Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Så sänker du inköpskostnaden för skrivare

När du ska upphandla skrivare finns det utmärkta ramavtal att utgå ifrån, men det är mycket annat att tänka på också. Lasse Svensson på Västerås kommun ger dig här sina bästa tips!

| 2007-05-15


Lasse Svensson är upphandlare på Västerås kommun och köper in 125 nya maskiner varje år. Han ser Kommentus avtalspriser som takpriser.

Äntligen är de nya ramavtalen för dokumentproduktion klara. Dokumentproduktion innefattar bland annat skrivare, kopiatorer och multifunktionsmaskiner.

Kommentus, som hade hand om upphandlingen, har förhandlat till sig ett servicepaket som inkluderar alla delar. Inga extra eller oväntade kostnader ska tillkomma.

– I servicegarantin ingår toner, sex års bytesgaranti, sex års reservdelsgaranti, installation och service, säger Nils Lindgren, upphandlingsansvarig på Kommentus.

Så vad ska du då tänka på när du står i begrepp att införskaffa nya maskiner? Det första du behöver ta ställning till är om du ska köpa eller leasa.

Allt fler kommuner väljer i dag att köpa den här typen av maskiner, i stället för att leasa. Några kommuner har till och med utfärdat riktlinjer som säger att mindre kostsamma produkter ska köpas och inte leasas.

– Leasingavtal kan vara en ekonomisk fälla för många kommuner och landsting, och det finns många ofördelaktiga avtal på marknaden, säger Nils Lindgren.

Alla har inte råd att köpa


Men Nils Lindgren tror ändå att vissa av Kommentus kunder fortfarande kommer att välja leasingalternativet framför att köpa. Därför har Kommentus valt även genomföra en upphandling av leasingfinansiering för att utforma avtal som passar för kommuner och landsting.

Nils Lundgren är upphandlingansvarig på Kommentus och ansvarig för Kommenuts skrivaravtal. Han mnar att det är ofta kan vara bättre att köpa snarare än att leasa skrivare.

– Alla kommuner har kanske inte resurser att köpa utan väljer i stället leasing. Den möjligheten finns visserligen via våra ramavtal för dokumentproduktion, men det finns inga avtal skrivna. I första hand är upphandlingen gjord för att köpa maskiner.

Det är inte alltid lätt att jämföra kostnaderna mellan köp och leasing. Alla kostnader måste räknas in i kalkylen, även service, toner och garanti.

– Då är våra avtal med ett heltäckande servicepaket till nytta. De gör det enklare att jämföra med leverantörernas leasingerbjudanden, säger Nils Lindgren.

Ramavtalen är tecknade för upp till fyra år. Men det kan vara svårt att förutse prisutvecklingen under avtalstiden eftersom priserna på skrivare och kopiatorer sjunker stadigt.

– Det kan definitivt vara fördelaktigt att utnyttja möjligheten till en andra konkurrensutsättning, säger Nils Lindgren.

En andra konkurrensutsättning görs framför allt vid större avrop.

Lasse Svensson är upphandlare på Västerås kommun, som köper in cirka 125 nya maskiner varje år, och han tipsar om hur kommunerna kan pressa priserna.

– För vår del ser jag Kommentus avtalspriser som takpriser. Vi som köper in lite större volymer får ett bättre pris, än en myndighet som bara köper in ett fåtal skrivare per år, säger Lasse Svensson.

Centralisering av inköp


Lasse Svensson är en centralt placerad upphandlare med uppdrag från stadsledningskontoret. Där görs gemensamma upphandlingar av generella produkter och tjänster, som sedan alla förvaltningar och bolag i kommunen kan avropa.

– Det finns inget centralt beslut angående inköp. Varje förvaltning beslutar själv om sina inköp, men vi har utsett en leverantör som de vänder sig till för att avropa.

En ännu viktigare åtgärd för att minska kostnaderna är att centralisera inköpen. I Västerås kommun har de tagit ett informellt beslut om att välja bort individuella skrivare på enskilda kontorsrum och ersätta dem med gemensamma multifunktionsskrivare.

– Vi har sparat stora pengar på den här åtgärden. Dessutom har personalen varit nöjd med resultatet.

Utskriftskostnaderna har minskat från 20 öre per sida till fem öre per sida.

– Genom ett antal åtgärder gör vi en besparing som väl täcker investeringskostnaderna för en ny maskinpark.

Malin Ulfvarson

malin.ulfvarson@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026