Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Leverantörer, dags att vakna! Öka er digitala dialog”

DebattBara 30 procent av de 150 största leverantörerna till offentlig sektor har information till denna kundgrupp på sina webbplatser. Ynka 18 procent har information om vilket värde man tillför dessa kunder. Det är dags för leverantörerna att öka sin digitala dialog med offentlig sektor, skriver Magnus Josephson och Charlotte Wormbs.

| 2018-10-04
Magnus Josephson och Charlotte Wormbs.

I vårt arbete med att öka den digitala dialogen mellan företag och offentliga verksamheter har vi undersökt vilka av de 150 största leverantörerna* till offentlig sektor som har någon form av kommunikation till denna kundgrupp på sina webbsidor.

Resultatet är häpnadsväckande dåligt: endast 42 företag, alltså knappt 30 procent, har information som kan anses vara värdefull för kunderna inom offentlig sektor.

Drygt 70 procent av de 150 största leverantörerna* till offentlig sektor har alltså ingen information överhuvudtaget riktad till offentlig sektor, utan enbart till företagskunder och eventuella konsumenter.
Vi har bedömt webbsidorna utifrån tre aspekter:
1. Anges det att man säljer till offentlig sektor? (ja/nej)
2. Anges vilket värde företagets produkter/tjänster tillför offentlig sektor? (ja/nej)
3. Finns det information om viktiga kvalitetsaspekter vid offentlig upphandling av företagets produkter/tjänster, till exempel vägledningar, inspiration, praktikfall eller annan form av kunskapsöverföring för att hjälpa offentliga verksamheter inför sina upphandlingar? (ja/nej)

Av de 30 procent som har information ska samtidigt sägas att en stor del av den är alldeles för svårtillgänglig. Sökfunktionen och ett stort mått av envishet måste användas för att hitta informationen. Det finns alltså mycket stora möjligheter att förbättra den digitala kommunikationen och till och med utveckla en dialog med offentlig sektor genom webben.

Vad kan då göras som förbättrar webbplatsen?

Det är dags att se den digitala kanalen som en viktig del i den proaktiva försäljningen.

Webbplatsen ska driva besökaren till någon form av kontakt. Den ska hjälpa besökarna att köpa. Den ska visa vilka frågor man ska ställa sig inför en upphandling. Den ska visa vad en dålig upphandling leder till för problem i avtalsperioden.

Utöver att bara skriva en trevlig text till sin offentliga kundgrupp kommer här några förslag på vilken information som bör finnas på en leverantörs webbplats:

• Våga se webbplatsen som ett säljmöte som alltid finns tillgängligt för kunderna, till exempel genom att ha filmer som visar vilka diskussionspunkter ett säljmöte bör innehålla
• Enkäter och analyser
• Exempel på förfrågningsunderlag och lämpliga krav i upphandlingar
• Kundberättelser
• Är det tydligt vad ni erbjuder offentlig sektor?
• Vilka besparingar kan skapas om avtalet görs på rätt sätt?

Sätt er in i vilka problem den offentliga kunden har och visa hur rätt typ av avtal kan lösa det problemet. Textförfattare ska vara de som har bäst kunskap om branschen och vad produkterna/tjänsterna tillför.

De leverantörer som anser att deras kunder inom offentlig sektor borde upphandla på nya sätt kan inte längre sitta passiva. Börja åtminstone med att använda er webbplats för att hjälpa era kunder att köpa.

Magnus Josephson upphandlingsjurist, rådgivare i offentliga affärer
Charlotte Wormbs företagsrådgivare inom digital försäljning

*Källa: Dagens Samhälles publikation ”Den offentliga marknaden 2016”.

Läs mer: Debatt DialogDigital

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Tranås kommun utreds igen

Efter en anonym anmälan återupptar Konkurrensverket den nedlagda utredningen av Tranås kommuns affärer med delvis kommunägda bolaget Tranås United.

Så mycket tjänar upphandlare

42 436 kronor i månaden. Så hög är medellönen för upphandlare i kommuner och regioner. Men skillnaden mellan olika delar av landet är stor.

Trafikverket häver jättekontrakt

Trafikverket häver kontraktet med entreprenören som bygger deletapp Haga, i Västlänken i Göteborg. Huvudskälet är omfattande och tilltagande förseningar.

Andel prövningar ned 20 procent

Andelen överprövningar minskade med 20 procent från 2020 till 2021. Det visar statistik från Upphandlingsmyndigheten.

Lämnar UHM för advokatfirma

Karriär

Upphandlingsmyndighetens chefsjurist Anders Asplund går till en advokatfirma som byggts upp av Konkurrensverkets tidigare chefsjurist Per Karlsson.

Foto: Stockholms stad och Mostphotos

Tar strid mot kriminella

Stockholms stad har tröttnat på yrkeskriminella som skor sig på stadens upphandlingar. Nu ska personal som arbetar med utbetalningar utbildas för att upptäcka fel.

Lediga jobb

Strategisk inköpare till Specialpedagogiska skolmyndigheten

IT-upphandlare till Haninge kommun

Sugen på att bli upphandlings­konsult inom IT eller bygg?

  • Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen
  • Bolagsjurist till Adda
  • Kategoriledare till Statens fastighetsverk
  • Verksjurister till säkerhetspolitisk myndighet
  • Kvalificerad Inköpare till vårt huvudkontor i Borlänge
  • Upphandlingschef till Nässjö kommun

Senaste nyheterna

Tranås kommun utreds igenTranås kommun utreds igen
Så mycket tjänar upphandlareSå mycket tjänar upphandlare
Trafikverket häver jättekontraktTrafikverket häver jättekontrakt
Andel prövningar ned 20 procentAndel prövningar ned 20 procent
Lämnar UHM för advokatfirmaLämnar UHM för advokatfirma
Tar strid mot kriminellaTar strid mot kriminella
Strängnäs styr med serierSträngnäs styr med serier
”Varde kategoristyrning””Varde kategoristyrning”
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • Ingen likabehandling i FalkenbergVänskapskorruption
  • Ingen likabehandling i FalkenbergDetta är inget annat än vänskapskorruption och skall också behandlas som det, det är ju uppenbart att den aktuella leverantören...
  • Nu startar lönekartläggningenÄr redan prenumerant.
  • Ingen likabehandling i FalkenbergLite slarvigt formulerat av mig. De delarna i händelsekedjan - 9/4 och 18/5 - har uppdaterats.
  • Ingen likabehandling i FalkenbergSakfrågan tycks vara ställd bortom allt tvivel, men jag har en undran kring rapporteringen. "FF:s anbud ligger över kommunens kostnadsram...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 7 mars 2023 – 1 plats kvar
  • Agil upphandling | 9 mars 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 16 mars 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)
  • Kontraproduktiv begäran om sekretess
  • Bevis krävs för ”Hamburgundantaget”
  • Nytt år, nya möjligheter!
  • Ha en plan för den digitala revolutionen
  • Skynda långsamt?
  • Negativt pris kan också vara ett pris
  • Tillsammans kan vi få cirkulär ekonomi

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »