Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Segt för elektronisk upphandling

Arbetet med automatisering av de svenska myndigheternas upphandling går ganska trögt. Det visar en rapport som Verva nyligen publicerade.

| 2008-02-21

Rapporten Hur är läget? – 2007 års uppföljning av myndigheternas arbete med
e-förvaltning (Vervar 2008:1) är en lägesbeskrivning av hur långt myndigheterna har kommit med att utveckla sin e-förvaltning. Rapporten bygger på resultat från en enkät till 228 myndigheter plus en fördjupning som inbegriper 66 myndigheter vilka hanterar fler än 5000 ärenden om året. Förutom en undersökning av myndigheternas användning av elektroniska inköpsprocesser har man även gått igenom förutsättningarna för automatisering av ärenden. Man har då bland annat tittat på områdena elektronisk underskrift, legitimering och informationsutbyte med andra myndigheter.

Sammanlagt tre rapporter 


Hur är läget? är den första av sammanlagt tre rapporter och jämförande uppföljningar kommer att genomföras under hösten 2008 respektive hösten 2009.
Det positiva i rapporten är att en stor del av myndigheternas ärenden redan idag hanteras helt eller delvis automatiserat. Totalt rör det sig om 450 miljoner ärenden per år. Mer än var tredje myndighet ansvarar för registerinformation som regelbundet lämnas ut till andra myndigheter och hälften av dem har tagit fram standardmeddelanden för utbyte av registerinformation.

Arbetet med att automatisera den offentliga upphandlingen går dock betydligt trögare. Undersökningen visar att knappt var tionde myndighet har tillgång till system för elektronisk anbudshantering och av dessa använder endast en handfull systemen i någon större omfattning.

Något bättre är resultatet för elektroniska avrop. Här visar undersökningen att var femte myndighet – 40 stycken – har tillgång till dylika system. Alarmerande i sammanhanget är att enbart ett tiotal av dessa myndigheter använder systemen för mer än hälften av sina inköp. Några myndigheter använder inte systemen över huvud taget.

2004 tog den Europeiska Kommissionen fram en handlingsplan för genomförandet av den rättsliga ramen för elektronisk upphandling. Som ett resultat av det tog Statskontoret (numera Verva) tillsammans med en arbetsgrupp med representanter från offentlig förvaltning och näringsliv fram ett underlag för en nationell plan för införandet av elektronisk offentlig upphandling.

Målen är tydliga 


Regeringens uttalade mål är att den statliga förvaltningens inköpsprocesser ska kunna hanteras helt elektroniskt senast år 2010. Ett delmål är dessutom att minst 50 procent av upphandlingarna över tröskelvärdena ska genomföras elektroniskt.

— Ekonomistyrningsverket har ju fått ett uppdrag att arbeta för att öka införandet av elektroniska inköpssystem och målet är att uppnå EU-kommissionens mål, säger Anna Enström Järleborg, utvecklingsstrateg på Verva.

Övergången är tänkt att ske i tre steg där det första steget är elektronisk fakturahantering och regeringen beslutade i slutet av 2006 att elektronisk fakturahantering ska bli obligatorisk från den 1 juli 2008.

Ljuspunkten i det här sammanhanget är att samtliga myndigheter redan har eller håller på att införa elektronisk fakturahantering. Här hänvisar rapporten till en uppföljning som Ekonomistyrningsverket gjorde i slutet av förra året. Uppföljningen berörde 216 myndigheter av de 228 som utgjorde underlaget för Vervas rapport. Uppföljningen visar att 116 myndigheter har status OK, medan 100 myndigheter har fått status Avvikelse eller Varning enligt verkets kriterier. 
Kriterierna skärps ju närmare juli 2008 man kommer.
Ekonomistyrningsverket har fått i uppdrag av regeringen att leda och samordna införandet av elektronisk fakturahantering. En del i det arbetet är att ge myndigheterna stöd och man har bland annat tagit fram ett stödpaket som innehåller en projektmodell som ska underlätta införandet.

Rikspolisstyrelsen ett föredöme 


Rikspolisstyrelsen är en av de myndigheter som uppvisade bäst resultat i Vervas undersökning. 2004 centraliserade myndigheten all den upphandling som tidigare sköttes på de enskilda polismyndigheterna och för att klara det behövdes effektiva stödsystem.

Rikspolisstyrelsen har idag ett inköps- och beställningssystem och dessutom scannas alla fakturor från leverantörerna. Internt sker alltså fakturahanteringen elektroniskt. Man har dessutom en extern avtalsdatabas där alla avtal läggs upp.

Det rikspolisstyrelsen har kvar för att uppnå målet med en hundraprocentig elektronisk upphandling är elektroniska fakturor direkt från leverantörerna. Man arbetar just nu med att lösa olika säkerhetsproblem som ska få även den sista länken att fungera.

Karl-Göran Svensson, upphandlingschef på Rikspolisstyrelsen menar att det finns flera orsaker till att man nått så pass långt med den elektroniska upphandlingen:

— Framförallt beror det på att vi är en ganska bred och stor organisation och därmed har resurser för att kunna åstadkomma det här. Sedan måste man ju vara intresserad av teknik och att hitta nya lösningar.

Dietmar Heinrich

dietmar.heinrich@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026