Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Proportionalitetsprincipen viktig om leverantör ska uteslutas

Christian Härdgård och My Becher, Advokatfirman Delphi, refererar generaladvokatens förslag till avgörande där proportionalitetsprincipen särskilt framhålls vid bedömningen om en leverantör ska uteslutas eller inte.

| 2019-06-14

Fakta i målet

En rumänsk kommun tilldelade Delta Antrepriză de Construcţii şi Montaj 93 och två andra företag, med vilka Delta hade skapat en tillfällig företagssammanslutning, UTE1, ett entreprenadkontrakt för att bygga om och modernisera en fritidsanläggning.

Avtalet kom sedan att sägas upp i förtid av kommunen på grund av att UTE1 hade brutit mot kontraktet genom att anlita en underleverantör för att utföra viktiga delar av byggentreprenaden utan föregående tillstånd.

Detta trots att förfrågningsunderlaget innehöll ett villkor om att ingen underleverantör fick delta utan tillstånd från kommunen.

Delta och två andra företag bildade sedan en ny företagssammanslutning, UTE2, och lämnade anbud i annan upphandling för en annan upphandlande myndighet.

I sin anbudsansökan angav Delta att företaget inte omfattades av något skäl för uteslutning. När det upptäcktes att det tidigare kontraktet hade sagts upp i förtid beslutade den upphandlande myndigheten att utesluta UTE2 på grund av den förtida uppsägningen och att UTE2 inte hade informerat om detta vid sitt anbudslämnande.

UTE2 överklagade uteslutningsbeslutet till domstol på eftersom UTE2 inte ansåg att det förelåg skäl för uteslutning. Rumänsk domstol har följaktligen hänskjutit följande tolkningsfråga till EU-domstolen:

Kan artikel 57.4 g i direktiv 2014/24/EU tolkas så att uppsägningen av ett offentligt kontrakt på grund av att en underleverantör har anlitats för att utföra en del av byggentreprenaden utan den upphandlande myndighetens tillstånd, utgöra en allvarlig eller ihållande brist i fullgörandet av något materiellt krav enligt ett tidigare offentligt kontakt, vilket medför att en ekonomisk aktör ska uteslutas från ett offentligt upphandlingsförfarande?

Generaladvokatens bedömning

Generaladvokaten konstaterar att den rumänska domstolens fråga endast rör tolkningen av artikel 57.4 g i direktivet men att generaladvokaten väljer att utvidga frågan till att även omfatta artikel 57.4 h för att kunna ge ett mer fullständigt svar.

Av artikel 57.4 g framgår att en upphandlande myndighet får utesluta en ekonomisk aktör om denne har visat allvarliga eller ihållande brister i fullgörandet av något materiellt krav enligt ett tidigare offentligt kontrakt och detta har medfört att kontraktet har sagts upp i förtid.

Generaladvokaten erinrar att det ankommer på den upphandlande myndigheten – och enbart på denne – att bedöma räckvidden av de fel som innebär brister i fullgörandet av något materiellt krav i ett tidigare kontrakt som är så allvarligt att det motiverar en uppsägning på grund av bristande förtroende.

Generaladvokaten understryker att det fel som görs gällande ska vara tillräckligt allvarligt för att motivera en uppsägning i förtid med beaktande av proportionalitetsprincipen. Därmed är det inte tillräckligt att ett tidigare offentligt kontrakt ensidigt ha sagts upp för att en uteslutning ska kunna tillämpas.

Den upphandlande myndigheten måste även göra en egen bedömning av det kontraktsbrott som leverantören påståtts ha gjort sig skyldig till och göra en bedömning om detta uppfyller villkoren för uteslutning. Generaladvokaten konstaterar att vid denna bedömning ska tillämpningen av proportionalitetsprincipen avgöra huruvida det påstådda kontraktsbrottet är tillräckligt för ett uteslutande av leverantören.

Av artikel 57.4 h framgår det att en upphandlande myndighet får utesluta en ekonomisk aktör om denne i allvarlig omfattning har undanhållit information som är av betydelse för kontroll av att det inte föreligger skäl för uteslutning.

Generaladvokaten konstaterar att för att utesluta en anbudsgivare är det inte tillräckligt att slå fast att anbudsgivaren inte berättade att det eventuellt förelåg skäl för uteslutning.

Generaladvokaten anger att det är nödvändigt att bedöma vilken betydelse de undanhållna uppgifterna har haft. Det bör erinras att det enligt lojalitetsprincipen åligger Delta redan från början att upplysa om det tidigare uppsagda kontraktet.

Det ankommer dock på den rumänska domstolen, mot bakgrund av proportionalitetsprincipen, att pröva hur allvarligt undanhållandet av uppgifterna har varit.

Analys

Generaladvokaten anger att om företag anlitar en underleverantör – utan ett nödvändigt förhandstillstånd samt undanhåller information om att ett i förtid uppsagt kontrakt kan utgöra skäl för uteslutning – måste bedömningen göras med beaktande av proportionalitetsprincipen.

Att proportionalitetsprincipen ska ligga till grund för en sådan bedömning är inte särskilt oväntat med tanke på att principen utgör en av de grundläggande principerna inom upphandlingsområdet.

Om proportionalitetsprincipen inte skulle behöva beaktas uppstår en märklig situation som kan medföra att leverantörer hamnar i kläm.

Proportionalitetsprincipen innebär att de åtgärder som den upphandlande myndigheten vidtar inte ska gå utöver vad som är nödvändigt. Genom att inte göra en enskild bedömning där proportionalitetsprincipen beaktas kan den upphandlande myndigheten inte säkerställa att ett eventuellt uteslutande inte går utöver vad som är nödvändigt.

Det bör även påminnas om att en bedömning med beaktande av proportionalitetsprincipen kan få olika utfall i olika situationer, varför det är särskilt viktigt att bedömningen alltid genomförs.

Därmed bör det ligga i samtliga parters intresse att proportionalitetsprincipen upprätthålls.

4. Målnummer och domstol

Förslag till avgörande av Generaladvokat Manuel Campos Sánchez-Bordona, föredraget den 8 maj 2019, mål C-267/18.

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Inför kategoristyrning på bred front

Alvestas kommunkoncern i sin helhet ska involveras i en strategisk satsning på kategoristyrda inköp. Pilotprojekt inom livsmedel och markentreprenader har banat väg för reformen.

Tar kliv uppåt i Uppsala

Karriär

Susanne Afzelius tar ett steg uppåt i Uppsala stads organisation som ny verksamhetschef för Gemensam service med omkring 700 medarbetare. Men hon behåller engagemanget för upphandling efter drygt fyra år som organisationens upphandlingschef

Foto; Fredrik Wennerlund.

Tar strid om vaccinavtal

”Köp eget!” Moderatledaren Ulf Kristerssons hoppas på nationella inköp av vaccin mot covid-19 för att klara massvaccination av alla vuxna fram till halvårsskiftet.

Avtalslöst efter årtalsmiss

2021 blev av misstag 2022 i region Uppsalas system för kommande upphandlingar. Följden är att maten på Eskilstuna lasarett blir avtalslös till oktober.

Foto: Skara kommun.

Shopmodell för högre betyg

Skara kommun ger det lokala näringslivet ett betydande inflytande kring det framtida arbetet med upphandlingar. En workshop nästa vecka ska utmynna i det kommunen kallar förbättringsförslag i samverkan mellan Skara kommun och lokala företag.

Medborgarmakt över upphandling

Även en enskild invånare kan påverka en kommuns upphandlingar. I Örnsköldsvik väntar skärpta miljökrav vid upphandling av anläggningsarbeten sedan frågan väckts som ett medborgarförslag.

Veckans jobb

Verksjurist med upphandlingsrättslig inriktning

Toppjobb

  • Region Blekinge söker upphandlare
  • Huddinge kommun söker entreprenadupphandlare
  • Anbudsansvarig till Humana Individ och Familj
  • Ljungby kommun söker upphandlingschef
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Vill du bli Södersjukhusets nya upphandlare?
  • Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet
  • Erfaren upphandlare till Stockholm Vatten och Avfall
  • Karlskrona kommun söker upphandlare
  • Upphandlingscenter söker strategisk upphandlare med inriktning entreprenad
  • e-Avrop söker upphandlingskonsult
  • SVA söker inköps- och upphandlingschef
  • SVA söker inköpare

Senaste nyheterna

Inför kategoristyrning på bred front Inför kategoristyrning på bred front
Tar kliv uppåt i Uppsala Tar kliv uppåt i Uppsala
Tar strid om vaccinavtal Tar strid om vaccinavtal
Avtalslöst efter årtalsmissAvtalslöst efter årtalsmiss
Shopmodell för högre betyg Shopmodell för högre betyg
Medborgarmakt över upphandling Medborgarmakt över upphandling
Så förhindrar Norrköping reprisSå förhindrar Norrköping repris
Svar om andningsmasker ”i närtid”Svar om andningsmasker ”i närtid”

Senaste kommentarerna

  • Han leder V6-samarbetetDet måste varit två kloka jurister som tog med dina värdefulla kunskaper i boken :-) Grattis David!
  • Vy och SJ i NorrlandsnattenI länken redogör Trafikverket för prissättningen. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/trafikverket-stallde-inga-priskrav
  • Vy och SJ i NorrlandsnattenHar nu insett det negativa i resultatet av upphandlingen. Der går inte att åka nattåg till Kiruna ända från Göteborg...
  • Avtalsförändring retar gymägareMotiveringen var ju att alla leverantörer har fått samma erbjudande dvs samma förutsättningar. Möjligen om man då anser att gym...
  • ”Omöjligt mäta effektiviteten”En övertro på att genom effektivitet skapas resultat. Resultat får man av upplevd nytta och värde hos de som man...

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 9-10 februari
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 9 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 15 mars
  • Upphandla funktion i praktiken | 18 mars
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 23 mars
  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | 15 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Läs guiden om moduler

Ta del av kostnadsfri guide med råd, erfarenheter och branschkunskap kring att upphandla moduler och paviljonger som Upphandling24 har tagit fram tillsammans med leverantörer, upphandlare och jurister.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »