjälper dig öka medvetenheten om IT-risker
– Enligt senaste cybersäkerhetskollen från MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, har 6 av 10 myndigheter i Sverige allvarliga brister i sitt sin cybersäkerhetsarbete. En del av cybersäkerheten är hantering av de IT-beroenden man har gentemot externa leverantörer. De cyberattacker och de IT-haverier som har förekommit i Sverige på senaste tiden, visar på vikten av att vara förberedd på om leverantören misslyckas med sin leverans. Att vi behöver ha fungerande IT hos myndigheter är dessutom en samhällsfråga, eftersom det i slutändan kan påverka medborgarna.
– Är du IT-upphandlare, IT-chef, jurist eller jobbar med IT-inköp och IT-avtal inom upphandlande myndigheter eller enheter bör du gå den här kursen för att på djupet diskutera hur du genom avtalsvillkor får mer kontroll och rådighet över din IT och information, samt hur du minskar leverantörsberoenden och därmed dina sårbarheter.
Tahmina Sahibli är advokat på advokatfirman Kahn Pedersen och har jobbat med digitaliseringsfrågor i tio år.
Vilket/vilka råd vill du skicka med potentiella deltagare redan nu?
- Identifiera dina kritiska IT-avtal, kritiska leverantörer och analysera hur myndigheten skulle påverkas om en IT-tjänst inte levereras avtalsenligt eller inte levereras allt
- För att undvika för omfattande och missriktad kravställning, fokusera på ”vad-et” och inte ”hur-et” i kravställningen
- Säkerställ att avtalet innehåller autonoma och parallella sanktioner som utgår automatiskt när leverantören inte agerar avtalsenligt