Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 230 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Ansvar och arbetsuppgifter
I din roll som avtalscontroller samordnar och utvecklar du arbetet med processer för uppföljning och analys av upphandlade avtal. Du kommer ha ett nära samarbete med enhetens inköpscontroller och hållbarhetscontroller där ni har ett gemensamt ansvar för att utveckla metoder för inköpsanalys och uppföljning.
Rollen som avtalscontroller är en nyinrättad tjänst och kommer vara placerad hos Försäkringskassans upphandlingsorganisation. Enheten genomför upphandlingar och avrop för hela Försäkringskassan samt ansvarar för elektronisk handel och travel management. Inom enheten arbetar 25 personer inom tre team. Två team hanterar upphandlingar och det tredje teamet, där tjänsten som avtalscontroller kommer ha sin placering, består av upphandlingsstöd i form av upphandlingsstrateg, inköpscontroller, hållbarhetscontroller, e-handelsadministratör, inköpskoordinator, administrativt stöd samt Travel manager.
Du agerar stöd för upphandlingschef och övriga medarbetare inom gruppen med att ta fram underlag till avtalsuppföljning. Det innebär både deltagande under upphandlingsfasen för att identifiera behov och planera för kommande uppföljning samt medverkan i externa aktiviteter som leverantörsträffar och referensgruppsmöten. Du deltar i relevanta forum och nätverk både inom och utom myndigheten.
Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande då arbetet kan innebära att du kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.
Vi söker dig som
- har examen i ekonomi från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
- agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
- kan förstå och analysera komplexa frågor
- kommunicerar klart, tydligt och strukturerat
- har ett metodiskt och systematiskt arbetssätt
- har goda kunskaper i Excel för beräkningar och prognoser
- har goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift
- är proaktiv och van vid förändringsarbete
- har en pedagogisk förmåga och erfarenhet att prata inför grupper
Det är meriterande om du
- har erfarenhet av att arbeta som avtalscontroller inom en större organisation
- har praktisk erfarenhet av att utveckla uppföljningsmetoder
- goda kunskaper av inköpssystem och system för avtalsuppföljning
- har kännedom om LOU (Lagen om Offentlig Upphandling)
- har förmåga att på ett självständigt sätt arbeta konsultativt samt skapa kontakt och förtroende
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Den formella tjänsten heter Controller. Provanställning kan tillämpas. Resor kan förekomma i tjänsten. Då vi vill skapa förutsättningar för en bra balans mellan arbete och fritid, erbjuds du en mix av arbete både på kontor och på distans, som är anpassat efter individen och verksamhetens behov. Placering för tjänsten är i Stockholm eller Östersund. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
Ansökan
Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.