Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Skatteverket tar ett fast grepp om sina resor

Strategi, helhetstänkande och uppföljning. Så sammanfattar Birgitta Sjöstrand sitt jobb som strategisk inköpare med ansvar för rese- och mötesfrågor på Skatteverket.

| 2012-01-11

Birgitta Sjöstrand är Skatteverkets travel manager. Det innebär att hon arbetar som strategisk inköpare med ansvar för myndighetens mötes- och resefrågor.

När hon beskriver sitt arbete säger hon att det handlar om att ta helhetsansvar.

– Jag ska hantera min varugrupp på bästa sätt från start till mål och göra det med verksamhetens bästa för ögonen.
Hon understryker att upphandling självklart ingår i hennes uppgifter men att det bara är en del av hennes ansvar.

– Jag jobbar med vida vyer. Om jag skulle beskriva mitt arbete med några utvalda nyckelord är det strategi, helhetstänkande och uppföljning.

Birgitta Sjöstrand är Skatteverkets första travel manager. Hon anställdes 2002 med uppdrag att effektivisera varugruppen, skapa strukturer och dra upp riktlinjer för resor och möten. Sedan 2005 ligger tjänsten inom inköpsenheten. Det är där allt strategiskt inköpsarbete hanteras.

– Att jag jobbar med helheten innebär att jag tar ställning till på vilket sätt vi ska resa och när. Vid många tillfällen kan det vara läge för virtuella möten. Uppgiften är att se till att vi får ut mesta möjliga ur vår budget. Det kräver att jag ha koll på hela mötes- och reseprocessen. Det viktigt att jag vet hur verksamheten fungerar, förklarar hon.

För att få den kunskapen gör hon behovsinventeringar som kartlägger hur medarbetarna i organisationen reser och håller möten. Utifrån detta läger hon sedan upp ett förslag till strategi och utformar riktlinjer. En av de springande punkterna är sedan att tydligt informera organisationen om hur de beslutade riktlinjerna ser ut och varför.

– Givetvis ändras riktlinjerna efter hand. Miljöaspekten har kommit till och det har lett till riktlinjer som säger att medarbetarna i första hand ska ha virtuella möten i form av videokonferenser, webbmöten och vanlig telefon, säger Birgitta Sjöstrand.

Få leverantörer
I Skatteverkets strategi ingår att myndigheten inte ska ha för många leverantörer.

– Vi har upphandlat en resebyrå som känner oss och som alla i myndigheten vänder sig till när de bokar resor. Via resebyrån får jag också tillgång till samlad statistik i form av produktstatistik och miljöstatistik. Det ger en bra grund för uppföljning.

Birgitta Sjöstrand säger att samma princip även gäller för att boka externa möten. Att följa upp kostnaderna i samband med möten är ett viktigt inslag i hennes arbete och genom att använda en enda leverantör som kontaktyta och samarbetspartner blir det enklare att få kontroll på mötespengarna.

– Det är nödvändigt. Faktum är att resor och möten oftast utgör den tredje största rörliga kostnaden i en organisations verksamhet. Här betyder ett bra samarbete med en eller två partner jättemycket, menar hon.

Kontroll på kostnaderna
Birgitta Sjöstrand är nöjd med sin insats hittills på Skatteverket. Hon säger att hon har fått ledningens mandat att göra förändringar och att hennes förslag har fått genomslag.

– Jag har kunnat visa resultat och har kontroll på kostnaderna. Det hänger ihop med att jag fick goda förutsättningar från första början. När jag kom in i organisationen ville ledningen lyfta frågan och göra något åt den. Sedan har jag förstås haft god nytta av att jag har jobbat i resebranschen tidigare. Under den närmaste framtiden är en av de viktigare frågorna att förmå organisationen att börja jobba mer via internet.

– Vi kan definitivt bli bättre på nätbaserade självbokningar. Det är något jag kommer att jobba med framöver, säger Birgitta Sjöstrand.

Nelly Visanji

nelly@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026