– Just nu prioriterar vi att se över vår upphandlingsplan för kommande år. Under hösten kommer det även att ske ett skifte av personal vilket gör att planering och introduktion prioriteras högt under den kommande tiden. Vi kommer även att behöva se över kommunens befintliga upphandlingspolicy i och med nya LOU, säger han.
Upphandlingsenheten i Sävsjö kommun har huvudansvaret för kommunens upphandlingar. Syftet är att all anskaffning av varor och tjänster ska genomföras på ett fördelaktigt och effektivt sätt för att nå rätt kvalitet till lägsta möjliga kostnad. För att uppnå det så krävs en helhetssyn där kommunens gemensamma intressen alltid har företräde.
Några av de största projekten, som Sävsjö kommun arbetar med just nu, är upphandlingar av livsmedel, skolskjutsar, elleveranser och hantverkstjänster. Kommunen är även delaktig i flera större byggprojekt som genomförs på egen hand eller tillsammans med kommunala bolag.
Höglandskommunerna Sävsjö, Aneby, Eksjö, Nässjö och Vetlanda kommun samarbetar när det gäller upphandlingar. Tillsammans fungerar de som ett affärsstrategiskt råd för att effektivisera upphandlingsarbetet mellan kommunerna och olika leverantörer.
Syftet är att kommunerna gemensamt, och var för sig, uppnår kvalitetsmässiga och ekonomiskt fördelaktiga upphandlingar, menar Jörgen Frej.
– Vi skapar förutsättningar för att höja kompetensen och kan därmed bidra till att genomföra goda affärer, säger han.
Processen och regelverket kring Lagen om offentlig upphandling kan uppfattas som komplicerad. Det finns mycket som skulle kunna ändras och göras mer flexibelt i LOU och således skapa bättre affärer, anser Jörgen Frej.
– Jag tycker att affären ska vara i fokus. Det borde vara enklare att förhandla. Överprövningar är oftast mycket tidskrävande och är onödigt kostsamma. Jag hade gärna sett att man gjorde en enklare prövning innan ett mål tas upp i domstol.
Filip Olsson Lagerstedt
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer