Att minska utsläppen från trafiken är en av de stora utmaningarna för Stockholmsregionen och även för Sverige som helhet. För att nå målet till 2030 om att utsläppen från de inhemska transporterna ska minska med 70 procent har Södertörnskommunerna samordnat varudistributionen till sina egna verksamheter.
IVL Svenska Miljöinstitutet har utvärderat miljöeffekter och samhällsekonomi av samordnad varudistribution i de åtta kommunerna i Södertörn, söder om Stockholm.
Rapporten (pdf) visar att de fossila koldioxidutsläppen från såväl privata som kommunala varutransporter har minskat med över 70 procent i dessa kommuner mellan 2014 och 2017. Minskningen beror främst på att många transportörer har gått över till att använda mer biobaserad diesel.
– Samordningens effekt kan vi inte säkerställa, men genom att kommunerna har tagit makten över de kommunala transporterna och ställt krav på biobaserade drivmedel har de ändå, tack vare samordningen, kunnat säkerställa låga utsläpp från de egna transporterna, säger Ingrid Mawdsley, projektledare för utvärderingen.
I stället för att leverantörerna själva levererar varor direkt till de kommunala enheterna samordnas leveranserna i en omlastningscentral som är gemensam för de åtta kommunerna. Där lastas varorna om och körs ut till kommunernas enheter via fastställda rutter.
Utvärderingen visar att ju fler små leverantörer kommunerna har, desto större är miljönyttan med att samordna varutransporterna. Detta eftersom stora leverantörer redan sedan tidigare samordnar sina transporter i stor utsträckning. I Södertörnskommunerna, som framför allt har stora leverantörer, har antalet körda kilometer minskat med fyra procent under samordningen.
Vid utvärderingen var inte alla varugrupper och leverantörer anslutna i de åtta kommunerna och den fulla effekten av samordnad varudistribution kan därför avgöras först om några år. Flertalet leverantörsavtal ska också omförhandlas.
– De samhällsekonomiska vinsterna med samordningsprojektet är i dagsläget små jämfört med de ökade projektkostnaderna. För att få ner kostnaderna är det viktigt att de nya avtalen med leverantörerna inte omfattar transportkostnaden vilken kommunerna nu själva står för, säger Anders Roth, ansvarig för hållbar mobilitet på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Andra kommuner som planerar att genomföra samordnad varudistribution bör, enligt rapporten, också analysera sina nuvarande transportupplägg och beställningsrutiner innan ett samordningsprojekt startas.
IVL Svenska Miljöinstitutet pekar i sin rapport även på att nationella aktörer, som Sveriges Kommuner och Landsting och regeringen, har en roll att fylla. Exempelvis genom att förtydliga hur skarpa miljökrav kommunerna kan ställa på transporter vid offentlig upphandling.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer