Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Proportionalitetsprincipen viktig om leverantör ska uteslutas

Christian Härdgård och My Becher, Advokatfirman Delphi, refererar generaladvokatens förslag till avgörande där proportionalitetsprincipen särskilt framhålls vid bedömningen om en leverantör ska uteslutas eller inte.

| 2019-06-14

Fakta i målet

En rumänsk kommun tilldelade Delta Antrepriză de Construcţii şi Montaj 93 och två andra företag, med vilka Delta hade skapat en tillfällig företagssammanslutning, UTE1, ett entreprenadkontrakt för att bygga om och modernisera en fritidsanläggning.

Avtalet kom sedan att sägas upp i förtid av kommunen på grund av att UTE1 hade brutit mot kontraktet genom att anlita en underleverantör för att utföra viktiga delar av byggentreprenaden utan föregående tillstånd.

Detta trots att förfrågningsunderlaget innehöll ett villkor om att ingen underleverantör fick delta utan tillstånd från kommunen.

Delta och två andra företag bildade sedan en ny företagssammanslutning, UTE2, och lämnade anbud i annan upphandling för en annan upphandlande myndighet.

I sin anbudsansökan angav Delta att företaget inte omfattades av något skäl för uteslutning. När det upptäcktes att det tidigare kontraktet hade sagts upp i förtid beslutade den upphandlande myndigheten att utesluta UTE2 på grund av den förtida uppsägningen och att UTE2 inte hade informerat om detta vid sitt anbudslämnande.

UTE2 överklagade uteslutningsbeslutet till domstol på eftersom UTE2 inte ansåg att det förelåg skäl för uteslutning. Rumänsk domstol har följaktligen hänskjutit följande tolkningsfråga till EU-domstolen:

Kan artikel 57.4 g i direktiv 2014/24/EU tolkas så att uppsägningen av ett offentligt kontrakt på grund av att en underleverantör har anlitats för att utföra en del av byggentreprenaden utan den upphandlande myndighetens tillstånd, utgöra en allvarlig eller ihållande brist i fullgörandet av något materiellt krav enligt ett tidigare offentligt kontakt, vilket medför att en ekonomisk aktör ska uteslutas från ett offentligt upphandlingsförfarande?

Generaladvokatens bedömning

Generaladvokaten konstaterar att den rumänska domstolens fråga endast rör tolkningen av artikel 57.4 g i direktivet men att generaladvokaten väljer att utvidga frågan till att även omfatta artikel 57.4 h för att kunna ge ett mer fullständigt svar.

Av artikel 57.4 g framgår att en upphandlande myndighet får utesluta en ekonomisk aktör om denne har visat allvarliga eller ihållande brister i fullgörandet av något materiellt krav enligt ett tidigare offentligt kontrakt och detta har medfört att kontraktet har sagts upp i förtid.

Generaladvokaten erinrar att det ankommer på den upphandlande myndigheten – och enbart på denne – att bedöma räckvidden av de fel som innebär brister i fullgörandet av något materiellt krav i ett tidigare kontrakt som är så allvarligt att det motiverar en uppsägning på grund av bristande förtroende.

Generaladvokaten understryker att det fel som görs gällande ska vara tillräckligt allvarligt för att motivera en uppsägning i förtid med beaktande av proportionalitetsprincipen. Därmed är det inte tillräckligt att ett tidigare offentligt kontrakt ensidigt ha sagts upp för att en uteslutning ska kunna tillämpas.

Den upphandlande myndigheten måste även göra en egen bedömning av det kontraktsbrott som leverantören påståtts ha gjort sig skyldig till och göra en bedömning om detta uppfyller villkoren för uteslutning. Generaladvokaten konstaterar att vid denna bedömning ska tillämpningen av proportionalitetsprincipen avgöra huruvida det påstådda kontraktsbrottet är tillräckligt för ett uteslutande av leverantören.

Av artikel 57.4 h framgår det att en upphandlande myndighet får utesluta en ekonomisk aktör om denne i allvarlig omfattning har undanhållit information som är av betydelse för kontroll av att det inte föreligger skäl för uteslutning.

Generaladvokaten konstaterar att för att utesluta en anbudsgivare är det inte tillräckligt att slå fast att anbudsgivaren inte berättade att det eventuellt förelåg skäl för uteslutning.

Generaladvokaten anger att det är nödvändigt att bedöma vilken betydelse de undanhållna uppgifterna har haft. Det bör erinras att det enligt lojalitetsprincipen åligger Delta redan från början att upplysa om det tidigare uppsagda kontraktet.

Det ankommer dock på den rumänska domstolen, mot bakgrund av proportionalitetsprincipen, att pröva hur allvarligt undanhållandet av uppgifterna har varit.

Analys

Generaladvokaten anger att om företag anlitar en underleverantör – utan ett nödvändigt förhandstillstånd samt undanhåller information om att ett i förtid uppsagt kontrakt kan utgöra skäl för uteslutning – måste bedömningen göras med beaktande av proportionalitetsprincipen.

Att proportionalitetsprincipen ska ligga till grund för en sådan bedömning är inte särskilt oväntat med tanke på att principen utgör en av de grundläggande principerna inom upphandlingsområdet.

Om proportionalitetsprincipen inte skulle behöva beaktas uppstår en märklig situation som kan medföra att leverantörer hamnar i kläm.

Proportionalitetsprincipen innebär att de åtgärder som den upphandlande myndigheten vidtar inte ska gå utöver vad som är nödvändigt. Genom att inte göra en enskild bedömning där proportionalitetsprincipen beaktas kan den upphandlande myndigheten inte säkerställa att ett eventuellt uteslutande inte går utöver vad som är nödvändigt.

Det bör även påminnas om att en bedömning med beaktande av proportionalitetsprincipen kan få olika utfall i olika situationer, varför det är särskilt viktigt att bedömningen alltid genomförs.

Därmed bör det ligga i samtliga parters intresse att proportionalitetsprincipen upprätthålls.

4. Målnummer och domstol

Förslag till avgörande av Generaladvokat Manuel Campos Sánchez-Bordona, föredraget den 8 maj 2019, mål C-267/18.

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Region Skåne får böta 1 miljon

Region Skåne ska betala sammanlagt 1 miljon kronor i upphandlingsskadeavgift för otillåtna direktupphandlingar av sjukresor. Det framgår av två domar från Förvaltningsrätten i Malmö.

Nytt bakslag för regionerna

Den nationella upphandlingen av regionernas vårdbemanning har återigen överklagats. När ett nytt ramavtal kan vara i drift är oklart.

Foto: Mostphotos

Utbildning ska vässa beställare

Upphandlingsmyndigheten har tagit fram en ny internutbildning för beställare. Även chefer och upphandlare som är gröna på jobbet erbjuds ny kunskap.

Utreder grovt mutbrott i Ystad

Ystads kommun försöker ta sig ur säkerhetsavtalen värda över 100 miljoner som en tidigare anställd ska ha ingått utan upphandling. Samtidigt har en förundersökning om grovt mutbrott inletts.

Sista chansen för löneenkäten

Har du ännu inte svarat på Upphandling24:s löneenkät? Anmäl dig här för att vara med och ta fram den mest djuplodande lönestatistiken för alla som jobbar med offentlig upphandling på köparsidan.

Hfd, foto carl johan erikson Foto: Carl Johan Erikson.

HFD: noll kan vara golv

Negativa delpriser får förbjudas som obligatoriska krav. Det framgår av en dom från Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, om golvpriser.

Lediga jobb

Erfaren jurist till Konkurrensverket

Upphandlare till Stockholms universitet

Offentlig inköpsstrateg/upphandlare, konsultavtal till HBV

Offentlig inköpsstrateg/upphandlare till HBV- Föräldravikariat

IT-upphandlare till Haninge kommun

  • Upphandlare med kategoriansvar vård och omsorg
  • Systemadministratör, e-handel, till Huddinge kommun
  • Upphandlare inom IT till Huddinge kommun
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Entreprenadupphandlare till Huddinge kommun
  • Strategisk inköpare till Upphandlingsmyndigheten – föräldravikariat
  • Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen
  • Bolagsjurist till Adda
  • Verksjurister till säkerhetspolitisk myndighet
  • Upphandlare till Sundsvalls kommun
  • Inköpscontroller till Sundsvalls kommun
ANNONS FRÅN AFF

Krävs en gemensam standard

Enligt Erik Sundström, vd på L&T, har Aff betytt väldigt mycket för branschen, standardiserade avtal gynnar alla. Ett gemensamt språk och en känd struktur gör det möjligt för alla inblandade att läsa och tolka avtalen.

Senaste nyheterna

Region Skåne får böta 1 miljonRegion Skåne får böta 1 miljon
Nytt bakslag för regionernaNytt bakslag för regionerna
Utbildning ska vässa beställareUtbildning ska vässa beställare
Utreder grovt mutbrott i YstadUtreder grovt mutbrott i Ystad
Sista chansen för löneenkätenSista chansen för löneenkäten
HFD: noll kan vara golvHFD: noll kan vara golv
Tvingas gräva i skattkistanTvingas gräva i skattkistan
Bäst på att undvika domstolBäst på att undvika domstol
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • Bäst på att undvika domstolNotering i marginalen, att undvika domstolar behöver inte vara ett kvalitetsmått. Jag vet inget om dessa genomförda upphandlingar men jag...
  • ”Alla möbler bör inte återbrukas”Från Västra Götalandsregionen har vi länge upphandlat möbler med höga miljökrav. Vi har efterfrågat cirkulärt sedan 2012 men då ville...
  • ”Alla möbler bör inte återbrukas”Tråkigt med branschorganisationer som klagar men inte kommer med en hållbar/genomtänkt lösning. Förslagen är bra men hjälp oss med hur...
  • Så mycket tjänar upphandlareHej Madelene, Upphandling24 och Inköpsrådet håller på att sammanställa en löneundersökning. Där tar vi hänsyn till och frågar efter bland...
  • Så mycket tjänar upphandlareJag hoppas er redovisade statistik inte har klumpat ihop samtliga roller inom upphandling, högsta utbildning hos de som svarat, antal...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 7 mars 2023 – 1 plats kvar
  • Agil upphandling | 9 mars 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 16 mars 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Stoppa de oseriösa aktörerna
  • Godtagbara skäl eller inte?
  • Kreativt hantverk för hållbara affärer
  • Skräppostfilter och försenat mejl–igen
  • Ett år med kravet att begränsa skada
  • Mest läst på Inköpsrådet
  • Då får ogiltigt avtal bestå
  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »