Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Tuffa krav på dagens chef

Spelplanen ritas om när nya generationer ställer krav på frihet och kräver uppmärksamhet. En modern ledare måste ha stor social kompetens och vara bra på att kommunicera både i tal och text.

| 2013-08-29

Individuellt bemötande
Medarbetarnas uppfattning styr

Det är stor skillnad på att vara chef i dag jämfört med för tio år sedan.

– Komplexiteten är en annan i jobbet och det finns en större osäkerhet. Chefen förväntas hantera varje person individuellt. Förr var det kollektivet som gällde, nu vill alla bli sedda, säger Anki Udd, ledarskapsutvecklare på chefsorganisationen Ledarna.

En het trend inom ledarskap är det så kallade transformativa ledarskapet som handlar om hur medarbetarna uppfattar chefen.

– Hur upplever de att du är? Vad chefen än har för ambitioner och mål är det till syvende och sist hur medarbetarna mottar chefen som räknas. För chefen är det viktigt att se och respektera varje medarbetare, säger Anki Udd.

Social kompetens
Unga kräver omedelbar feedback

För att vara framgångsrik måste dagens chef ha en stor social kompetens, ha en bra förmåga att kommunicera och känna empati.

– Den unga generationen har andra krav på sina chefer. De vill ha omedelbar feedback, de vill vara med och fatta beslut, och de är inte lojala mot auktoriteter eller enskilda företag. Det krävs mycket av cheferna för att behålla dem, säger Anki Udd.

Fler uppgifter att sköta
Stödfunktioner har försvunnit

Dagens chef har mycket mer att göra än tidigare och samtidigt har inga arbetsuppgifter plockats bort.

– Chefen ska hantera en massa it-system och sköta sådant som andra har gjort tidigare. Det finns inget administrativt stöd längre och många känner att de inte hinner med den långsiktiga utvecklingen säger Anki Udd.

Samtidigt är det en viktig uppgift för chefen att hantera medarbetarnas osäkerhet.

– Omvärlden är så komplex att det inte fungerar med befattningsbeskrivningar längre. Då måste chefen vara en trygg förebild och kunna hantera osäkerhet både inom och utanför företagen, säger Anki Udd.

Text i stället för tal
Elektronisk kommunikation tar över

Chefskapet utspelas allt mer i den virtuella världen där kommunikationen sker elektroniskt via e-post, webbmöten eller chattrum i stället för som tidigare, ansikte mot ansikte.

– Det är än så länge svårt att säga vilken ledarskapsstil som passar när bara det skrivna språket finns till hands och viktiga aspekter som kroppspråk och beteende försvinner. Det kräver en större förmåga att uttrycka sig och förmedla känslor i skrift, säger Stefan Söderfjäll, forskare och ledarskapsexpert på företaget Ledarskapscentrum.

Medarbetarskap
Du får den chef du förtjänar

Fokus förflyttas allt mer från den faktiska ledaren till medarbetarens beteende. Medarbetarskap blir en viktig komponent för att förstå vad som är ett bra ledarskap, eftersom chefens beteende påverkar det.

– I vissa arbetsgrupper måste chefen lägga mycket energi på basala saker som att folk inte kommer i tid eller inte gör det de ska. Då är det svårt att ha en positiv attityd. Det lockar fram en mer problemlösande inställning. Tar medarbetarna i stället stort eget ansvar frigör det resurser för ledaren att börja tänka mer långsiktigt och lägga mer tid på att uppmuntra goda insatser, säger Stefan Söderfjäll.

Allt mer internationellt
Viktigt med koll på andra kulturer

Att ha en kulturell anpassningsförmåga blir också allt mer betydelsefullt för chefen i takt med att internationaliseringen ökar och det blir allt vanligare med interkulturella arbetsgrupper.

– Det är en mycket viktig aspekt att kunna förstå beteendemönster utifrån ett kulturellt perspektiv och anpassa ledarskapet till andra kulturer än den man själv kommer ifrån, säger Stefan Söderfjäll.

Läs mer: Anki UddLedarskapscentrumStefan Söderfjäll

Karin Myrén

karin.myren@idg.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026