Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Så undviker du överprövningar i midsommar

Upphandling i praktikenEn överprövning är kanske aldrig så ovälkommen som i semestertider. Men det finns mycket som kan göras för att minska risken för överprövning, inte minst när det gäller hur den upphandlande myndigheten informerar om resultatet av upphandlingen. Kristian Pedersen, advokat och delägare i Advokatfirman Kahn Pedersen, ger tre konkreta tips för hur upphandlare kan minska risken för överprövning.

| 2016-06-15

Det är många upphandlingar som ska avslutas inför sommarsemestrarna. Det innebär också att ett stort antal överprövningsmål inleds vid midsommarhelgen. För att minska risken för överprövning finns det inget som är lika effektivt som ett bra förarbete och ett väl genomarbetat förfrågningsunderlag.

Men även hur den upphandlande myndigheten kommunicerar resultatet av upphandlingen har stor betydelse. Även en väl genomförd upphandling kan mycket väl stöta på patrull om inte upphandlaren tänker på sitt agerande i samband med tilldelningsbeslutet.

Tydliga upplysningar

En slutsats jag dragit efter många års arbete med upphandling är att många överprövningar beror på missförstånd. Det handlar om att anbudsgivare inte förstått förfrågningsunderlaget, och att upplysningarna om tilldelningsbeslutet därför blir en obehaglig upplevelse.

Men lika ofta handlar det om att anbudsgivare förstått underlaget, men inte förstår upplysningarna om tilldelningsbeslutet, varför resultatet blev som det blev.

När resultatet är oväntat kan en känsla av misstänksamhet infinna sig hos anbudsgivaren, och denna känsla – misstanken att allt inte gått rätt till – ligger bakom många överprövningar. Det är alltså inte bara en fråga om juridik, utan även en fråga om psykologi.

Det finns därför anledning för upphandlande myndigheter att utforma upplysningar om tilldelningsbeslutet på ett tydligt sätt. Anbudsgivarna måste förstå vad som avgjorde upphandlingen, och det måste finnas en tydlig koppling mellan kraven, kriterierna och den bedömning som gjorts.

Det innebär i praktiken att upplysningarna av psykologiska skäl ofta måste ges ett mer utförligt innehåll än vad LOU och LUF kräver. Det räcker alltså många gånger inte att upplysningarna uppfyller lagens krav, att informera om beslutet och skälen för det, för att en anbudsgivare ska förstå och avstå från att ansöka om överprövning. Det krävs ofta mer detaljerad information.

Individuella upplysningar om det egna anbudet

Jag ser ofta upphandlande myndigheter som i sina upplysningar utförligt redogör för vilka anbudsgivare som misslyckats med att uppfylla alla ska-krav, och på vilket sätt. Det är inte bara onödigt, utan leder också till onödiga överprövningar, då anbudsgivare anser sig tvungna att ansöka om överprövning i syfte att försvara sig själva och sina produkter.

Exempelvis kan en anbudsgivare som inte anses uppfylla ett visst kvalificeringskrav om kompetens eller ett tekniskt krav på en produkt vara orolig för att bedömningen, om den får stå oemotsagd, kommer att påverka andra kunders uppfattning om företaget och dess produkter, eller spridas av konkurrenterna. I sådana fall kan anbudsgivaren anse sig tvungen att ansöka om överprövning.

I stället för att ”hänga ut” anbudsgivare som inte uppfyllt kraven i upphandlingen genom att utförligt redogöra för det i upplysningarna som skickas till alla anbudsgivare, bör myndigheter i stället vara mer återhållsamma med negativa omdömen i upplysningarna.

Exempelvis räcker det att ange vilka anbudsgivare som inte gått vidare från kvalificeringen till anbudsutvärderingen, utan att närmare gå in på varför. De mer detaljerade skälen till att en anbudsgivare inte ansetts uppfylla kraven kan i stället anges i ett följebrev som bara skickas till den berörda anbudsgivaren.

Det anges visserligen i förarbetena till LOU och LUF att upplysningarna som skickas till alla anbudsgivare ska vara identiskt utformade. Det gäller dock bara själva upplysningarna om tilldelningsbeslutet. Dessa upplysningar kan därför fokusera på den vinnande anbudsgivaren och dess anbud, och behöver inte i detalj redogöra för hur övriga anbudsgivare och anbud bedömts.

Att det är tillåtet med individuellt utformade upplysningar om det egna anbudet framgår av 9 kap. 10 § LOU och LUF, där det anges att en upphandlande myndighet på begäran ska lämna upplysningar om skälen till att en anbudsansökan avslagits eller ett anbud förkastats, eller varför den vinnande anbudsgivarens anbud ansetts bättre än den frågande anbudsgivarens.

Det finns inget som hindrar, utan är tvärtom klokt för att förebygga överprövning, att sådana individuella upplysningar lämnas redan med upplysningarna om tilldelningsbeslutet.

De anbudsgivare som inte är framgångsrika i upphandlingen bör alltså, utöver upplysningar om tilldelningsbeslutet, även få varsitt brev om varför just deras anbud inte ansetts uppfylla kraven.

På så sätt sticker myndighetens bedömning inte i ögonen på samma sätt som negativa omdömen som skickas till alla anbudsgivare, och därmed kan ytterligare en källa till onödiga överprövningar elimineras.

Var öppen och tillmötesgående

Oavsett hur väl utformade upplysningarna är finns det risk för att frågor kvarstår efter att anbudsgivarna tagit del av upplysningarna. Det behöver inte bero på myndigheten, utan kan bero på anbudsgivarna.

Men det finns all anledning för myndigheten att försöka undanröja oklarheter under den tid då avtalsspärren löper, för att minska risken för överprövning.

Som upphandlare bör man hålla sig tillgänglig för anbudsgivare som vill ställa frågor om hur upphandlingen genomförts eller varför bedömningen blev si eller så i en viss fråga. Min erfarenhet är att många planer på överprövning som anbudsgivare smitt, i frustration över resultatet av upphandlingen, läggs åt sidan efter att anbudsgivaren fått möjlighet att prata med upphandlaren och fått svar på sina frågor.

I större upphandlingar finns det anledning att överväga så kallade debriefingmöten med anbudsgivare som inte tilldelas kontrakt. Vid ett sådant möte får anbudsgivaren inte bara möjlighet att ställa frågor, utan även möjlighet att få feedback på anbudet och, vilket är minst lika viktigt, lämna feedback på upphandlingen.

Debriefingmöten är därför i många fall lika värdefulla för myndigheten som för anbudsgivarna. Dessutom bygger möten förtroende mellan parterna, vilket i sin tur minskar risken för överprövning.

Jag önskar er alla en solig och framgångsrik upphandlingssommar!

Kristian Pedersen

Läs mer: Överprövning ÖverprövningarTilldelningsbeslutUppföljningUpphandling

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026