Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Samarbete ger bättre service till medborgarna

Samverkan mellan myndigheter gör det möjligt att erbjuda förbättrad service utan att kostnaderna rakar i höjden. Sju myndigheter har i två år provat praktiskt samarbete.

| 2005-11-29

Under två års tid har sju statliga myndigheter på regeringens uppdrag prövat nya former för samverkan på det regionala planet. När Arbetsmarknadsstyrelsen, Centrala studiestödsnämnden, Försäkringskassan, Migrationsverket, Skatteverket, Tullverket och Statskontoret nu summerat försöket är erfarenheterna goda.

– Vi behöver samverka mer över myndighetsgränserna för att ge bättre service, konstaterar de sju generaldirektörerna i rapporten Mot en modern och sammanhållen förvaltning som den 1 september överlämnades till kommun- och finansmarknadsminister Sven-Erik Österberg.

Utvecklingsarbetet har haft arbetsnamnet Visam (Vi samverkar). En lång rad konkreta försöksprojekt, sammanlagt 15 stycken, har bedrivits i Skåne, Västra Götaland, Västerbotten och Norrbotten. Det finns även några delprojekt som inte är knutna till någon specifik region.

Visam var utformat som ett öppet mandat. Myndigheterna ansvarade själva för att utveckla det i linje med intentionerna i uppdraget.

Att döma av resultaten förbättrar samverkan myndigheternas förutsättningar att upprätthålla en kostnadseffektiv service i glesbygd. I den 250-sidiga rapporten redovisas även de mekanismer som försvårat samverkan.

Genom att dra nytta av modern teknik kan experter som finns på andra orter ge specialistservice utan att medborgare och företagare behöver ta sig långa sträckor. Tekniska lösningar för att bredda och säkerställa serviceutbudet har prövats i Arjeplog och Överkalix.

I Norsjö har boende erbjudits en mötesplats med en servicemäklare som lotsar frågor till rätt myndighet. På så sätt har denna glesbygdskommun fått service som tidigare inte funnits.

Även i mer tätbefolkade delar i landet kan servicen förbättras genom ökad samverkan. I Västra Götaland har flera myndigheter delat lokaler och på så sätt kunnat bjuda på ett gemensamt kundmöte. Allt för att förbättra tillgänglighet och service.

Tekniker för virtuella möten mellan tjänstemän och medborgare har också undersökts.

Det saknas naturligtvis inte problem som försvårar samverkan över organisatoriska gränserna. Initialt motstånd till förändring hör till bilden. Att de olika myndigheternas respektive uppdrag i praktiken kan bli direkt motstridiga är ett annat dilemma. Lagarna sätter snäva gränser för myndigheterna att ta del av sådan information som används i respektive verksamhet.

Till de frågor som Sven-Erik Österberg och den nya förvaltningsmyndigheten får att fundera över hör också regeringens styrning av myndigheterna. Den bedöms vara alltför fokuserad på att varje enskild myndighet ska nå sina mål – frågor som kräver samverkan tenderar att tappas bort.

– Jag delar myndigheternas bedömning att samverkan över myndighetsgränser måste förstärkas, säger Sven-Erik Österberg som avser att ta ytterligare initiativ i syfte att åstadkomma en ökad samverkan över myndighetsgränser inom olika delar av förvaltningen.

Både medborgare och företag, små företag i synnerhet, får bättre service när myndigheter samarbetar. Därför kommer Visam-myndigheterna att fortsätta att bredda och fördjupa sin samverkan.

Ett forum för myndighetsgemensamma strategiska frågor inom serviceområdet skapas. Ytterligare myndigheter kommer sannolikt att bjudas in.

Av Per Erikssonl

Per Eriksson

per@jpe.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Lanserar strategiskt stöd
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Lediga jobb

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

Lanserar strategiskt stöd
Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026