Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Så undviker du ett it-haveri”

Först var det Transportstyrelsen. Och sedan kom Facebook och Cambridge Analytica. It-skandalerna har duggat tätt det senaste året. På SOI:s årskonferens bjöds därför advokatfirman Kahn Pedersen in för att guida till en mer ansvarsfull digitalisering. "Tittar man på projekt som har gått fel så är det ofta tidsfaktorn som har ställt till det", säger advokaten Kristian Pedersen.

| 2018-04-19
Advokaterna Kristian Pedersen, Erik Olsson, Daniel Lundqvist och Martin Brinnen från advokatfirman Kahn Pedersen. Foto: Andreas Söderlund

Få ämnen ger så mycket skrämselhicka på myndigheter just nu som it-säkerhet och den nya Dataskyddsförordningen, GDPR. Men när advokaterna på Kahn Pedersen höll sitt seminarium på årskonferensen handlade det inte enbart om hur myndigheter ska efterfölja lagen. Under rubriken ”Ansvarsfull digitalisering för myndigheter” talade de om hur myndigheter kan genomföra sin digitalisering också utan att trampa på ömma tår utifrån hur allmänheten tycker att informationen bör behandlas.

– Vad gäller Facebook handlade det kanske så tydligt om något lagbrott. Där styr mera det allmänna medvetandet om hur man använder information. Om det sker det på ett sätt som allmänheten finner godtagbart, säger Kristian Pedersen.

Advokaterna påminner om att vi nu lever i en tid då de här frågorna kanske diskuteras mer än någonsin tidigare. Det är inte bara på grund av risken för höga sanktionsavgifter som frågorna måste lyftas upp mer och mer. Det är heller ingen självklarhet vad exakt lagen kräver när det gäller digitalisering.

Offentlighets- och sekretesslagen, OSL, har mindre än tio år på nacken. Men den är redan föråldrad, konstaterar advokaterna. I lagtexten tas det för givet att all information förvaras och hanteras på myndigheten. Men hur man ska göra när man outsourcar delar av sin it-hantering är än så länge oklart.

– Det är rättsligt osäkert. Man hamnar i en situation som myndighet där man står i ett vägval. Antingen tar man det säkra före det osäkra och anställer själv och bygger sina egna system. Men det blir dyrt och allt mer orealistiskt. Det motsvarar heller inte längre medborgarnas förväntningar på modern förvaltning, säger advokaten Erik Olsson.

Han fortsätter:
– Det andra är att man försöker tolka och hitta lösningar för att så långt som möjligt klara en så lämplig sekretessbild som möjligt.

Exakt hur man ska göra är det i nuläget ingen som kan svara på. Exempelvis har det funnits tankar på att myndigheten kunde skriva ett sekretessavtal med det externa bolaget. Men det har redan JO reagerat på. Trots sekretessavtalet blir inte de anställda på det externa bolaget straffrättsligt förpliktade så som det är för de anställda på myndigheten.

Det positiva är att en ny lagtext är på gång där även anställda på ett externt bolag kan bli straffrättsligt förpliktade. I sådana fall borde knuten delvis kunna knytas upp.

Men hur undviker man då skandalen i samband med en upphandling där det ingår sekretessbelagda uppgifter? Kristian Pedersens bästa tips är att ta god tid på sig. Det vanliga misstaget som begås är att man hamnar i tidsnöd och då slarvar med sekretessprövningen.

– Det tar mellan två till sex veckor för Säpo att göra en säkerhetsprövning av personal som ska utföra arbetet. Lägger man det på toppen av en kanske redan pressad tidsplan så blir det en ytterligare börda som man måste ta höjd för redan i planeringen av projektet, säger Kristian Pedersen.

Dessutom, konstaterar han, går det att spara mycket tid på en bättre planering av upphandlingen. Samtliga leverantörer som berörs behöver kanske inte få tillgång till all information. Om beslut går att fatta utan att samtliga leverantörerna tar del av sekretessbelagda uppgifter sparar du inledningsvis mycket tid. 

När väl avtalen är skrivna dyker däremot ofta nästa problem upp. Lagtexterna ändras förhållandevis snabbt på det här området. Advokaterna konstaterar att upphandlare generellt behöver bli bättre på avtalsskrivande – och att försöka förutse vad som kan hända under avtalstiden. De nämner Dataskyddsförordningen som ett exempel på något som hade varit lättare att hantera om fler hade tagit de kommande förändringarna i beaktande redan i ett tidigare skede.

– Man borde ha förstått att saker kommer ändras här. Då kunde man i avtalen ha varit tydlig med att det här kan inträffa och om det inträffar så händer det här. Man kunde ha förutsett det och reglerat det och skapat en process för hur man ska hantera det, säger advokaten Daniel Lundqvist.

Samtidigt, konstaterar han, går det inte att förutse allting. Som upphandlare behöver man vara förberedd på att ändringar kommer kunna ske. Och det i sin tur kräver att upphandlare mer än tidigare jobbar med förhandlingar och kommunikation medan lagarna fortsätter förändras.

Andreas Söderlund

På Upphandling24:s konferens, Upphandla it, tar vi dessa frågor vidare. Några av ämnena är: informationssäkerhet i upphandling, GDPR för upphandlare och så påverkas it-upphandlarna av regeringens krav på ökad digitaliseringstakt. Som bonus erbjuds ett frukostseminarium i hur man skapar kontrakt som fungerar under digitaliseringsresan.

Annons

Bli kvalificerad IT-upphandlare. Upphandling24 arrangerar en populär utbildning under två dagar för dig som idag jobbar med upphandling, men vill bli kvalificerad IT-upphandlare. Läs mer här.

Läs mer: IT

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Uddevalla kommun

Uddevallas uppdelning underkänns

Uddevalla kommun borde ha annonserat när man köpte in konsulttjänster gällande ett nytt stadshus, enligt Konkurrensverket. Kommunen, som i stället delade upp affärerna och direktupphandlade, riskerar 50 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.

Nya regler om överprövning

Krav på att upphandlingsmål ska hanteras skyndsamt samt preklusionsfrister. Det är två delar i de nya reglerna om överprövning av offentlig upphandling som träder i kraft i dag den 1 juli.

Direktupphandlade för 4,5 mkr

Ett av Örebro kommuns bolag har direktupphandlat hotellrum och tekniktjänster för nära 4,5 miljoner kronor. ”Det var fel. Det kan jag se väldigt tydligt”, säger den ansvariga chefen.

Registrering ska ge kvalitetsstämpel

Den 1 januari 2023 blir det möjligt att reservera vissa upphandlingar av välfärdstjänster för idéburna organisationer. Nu ska Kammarkollegiet ta fram ett register där aktörerna erbjuds registrera sig.

Ny tjänst för visselblåsare

Konkurrensverket startar en ny visselblåsarfunktion. Där kan den som får kännedom om missförhållanden inom offentlig upphandling och konkurrens slå larm.

Allt fler offentliga upphandlare

Sedan 2014 har antalet anställda med titeln upphandlare eller inköpare inom offentlig sektor ökat med 26 procent. Det visar statistik från SCB.

Lediga jobb

  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Senaste nyheterna

Uddevallas uppdelning underkännsUddevallas uppdelning underkänns
Nya regler om överprövningNya regler om överprövning
Direktupphandlade för 4,5 mkrDirektupphandlade för 4,5 mkr
Registrering ska ge kvalitetsstämpelRegistrering ska ge kvalitetsstämpel
Ny tjänst för visselblåsareNy tjänst för visselblåsare
Allt fler offentliga upphandlareAllt fler offentliga upphandlare
”Satsa på kortare avtal””Satsa på kortare avtal”
Lättare utreda sanktioner i FinlandLättare utreda sanktioner i Finland
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Senaste kommentarerna

  • Dömer ut GöteborgsupphandlingIronin i att de hänvisar till Göteborgs stads arkitekturpolicy som kom till genom nepotism där stadsarkiteten drog i sina bekantskaper...
  • ”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”PO: Håller i princip med dig och brukar hålla med dig i ditt resonemang här på sidan. Men vad gäller...
  • Fäller ledningen för mutbrottI mina ögon är det så uppenbart att den "nya" domen är korrekt och nödvändig för att stoppa denna typ...
  • Kritisk mot Exit LOU-kampanjSkulle tro att Allmännyttan kan vinna denna debatt om frågan struktureras upp. Debattörer och allmänheten tenderar att blanda ihop Allmännyttan...
  • Dömer ut GöteborgsupphandlingHur??? HUR kan man inte "uttala sig i sak" angående upphandlingar som UPPHANDLANDE MYNDIGHET!? Snacka om att ha missuppfattat sitt...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Ulrika Lindgren

Nätverket utvecklar anbudsarbetet

Ulrika Lindgren, anbudschef på arkitektkontoret AIX, är medlem i Upphandling24:s anbudsnätverk. Det har hjälpt henne att utveckla processen för att lämna vassare anbud.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »