Kammarrätten i Sundsvall har slagit fast att en ansökan om överprövning som skickades sista dagen av avtalsspärren kom in för sent när e-postmeddelandet avvisades av domstolens server på grund av för stor filstorlek.
Det skriver Lukas Granlund och Karolina Marazaité, Cirio Advokatbyrå, i en rättsfallsanalys på vår systersajt Inköpsrådet.
Ansökan ansågs inte ha kommit in förrän dagen därpå, trots att leverantören skickat den i tid. Domstolen betonar därmed den etablerade principen att avsändaren bär risken för att en elektronisk överföring fungerar.
För upphandlande myndigheter innebär domen framför allt ett förtydligande av när en överprövningsansökan ska anses ha kommit in. Avgörandet stärker förutsebarheten kring avtalsspärrens utgång och minskar risken för tvister om tekniska fel hos mottagaren.
Samtidigt kan domen aktualisera behovet av att se över information om tillåtna filstorlekar och alternativa sätt att lämna in handlingar, för att minska risken för rättsförluster på rent tekniska grunder, enligt Lukas Granlund och Karolina Marazaité.
För leverantörer är budskapet tydligt: det räcker inte att skicka en ansökan före avtalsspärrens utgång, den måste faktiskt nå domstolen. Att vänta till sista dagen och skicka stora bilagor via e-post innebär en betydande processrisk.
Leverantörer bör därför lämna in ansökningar i god tid, kontrollera eventuella storleksbegränsningar och använda alternativa ingivningssätt om handlingarna är omfattande, sammanfattar Lukas Granlund och Karolina Marazaité.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer