Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Fortsättningskurs IT-upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

“Leverantörer, dags att vakna! Öka er digitala dialog”

DebattBara 30 procent av de 150 största leverantörerna till offentlig sektor har information till denna kundgrupp på sina webbplatser. Ynka 18 procent har information om vilket värde man tillför dessa kunder. Det är dags för leverantörerna att öka sin digitala dialog med offentlig sektor, skriver Magnus Josephson och Charlotte Wormbs.

| 2018-10-04
Magnus Josephson och Charlotte Wormbs.

I vårt arbete med att öka den digitala dialogen mellan företag och offentliga verksamheter har vi undersökt vilka av de 150 största leverantörerna* till offentlig sektor som har någon form av kommunikation till denna kundgrupp på sina webbsidor.

Resultatet är häpnadsväckande dåligt: endast 42 företag, alltså knappt 30 procent, har information som kan anses vara värdefull för kunderna inom offentlig sektor.

Drygt 70 procent av de 150 största leverantörerna* till offentlig sektor har alltså ingen information överhuvudtaget riktad till offentlig sektor, utan enbart till företagskunder och eventuella konsumenter.
Vi har bedömt webbsidorna utifrån tre aspekter:
1. Anges det att man säljer till offentlig sektor? (ja/nej)
2. Anges vilket värde företagets produkter/tjänster tillför offentlig sektor? (ja/nej)
3. Finns det information om viktiga kvalitetsaspekter vid offentlig upphandling av företagets produkter/tjänster, till exempel vägledningar, inspiration, praktikfall eller annan form av kunskapsöverföring för att hjälpa offentliga verksamheter inför sina upphandlingar? (ja/nej)

Av de 30 procent som har information ska samtidigt sägas att en stor del av den är alldeles för svårtillgänglig. Sökfunktionen och ett stort mått av envishet måste användas för att hitta informationen. Det finns alltså mycket stora möjligheter att förbättra den digitala kommunikationen och till och med utveckla en dialog med offentlig sektor genom webben.

Vad kan då göras som förbättrar webbplatsen?

Det är dags att se den digitala kanalen som en viktig del i den proaktiva försäljningen.

Webbplatsen ska driva besökaren till någon form av kontakt. Den ska hjälpa besökarna att köpa. Den ska visa vilka frågor man ska ställa sig inför en upphandling. Den ska visa vad en dålig upphandling leder till för problem i avtalsperioden.

Utöver att bara skriva en trevlig text till sin offentliga kundgrupp kommer här några förslag på vilken information som bör finnas på en leverantörs webbplats:

• Våga se webbplatsen som ett säljmöte som alltid finns tillgängligt för kunderna, till exempel genom att ha filmer som visar vilka diskussionspunkter ett säljmöte bör innehålla
• Enkäter och analyser
• Exempel på förfrågningsunderlag och lämpliga krav i upphandlingar
• Kundberättelser
• Är det tydligt vad ni erbjuder offentlig sektor?
• Vilka besparingar kan skapas om avtalet görs på rätt sätt?

Sätt er in i vilka problem den offentliga kunden har och visa hur rätt typ av avtal kan lösa det problemet. Textförfattare ska vara de som har bäst kunskap om branschen och vad produkterna/tjänsterna tillför.

De leverantörer som anser att deras kunder inom offentlig sektor borde upphandla på nya sätt kan inte längre sitta passiva. Börja åtminstone med att använda er webbplats för att hjälpa era kunder att köpa.

Magnus Josephson upphandlingsjurist, rådgivare i offentliga affärer
Charlotte Wormbs företagsrådgivare inom digital försäljning

*Källa: Dagens Samhälles publikation ”Den offentliga marknaden 2016”.

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt DialogDigital

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

“Ta mer risk, upphandlare”

Låt anbudsgivarna hitta en lösning som möter behovet i stället för att specificera lösningen. Den uppmaningen riktar norska startup-företag till upphandlare i en ny rapport.

Tranås

Omtag i Tranås efter KKV-kritik

I höst ska Tranås kommun upphandla sina näringslivs- och destinationstjänster. ”Vi måste få det här lagligt, att inte Konkurrensverket knackar på dörren igen”, säger kommunalrådet Mats Holmstedt.

Foto: Mostphotos

Tyck till om uppföljning

Hur fungerar uppföljningen av offentliga kontrakt? I vilken utsträckning tar upphandlande myndigheter hänsyn till leverantörers tidigare leveranser? Det vill Konkurrensverket få svar på. I slutet av juni stänger deras enkät.

Drömmer om kortare arbetstid

Karriär

Kortare arbetstid hamnar i topp när offentliganställda listar framtidens förmåner på jobbet. Och deras arbetsgivare håller med. Det visar en kartläggning från fackförbundet Visions medlemstidning.

Fritt fram kräva miljömärkning

Att använda miljömärkning som konkreta krav är helt i linje med EU:s upphandlingsdirektiv. Det framgår av en rapport från Miljömärkning Sverige och Naturskyddsföreningen.

Foto: Privat och Mostphotos

Varnar för saboterade upphandlingar

Tema: AI

Skriv i upphandlingsdokumenten att varje anbudsgivare bara får lämna ett anbud. Det säger Pelle Asplund, som föreläser om AI för upphandlare. ”Annars kan man bli exponerad för belastningsattacker och anbudsgivare som vill sabotera upphandlingar”, säger han.

Lediga jobb

Inköpsanalytiker till Inköpsenheten

  • Polisen söker upphandlingsjurist till IT-avdelningen

Senaste nyheterna

“Ta mer risk, upphandlare”
TranåsOmtag i Tranås efter KKV-kritik
Tyck till om uppföljning
Drömmer om kortare arbetstid
Fritt fram kräva miljömärkning
Varnar för saboterade upphandlingar
Anna BergendalTill försvar för LOV
Sara Heelge VikmångStora ratar hemtjänst-LOV
Platsannonserbjudande sommar2025
”Från pärm till skärm”
Sigtuna kommunhusBolt i egen prisklass
Martin KruseSvaga leverantörer får nobben
ÄngelholmSå skapades intresse för inköp
PolisenPolisen söker upphandlingsjurist till IT-avdelningen
När skattekontot visar leverantörsproblem
Träget arbete ger resultat
“Kunniga, pålitliga, pålästa”
Dragkamp om ”centralen”
Vill växa med ramavtal
Gjorde verkstad av sina krav
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Bolt i egen prisklass
  • ”Från pärm till skärm”
  • Varnar för saboterade upphandlingar
  • Stora ratar hemtjänst-LOV
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Svaga leverantörer får nobben
  • Träget arbete ger resultat
  • Till försvar för LOV
  • Fritt fram kräva miljömärkning
  • Så skapades intresse för inköp

Läsarnas åsikter

Carina N : Träget arbete ger resultat
Som medarbetare i kommunen är det svårt att känna igen sig i den bild som målas upp i artikeln. Ett…
Linus Jeppsson : ”Från pärm till skärm”
Håller med Erik ovan. Det är tyvärr inte riktigt allt som lämpar sig för elektronisk beställning. Medan de flesta varor…
Andreas : När skattekontot visar leverantörsproblem
Tack Arian för bra artikelserie. Men hur får man smidigt tillgång till skattekontot?
Erik : ”Från pärm till skärm”
Det bör göras en utredning om vilka varor och tjänster som inte lämpar sig för e-beställning, om detta inte likställs…
Miaman : ”Från pärm till skärm”
Det var sannerligen på tiden! :D
Jörgen Nilsson : Bolt i egen prisklass
Uppenbarligen så har cabonline och sirius arbetat med en snarlik kalkyl. När man offererar taxi så är lönens andel i…
Alf Karlsson : Gör Karlstad till ”Kahlstad”
Min fru, född i Karlstad gick i taket. Men vaaa f-n. Dom har sålt sig till djävulen för en spottstyver…
Upphandlare : Dragkamp om ”centralen”
Låter rimligt, synergier mellan de två verksamheterna finns ju inte och de har också helt olika målgrupper. Men KamK behöver…
Björn : “En upphandlare måste vara djärv”
Erik, 12 kap 12 § LOU stadgar att "En upphandlande myndighet ska på begäran av en leverantör lämna kompletterande upplysningar…
Måns Weimarck : Vill se statistik från krona ett
Ellen Hausel Heldahl har helt rätt i det hon implicit antyder – det är en stor utmaning för en offentlig…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Fortsättningskurs IT-upphandling | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »