Hallå där Christina Sjöö, upphandlare på Upphandlingsbolaget! Du och din kollega Charlotta Ståhlberg ska tala på Upphandling24:s konferens om upphandling av tjänster den 6 februari. Vad ska ni prata om?
– Vi ska tala om den ramavtalsupphandling av juridiska tjänster som vi har gjort nyss. Vi hade som mål att ställa transparenta krav och utvärderingskriterier. Det skulle vara tydligt för leverantörerna hur poängen tilldelades. Vi ville också förenkla utvärderingen och dessutom effektivisera avropsmodellen.
Lyckades ni med det ni hade förutsatt er?
– Ja, åtminstone när det gäller frågorna om transparens och förenklad utvärdering. Om vi lyckades effektivisera avropen är fortfarande lite tidigt att säga, men det är min förhoppning.
Kan du säga något kort om hur ni gick tillväga?
– Vi delade in de juridiska tjänsterna i 14 rättsområden. Det var ett sätt för oss att försäkra oss om spetskompetens på respektive område och dessutom göra det enklare att avropa. Kraven i förfrågan var hyfsat mätbara och leverantörerna kunde själva räkna ut vilken poäng de skulle få. Vi bedömde både kompetens och kapacitet, för att säkerställa att vi fick tillgång till både specialistkompetens och en viss storlek på leverantörer. Detta innebar att vi fick avtal med både mindre och större byråer. Vår förhoppning är att det ska vara lättare att hantera avrop genom rangordning när tjänsterna är uppdelade i flera områden. Vi har dessutom gjort det möjligt att ställa förfrågan samtidigt till samtliga avtalade inom respektive rättsområde, vid behov med kort svarstid.
Ni var två som genomförde upphandlingen tillsammans. Vad har det haft för betydelse?
– Jag tror faktiskt att det är en av förklaringarna till att vi lyckades så bra med det vi hade förutsatt oss. Det underlättade att arbeta i team, vilket inte är så vanligt i det här jobbet där man ofta sitter ensam i sin lilla låda. Dessutom var det kul.
Här finns mer information om konferensen Att upphandla tjänster
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer