Banverket kan nu bygga vidare på Haparandabanans sträckning genom Kalix kommun. Detta sedan den sista av fyra järnvägsplaner har vunnit laga kraft efter att regeringen avslagit ett överklagande.
På den aktuella sträckan kommer Banverket att bygga två vägbroar och sex järnvägsbroar. Under våren startar avverkning på den 11,5 kilometer långa sträckan och upphandling av markentreprenader kommer att göras under 2009.
Den nya Haparandabanan mellan Kalix och Haparanda är indelad i fyra järnvägsplaner. Samtliga har nu vunnit laga kraft.
– Tack vare att den sista järnvägsplanen nu vunnit laga kraft, kan vi fortsätta byggandet enligt tidplanen och ha hela Haparandabanan klar för trafik 2012, säger projektledare Lars Bergdahl.
Banverket har tidigare tilldelat Ansaldo, Banverket Produktion, AB Berggren & Bergman, Torbjörn Sundströms Entreprenad AB, Larssons Såg & Hyvleri AB, NCC, Vägverket Produktion och PEAB entreprenader i de övriga delarna av projektet och ett flertal arbeten pågår nu.
Kostnaden för hela projektet är beräknad till cirka 3 miljarder kronor.
Haparandabanan är den enda järnvägslänk som binder samman Sverige med Finland och Ryssland. Den är också viktig för att godstransporter mellan norra och södra Sverige ska fungera. Den nya Haparandabanan kommer att vara elektrifierad och försedd med ett nytt, modernt signalsystem. Trafiken beräknas starta år 2012.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer