Det är framför allt socialförvaltningarnas olika boendeplaceringar som sågas i rapporten, som genomförts av PwC på uppdrag av kommunens förtroendevalda revisorer.
Under det senaste halvåret har det lokala partiet Demokraterna fört en envis kamp mot bristen på konkurrensutsättning inom kommunens socialförvaltning med ett totalt belopp på 80 miljoner kronor för tjänster som kan sakna korrekta avtal.
Demokraternas kritik får nu stöd i revisionsrapporten, som konstaterar att det sannolikt handlar om otillåtna direktupphandlingar vid köp av boendetjänster som inte annonserats och som saknar dokumentation.
Rapporten är också hård i sitt omdöme om att Norbergs kommun saknar avtalsuppföljning och att tjänstepersoner har en så omfattande beslutsrätt i upphandlingsprocessen.
”Efter genomförd granskning gör vi den sammanfattande bedömningen att kommunstyrelsen ej säkerställer att upphandlingar genomförts på ett ändamålsenligt sätt samt att upphandlingar ej genomförs lagenligt och enlighet med policy och riktlinjer”, skriver PwC i ett sammanfattande omdöme.
Norbergs kommun kommer nu att skärpa rutiner och riktlinjer samt ta ställning till beloppsgränser som ska göra att politikerna får insyn i de större upphandlingarna.
–Att se över policy samt riktlinjer för upphandling, delegationsordning samt andra dokument och rutiner som har med upphandlingar att göra är ett uppdrag som kommunstyrelsen kommer att ge kommunledningskontoret i samband med att kommunrevisorernas rapport hanteras av kommunstyrelsen den 10 februari. Uppdraget är föreslå förändringar i enlighet med kommunrevisionens rekommendationer, säger Johanna Odö, socialdemokrat och kommunstyrelsens ordförande.
Samtidigt håller kommunen – som ligger i norra delen av Västmanlands län och har 5700 invånare – att växla över till ny upphandlingssamverkan.
Samarbetet med Avesta och Skinnskatteberg upphörde vid årsskiftet och kommunens inriktning är istället att utöka upphandlingssamverkan med Fagersta kommun.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer