På den första nätverksträffen för Agila kontrakt träffades 15 beställare och leverantörer för att skingra myter kring effektiv samverkan ihop med Niklas Tideklev från Upphandlingsmyndigheten. Nätverket Agila kontrakt kommer att ha 3 – 4 fördjupningsträffar per år, och är öppet för den som vill gå med. Man går med för ett år i taget. Det är nätverkets medlemmar som sätter ämnet för dagen och nätverkets facilitator Eva Waitzfelder som arrangerar och bjuder in gästföreläsare.
I en tidigare artikel krossades myter kring vad man får och inte får göra mot en leverantör, som att prata med dem.
Den här gången handlar det bland annat om det är belastande för leverantören med tidig dialog.
– Det stämmer ofta inte alls. De stora leverantörerna vill ofta ha en dialog med beställarna för att dom vet att dom då kan leverera en bättre lösning, och dessutom vill dom ju gärna också träffa beställaren, säger Niklas Tideklev.
Han slår också hål på myten att det inte skulle vara tillåtet att svara på frågor om en annonserad upphandling i telefon.
– Det är självklart mycket trevligare att få en röst på beställaren, och ett svar som man förstår. Självklart kan man prata och svara på frågor, men ofta kan det kanske kännas riskabelt för myndigheten och man är rädd att berätta olika saker för olika leverantörer. Håller man sig till det som man har tagit fram i underlaget för upphandlingen så finns det egentligen inget att oroa sig för, säger han.
Avslutningsvis anser han att det är viktigt att upphandling blir en strategisk fråga.
– Vi måste kontinuerligt förbättra hur vi upphandlar. Vi vill att upphandling ska vara en strategisk fråga, för först då blir upphandlingar en integrerad del i verksamheten, säger Niklas Tideklev.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer