Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

HFD reder ut begreppen kring låga anbud

RättsfallsanalysHögsta förvaltningsdomstolen meddelade den 28 januari friande och fällande domar i fyra mål som rör frågan om uteslutning av anbudsgivare på grund av onormalt låga anbud. Sofia Hertz och Helena Selander, Bokwall Rislund Advokatbyrå, analyserar rättsfallen.

| 2016-03-08

Fakta i målen och underrätternas bedömning

Flyttjänstupphandlingen

De första målen (HFD mål nr 6159–6160-14) rörde två flyttfirmor i samma koncern som hade lämnat var sitt anbud i Eskilstuna kommuns upphandling av ramavtal för flyttjänster. Bolagen hade båda var för sig lämnat mycket låga timpriser (1 kr och 10 kr) på vissa tjänster. På de tjänster där det ena bolaget lämnat ett mycket lågt pris hade det andra bolaget lämnat ett betydligt högre pris och tvärtom. Kommunen ifrågasatte de låga priserna och gav anbudsgivarna möjlighet att förklara dessa. Därefter förkastades anbuden. Båda flyttfirmorna ansökte om överprövning av upphandlingen.

Bolagen menade att prissättningen anpassats efter avropsfrekvensen enligt tidigare erfarenhet samt att anbuden som helhet skulle ge full kostnadstäckning plus skälig vinst. Enligt kommunen fanns dock inget samband mellan ”frekvent avropade volymer” och de låga priserna. Kommunen ifrågasatte att bolagen avsåg leverera till de låga priserna och menade att prissättningen grundats på ett medvetet val av osund strategisk prissättning i syfte att få fördela alla avrop mellan sig.

Förvaltningsrätten ansåg inte att tillfredställande stöd för priserna hade lämnats och avslog bolagens talan. Kammarrätten bedömde dock att bolagen lämnat en objektivt godtagbar förklaring och därmed visat att anbuden var seriösa.

Vägunderhållsupphandlingarna

De andra målen (mål nr HFD mål nr 6578-14 och HFD mål nr 6579-14) rörde Trafikverkets upphandlingar av basunderhåll på allmänna vägar i Hudiksvall respektive Borlänge. NCC Roads anbud förkastades i båda upphandlingarna pga. av att bolaget lämnat negativa priser på ett antal av de ingående underhållsarbetena utan, enligt Trafikverkets mening, att ha lämnat godtagbara förklaringar till prissättningen.

NCC pekade bl.a. på att det är priset som helhet och inte enstaka prisposter som ska beaktas vid bedömningen om ett anbudspris kan anses onormalt lågt samt att bolaget tidigare hade lämnat minuspriser utan att bli ifrågasatt. Trafikverket menade å sin sida att NCC skulle tjäna på att inte utföra uppdraget och pekade bl.a. på att vitesbeloppet för att inte utföra ett av underhållsarbetena under ett år underskred kostnaden att faktiskt utföra arbetet.

Förvaltningsrätten avslog NCC:s ansökan om överprövning med hänvisning till att NCC:s förklaring var allmänt hållen samt att upphandlande myndighet hade stor frihet att bedöma anbudsgivarens förklaringar. Kammarrätten gjorde samma bedömning.

Högsta förvaltningsdomstolens bedömning

Flyttjänstupphandlingen

HFD konstaterar inledningsvis att kommunens granskning av anbuden inte följt 12 kap. 3 § LOU eftersom flyttfirmorna inte fått möjlighet att yttra sig en andra gång innan de uteslöts från upphandlingen. Dock anser HFD att det saknas skäl att förordna om rättelse på denna grund eftersom rättelse i detta fall skulle innebära att kommunen skulle ge flyttfirmorna tillfälle att förklara sina anbudspriser – vilket redan skett i underinstanserna och i HFD.

Vad gäller frågan om det funnits skäl att förkasta anbuden finner HFD att den korsvisa prissättningen överensstämt i de båda anbuden vilket ger utrymme för leveransstrategiskt handlande från flyttfirmorna i samband med avrop. HFD anser inte heller att flyttfirmorna kunnat precisera hur den påstådda tidigare erfarenheten av uppdrag för kommunen haft betydelse för prissättningen. Sammanfattningsvis hade prissättningen inte förklarats på ett godtagbart sätt varför HFD finner att kommunen haft fog för att förkasta anbuden.

Vägunderhållsupphandlingarna

HFD finner inledningsvis att utredningen i målet tyder på att Trafikverket inte rent strikt har följt förfarandereglerna i 12 kap. 3 § LOU, men att detta inte lett till skada för NCC eftersom Trafikverket efter beslut om förkastande av NCC:s anbud gett NCC tillfälle att yttra sig.

Vid bedömningen av om Trafikverket haft fog för att förkasta anbudet väljer HFD en annan väg än underrätterna. HFD anser att NCC lämnat en detaljerad och noggrant redovisad förklaring till de lämnade priserna som det inte finns anledning att ifrågasätta.

HFD fäster särskild vikt bl.a. vid att prissättningen grundas på tidigare omfattande erfarenhet av Trafikverket som beställare, att NCC har en synnerligen god ekonomisk ställning, att Trafikverket anlitat NCC under flera år samt att det är fråga om stora upphandlingar. Avslutningsvis konstateras att det inte visats NCC:s förklaringar skulle sakna affärsmässighet eller ge befogad anledning att anta att anbuden skulle leda till leveransvägran. HFD bedömde därför att Trafikverket saknat grund att förkasta anbudet.

Analys och konsekvens

Enligt vår mening kokar HFD:s bedömning i de olika fallen ner till om den förklaring som anbudsgivarna lämnat varit rimlig eller inte.

I målet om flyttfirmorna ansågs det inte rimligt att prissättningen skulle ha grundats på tidigare erfarenhet och flyttfirmorna hade dessutom inte lyckats förklara varför bolagens priser ”matchade” varandra och därmed möjliggjorde prisstrategiskt agerande för att säkra avropen. I NCC-målet konstaterade HFD utifrån bolagets storlek, uppdragets karaktär och NCC:s relation med Trafikverket att det saknats skäl att ifrågasätta de förklaringar som NCC lämnat.

HFD tycks helt bortse från kommunens invändning att det skulle bli billigare för NCC att inte leverera än att göra det, vilket enligt vår mening framstod som en rimlig invändning från kommunens sida och lik den som fördes fram i målet om flyttfirmorna. NCC:s förklaringar ingav enligt HFD tillräcklig nivå av säkerhet för att NCC skulle leverera till de låga priserna varför Trafikverket gjort fel när anbudet förkastades.

Intressant att notera är att flyttfirmorna invänt att kommunen åberopat nya grunder genom den tillspetsade argumentationen om att prissättningen var ett koncernstrategiskt sätt att få avrop. HFD konstaterar utan närmare resonemang att uppgiften enbart utgör en precisering av att bolagen använt strategisk anbudsgivning, vilket kommunen hävdat genom hela processen. Vi håller med HFD:s bedömning – det vore orimligt att bortse från en utveckling av ett redan infört argument på det viset, men naturligtvis ställs frågan på sin spets då det synes ha varit den omständighet som HFD fäst avgörande vikt vid.

Avslutningsvis kan det vara värt att uppmärksamma att HFD i målet om flyttfirmorna inte ansåg det nödvändigt att ingripa mot upphandlingen trots att kommunen agerat i strid med det kontradiktoriska förfarandet i 12 kap. 3 § LOU med motiveringen att flyttfirmorna fått försvara sina anbudspriser under överprövningsprocessen. HFD:s bedömning är enligt vår uppfattning pragmatisk och korrekt – rättsföljden hade ju varit att bolagen skulle få förklara sig en gång till.

Däremot väcker resonemanget frågan om vikten av att följa bestämmelsen om anbudsgivaren ska anses ha fått möjlighet att förklara sig i domstolsprocessen, särskilt i ljuset av att en andra förklaringsrätt tas bort i de nya direktiven.

Målnummer och domstol

Högsta förvaltningsdomstolens mål nr 6159-6160-14 samt 6578-14 och 6579-14.

Sammanfattning

  • HFD har i fyra mål tagit ställning till om en upphandlande myndighet haft skäl att förkasta anbud som onormalt låga.
  • Anbud med låga pris som visats vara en del av en strategisk prissättning mellan två anbudsgivare inom samma koncern ansågs i två av målen vara okej att förkasta.
  • Anbud med minuspriser på enstaka poster ansågs i de två andra målen vara godtagbara med hänsyn till anbudsgivarens omfattande tidigare erfarenhet av den upphandlande myndigheten som beställare, anbudsgivarens ekonomiska ställning, upphandlingens omfattning, att förklaringarna var detaljerade och noggranna och att minuspriserna satts på ett mindre antal poster.

Läs mer: FörvaltningsrättenJuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Kritiserar två regioner

Branschorganisationen Sveriges Bussföretag har granskat hur väl landets regioner
följer de nationella rekommendationerna när de upphandlat kollektivtrafik. Skåne får ros. Gotland och Gävleborg får ris.

Chef igen – nu som interim

Karriär

I fjol lämnade upphandlingschefen Katja Bähr Tyresö kommun för konsultbolaget Knowit. Under 2022 är hon inhyrd inköpschef på Stockholm Vatten och avfall. ”Ett år en fantastisk tid. Man får sätta sin egen prägel men krafterna hinner inte ta slut”, säger hon.

Foto: Mostphotos

”Kan inte agera detektiver”

Nya regelverk innebär att upphandlare behöver lyfta på många stenar för att utreda om leverantörerna är ”hela och rena”. Men det är inte rimligt att förväntas vara EU:s detektiver. Det anser Addas bolagsjurist Lotta Olsson.

Foto: Mostphotos

Efterlyser tydligare stöd

Kommunerna i Dalarna vill ha tydligare stöd kring hållbar upphandling. Det nuvarande stödet uppfattas som otydligt och rörigt, enligt en enkät.

Foto: Region Blekinge

Agerar efter upphandlingsmissar

Bristerna i Blekinge Kompetenscentrums upphandlingar får ledningen för Region Blekinge att agera. Alla som arbetar med inköp ska gå en obligatorisk webbutbildning för certifierade inköpare.

Döms för insiderbrott vid bussaffär

Fyra personer fick förhandsinfo om att ett börsnoterat bolag förlorat Umeå kommuns bussupphandling, och sålde sina aktier innan tillkännagivandet. Nu har Svea hovrätt dömt dem för insiderbrott.

Lediga jobb

Strategisk inköpare, Affärsområde IT och Förvaltning, Sektion Inköp HR IT

Erfaren upphandlare

Upphandlare med känsla för hållbara affärer

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Inköpsstrateg

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Strategisk inköpare

Upphandling Södertörn

Upphandling Södertörn söker upphandlare

  • Upphandlare med controlleransvar till Halmstads Energi och Miljö AB
  • Upphandlare till Tyresö kommun
  • Inköpsanalytiker i början av sin karriär till Nacka kommun!
  • Inköpare som vill utvecklas i Nacka kommun!
  • SIS söker en junior upphandlare
  • SIS söker en senior upphandlare
  • Upphandlare till KTH
  • Upphandlare, entreprenad till Huddinge kommun
  • Upphandlare till Piteå kommun
  • Hållbarhetsansvarig till Statens inköpscentral
  • Erfaren Upphandlare till Kista eller Linköping
  • Jurist till inköpsenheten, placering Stockholm
  • Inköpschef, Skellefteå kommun
  • Upphandlingschef till Orust kommun
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

”Kursen gör SUA begripligt”

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Senaste nyheterna

Kritiserar två regionerKritiserar två regioner
Chef igen – nu som interimChef igen – nu som interim
”Kan inte agera detektiver””Kan inte agera detektiver”
Efterlyser tydligare stödEfterlyser tydligare stöd
Agerar efter upphandlingsmissarAgerar efter upphandlingsmissar
Döms för insiderbrott vid bussaffärDöms för insiderbrott vid bussaffär
Underkänner coronasamordningUnderkänner coronasamordning
De vill följa upp hållbarhetskravDe vill följa upp hållbarhetskrav
ANNONS FRÅN AFF

För oss är Aff ett viktigt verktyg

Om inte Aff fanns skulle  vi tvingas att skapa vår egen standard för att definiera vårt drift- och underhållsuppdrag, i stället för att kunna luta oss mot en branschstandard. Det skulle vara både jobbigt, ineffektivt och kostsamt, säger Andreas Mattsson områdeschef på Region Halland.

Senaste kommentarerna

  • Vill skrota LOU för allmännyttanIntressant iakttagelse från utredaren att "bolag alldeles uppenbart inte offentligrättsliga organ". Kan inte annat än undra hur SKR kommer ställa...
  • Anklagas för ojusta metoderNorstedts Juridik har försökt förmå kommuner att ogiltigförklara eller säga upp avtal som de har ingått med JP Infonet om...
  • Överträffar målen för klimatetVar är resultatet? Vilka siffror redovisas och för vad? Vem och hur gjorde beräkningen? Menar Region Stockholm att varje inköp...
  • Anklagas för ojusta metoderFattar inte vad som står. Vem anklagar vem ?
  • LOU-striden i BodenJa vilket fruktansvärt nederlag. Först avyttrar man kommunal egendom till privata intressen till skattebetalarnas stora förlust. Sedan fälls man i...

Aktuella utbildningar

  • Agil upphandling | 9 november
  • LOU på två dagar | 10-11 maj
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2022
  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 18-19 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2022
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Upphandla för rikets säkerhet

Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Pernilla Norman, advokat och expert på säkerhetsskyddad upphandling, leder en populär utbildning som lär ut just detta.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

UH24 Utbildning – Hitta kursen för dig!

Det är här vi tar innehållet från våra konferenser och produkter och förvandlar det till konkret kunskap – som lyfter din kompetens till helt nya nivåer.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »