Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Ramavtalen för flygresor följs inte

De statliga ramavtalen är viktiga för flygbolagen. Men vissa menar att upphandlingen bara är ett spel för gallerierna. Myndigheterna väljer inte det billigaste alternativet i upphandlingen. I stället är det andra saker som styr deras val, exempelvis bonusprogram. Och resultatet blir onödigt dyra reskostnader.

| 2006-12-26

Den statliga upphandlingen av flygresor får direkt verkan på marknaden i Sverige. Så snart den senaste upphandlingen var klar och leverantörerna hade presenterats gav Malmö Aviation besked om att de lägger ner linjen Stockholm/Bromma – Bryssel.

Bengt Roswall, kommersiell chef på Malmö Aviation, berättar att de i den föregående upphandlingen hade ensamrätt på linjen.

– Men trots ensamrätt fick vi inte de volymer vi hade hoppats på. När vi nu ska dela flygningarna med ytterligare två leverantörer innebär det troligtvis än färre sålda biljetter och bland annat därför beslutade vi att lägga ner linjen, säger Bengt Roswall.

Tack vare ett samarbete med det belgiska flygbolaget SN Brussels Airlines, kommer Malmö Aviation ändå att kunna fortsätta erbjuda flygningar på sträckan Stockholm/Bromma – Bryssel.

– Vi säljer platserna, men flygningen utförs av ett annat bolag.

Väljer dyrare alternativ
Bengt Roswall har en klar bild framför sig av varför Malmö Aviation inte sålde fler flygningar på sträckan.

– En hel del myndigheter använder andra flygbolag som man inte har avtal med. Det kan till exempel vara bonusprogram från andra leverantörer som lockar, säger han.

Även Regeringskansliet, som står för en stor del av totalvolymen på sträckan Bromma – Bryssel, valde ofta andra alternativ.

– Ser man på vad det innebär i ökade kostnader för staten är det en ansenlig skillnad. Medan vi erbjöd flyg till Bryssel för cirka 2 000 kronor, köpte man i stället biljetter från andra leverantörer för 3 700 kronor, säger Bengt Roswall.

Missnöje även på inrikeslinjerna
Bryssellinjen var Malmö Aviations enda utrikeslinje. De stora framgångarna har företaget i stället haft på inrikesmarknaden.
 
– På inrikesavtalen har vi inte haft några sådana här problem. Men det verkar andra bolag ha haft, efter vad jag har hört. Bolaget FlyMe offererade de billigaste biljetterna på vissa turer, men sålde visst inte enligt förväntan, säger Bengt Roswall.

Men det var i den förra upphandlingen, FlyMe är inte med i den nya eftersom de lämnade in sitt anbud för sent. I efterhand sades det från bolagets sida att den sena inlämningen var en protest mot avtalen, som man kallade för "ett spel för gallerierna".

Ny dynamisk prissättning
Försvarsmakten Logistik sköter upphandlingen av det statliga flygresandet. Och nyligen har nya avtal tecknats för både utrikes och inrikes flygresor.

Jorma Kujansuu, som är ansvarig för upphandlingen hos Försvaret, berättar att årets upphandling innehåller en stor nyhet jämfört med föregående upphandling. I samband med avropen tillämpas nämligen numera en andra konkurrensutsättning.

– Vi tyckte att det var en viktig förändring för att ta till vara på den prisdynamik som finns i flygbranschen. Priserna kan variera stort över tid och sträckor och då är det dumt att låsa sig vid ett fast pris som i den tidigare upphandlingen, säger Jorma Kujansuu.

Tidigare tecknade man avtal med en leverantör per sträcka i Europa. Nu finns i stället tre leverantörer på varje destination, och priset som är angivet i avtalet är ett takpris.

– Den som erbjuder det billigaste priset vid avropet får uppdraget, säger Jorma Kujansuu. Framöver kommer det att finnas elektroniska system som tar hand om pris och produktkontroll i samband med avrop.

Hos Försvaret hoppas man att det innebär att myndigheterna ska kunna resa billigare.

– Men det förutsätter förstås att myndigheterna använder ramavtalen korrekt. De måste ha en intern policy att alltid använda avtalen. Annars finns risken att systemet urholkas, säger Jorma Kujansuu.

Klara spelregler gäller
Trots att den nya upphandlingen fått direkta konsekvenser för Malmö Aviations turer är Bengt Roswall positiv till den nya ordningen.

– Upphandlingen sker på marknadens villkor. Och eftersom flygpriser i dag är en färskvara är det bra att staten agerar som vilken inköpare som helst.

Han menar också att spelreglerna är bekanta för aktörerna.

– Om vi som leverantör kan lyssna av behoven och anpassa oss efter dem vinner vi affärerna, säger Bengt Roswall.

Han har stort förtroende för Försvaret Logistik som utför själva upphandlingen. Det är själva efterlevnaden av avtalen som brister.

– Man verkar göra lite som man vill hos myndigheterna. När förre statsministern konsekvent valde att flyga med SAS i stället för enligt ramavtalet, är det inte utan att man undrar med tanke på att hans fru sitter i styrelsen för just det flygbolaget, avslutar han.

Malin Ulfvarson

malin.ulfvarson@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026