Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Osäkerhet kvar efter golvprisdom

RättsfallsanalysJoakim Lavér och Nathalie Miskin, Hannes Snellman advokatbyrå, refererar en dom i Kammarrätten i Stockholm. Den behandlar möjligheten att reglera, utvärdera och uppställa krav på priser i anbud.

| 2019-05-24
Joakim Lavér och Nathalie Miskin, Hannes Snellman advokatbyrå.

Bakgrund

Västerås kommun genomförde en upphandling avseende ”Funktion för Trygghetsskapande teknik” med utvärderingsgrunden bästa förhållande mellan pris och kvalitet.

Utvärderingsmodellen angav i den del som avsåg priset att en totalsumma lika med eller mindre än sju miljoner kronor gav 140 poäng medan en totalsumma lika med eller mer än tolv miljoner kronor gav 0 poäng.

För priser mellan sju och tolv miljoner kronor gavs anbudsgivare poäng enligt en särskild formel. Everon Sverige antogs som vinnande leverantör.

Efter att Alfa Kommun & Landsting och Tunstall ansökt om överprövning beslutade kommunen den 13 september 2018 att avbryta upphandlingen.

Kommunen motiverade sitt beslut med att utvärderingsmodellen stod i strid med HFD 2018 ref. 50 där Högsta förvaltningsdomstolen fastslagit att det inte är förenligt med upphandlingslagstiftningen att som obligatoriskt krav ange att anbud med ett timarvode under en viss nivå (så kallat golvpris) inte kommer att antas.

Everon Sverige ansökte om överprövning och yrkade att kommunens beslut att avbryta upphandlingen skulle upphävas.

Bolaget anförde att HFD 2018 ref. 50 inte träffar den aktuella upphandlingen och att det därmed inte fanns sakligt godtagbara skäl att avbryta upphandlingen. Enligt bolaget kommer HFD 2018 ref. 50 sannolikt leda till att golvpriser inte kommer att användas när priset är avgörande i utvärderingen men domen reglerar inte situationen när utvärderingsgrunden bästa förhållande mellan pris och kvalitet används.

Everon Sverige menade att konkurrensen mellan leverantörer kan tillvaratas även om kvalitet tillmäts betydelse. Utvärderingsmodellen innebar inte att ett pris under en viss nivå per automatik skulle leda till uteslutning utan byggde snarare på takpriser. Utvärderingsmodellen hade enligt bolaget inte begränsat leverantörers möjlighet att konkurrera med priset.

Kommunen bestred bolagets talan och anförde i huvudsak att upphandlingsdokumentet hade brister som skulle medföra att upphandlingen vid en ansökan om överprövning skulle behöva göras om och att det därmed fanns sakligt godtagbara skäl att avbryta upphandlingen.

Även om kommunen inte hade tillämpat golvpris innebärande att pris understigande en viss nivå skulle leda till att anbudet ifråga förkastas. HFD 2018 ref. 50 hade av kommunen tolkats som att utvärderingskriterier som innebär att pris under en viss gräns inte premieras fullt ut strider mot upphandlingsrättsliga principer.

Kommunen medgav dock att beslutet att avbryta upphandlingen skulle upphävas om utvärderingskriteriet skulle visa sig var förenligt med gällande rätt.

Förvaltningsrätten
Förvaltningsrätten konstaterade att upphandlingen inte innehöll något obligatoriskt krav på att leverantörens anbud inte fick understiga ett visst pris men att inget mervärde genererades för priser under en viss nivå.

I HFD 2018 ref. 50 lade domstolen vikt vid att golvpris förhindrar leverantörer att konkurrera med låga priser. Enligt förvaltningsrättens mening medför tillämpningen av en utvärderingsmodell genom vilken en upphandlande myndighet i mervärdeshänseende inte beaktar priser som den anser vara alltför låga motsvarande effekt på konkurrensen.

Förvaltningsrätten ansåg därmed att kommunens utvärderingsmodell stred mot likabehandlingsprincipen och att det funnits fog att avbryta upphandlingen.

Förvaltningsrätten avslog bolagets ansökan.

Kammarrätten
Kammarrätten konstaterade att omständigheterna i målet i viss mån skiljer sig från omständigheterna i HFD 2018 ref. 50 men att det rör sig om närliggande frågor och att båda målen rör möjligheten att reglera, utvärdera eller uppställa krav på priser i anbud.

Kammarrätten uttalade att det inte kan anses stå klart att den utvärderingsmodell som kommunen använt sig av strider mot HFD 2018 ref, 50 men inte heller att den är förenlig med gällande rätt. Enligt kammarrätten var denna oklarhet ett sakligt godtagbart skäl att avbryta upphandlingen. Eftersom det inte framkommit att de grundläggande principerna på annat sätt åsidosatts avslogs överklagandet.

Kammarrättens dom har överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen.

Analys

I HFD 2018 ref. 50 rörde det sig om att priser understigande en viss nivå automatiskt skulle leda till uteslutning. Frågan om golvpris aktualiserades redan i kvalificeringsfasen.

Frågan i detta mål är om det även strider mot upphandlingslagstiftningen att priser understigande en viss nivå inte premieras ”fullt ut” vid utvärderingen, det vill säga att det finns en gräns för hur låga priser som kan ge ett mervärde i utvärderingsfasen.

Som exempel skulle den anbudsgivare som lämnar ett anbudspris på sju miljoner kronor ges fullt mervärde medan en anbudsgivare som lämnar ett lägre pris på fem miljoner kronor inte premieras mer än konkurrenten som lämnade det högre priset om sju miljoner kronor.
Enligt förvaltningsrätten innebar den omständigheten att det i det här fallet fanns en gräns för hur låga priser som premierades att utvärderingsmodellen stod i strid med likabehandlingsprincipen, medan kammarrätten inte tog ställning i den delen.

Ett klargörande från Högsta förvaltningsdomstolen om gränserna för NJA 2018 ref. 50 är önskvärt. Målet är av intresse då det visar på den osäkerhet som efter HFD 2018 ref. 50 finns kring regleringar av anbudspriser.

Det är även värt att notera att kammarrätten öppnar för att inte endast ett klart fel i genomförd upphandling utgör ett sakligt godtagbart skäl att avbryta en upphandling, utan även en osäkerhet kring rättsläget.

Detta skulle kunna leda till en risk för att framtida upphandlingar avbryts såväl på ett godtyckligt sätt som i onödan.

En upphandling får naturligtvis inte avbrytas godtyckligt men det förtjänar dock att påpekas att det framgår av fast EU-rättslig praxis att en upphandlande myndighets befogenhet att avstå från att fullfölja en upphandling inte är förbehållet undantagsfall eller då det finns tungt vägande skäl.

När det gäller risken för att en upphandling avbryts i onödan kan det tänkas att det i det enskilda fallet kan vara värt för en upphandlande myndighet att inte avbryta en upphandling och ta risken att den överprövas.

Den upphandlande myndigheten kan till exempel ha goda skäl för att vilja driva rättsutvecklingen framåt och låta en domstol pröva om ett visst specifikt krav eller en utvärderingsmodell är förenlig med upphandlingslagstiftningen eller inte.

Sammanfattning

•”Golvprisdomen” väcker fortsatt osäkerhet kring en upphandlande myndighets eller enhets möjlighet att reglera och uppställa krav på priser i anbud och kring vilka utvärderingsmodeller som är tillåtna.
•Osäkerhet kring en utvärderingsmodells förenlighet med gällande rätt utgör enligt kammarrätten ett sakligt godtagbart skäl att avbryta en upphandling, förutsatt att de grundläggande principerna inte åsidosätts.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholms dom den 12 april 2019 i mål nummer 1-19.

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Lisa Hörnström

Vill skingra ”Hamburg-dimman”

Risken för att trampa över upphandlingslagarna får kommuner att tveka om samverkan med andra kommuner. Det framgår av en analys från Statskontoret, som vill att Upphandlingsmyndigheten, UHM, stärker stöd och vägledning på området.

”Tjäna på effektiva konsultinköp”

Debatt

När det finns ett löpande behov av olika typer av konsulter blir tillfälliga lösningar för konsultbemanning både kostnadsdrivande och ineffektiva. Det är märkligt att företag och offentliga verksamheter inte systematiserar sina konsultinköp för att reducera kostnaderna, skriver Jesper Molin.

Foto Anna Molander.

Stärker transporterna med nytt avtal

Region Stockholm växlar över från transportverksamhet till en ny sjukvårdstjänst genom ett nytt, åttaårigt avtal med Premedic.

Tror på dialog om matpriser

Branschföreningen Kost & Näring hoppas kunna lugna marknaden med en mall-text för prisjusteringar i livsmedelsavtal.

Fredrik Nordström Foto: Karl Gabor.

Sågar underlag till ”premiären”

Vakna, FTN – det är offentlig upphandling som gäller nu. Så kan den skarpa branschkritiken summeras inför de första upphandlingarna av fonder till premiepensionen.

Ewa Rosén

Eniga om nytt bussavtal

Kollektivtrafikens parter är överens om ett nytt modellavtal för upphandling av busstrafik. Tydlighet och att lägga grund för att möta behoven hos både upphandlare och trafikföretag är hörnstenar i det nya avtalet.

Lediga jobb

Chef till Skolverkets inköps- och upphandlingsenhet

Upphandlare till Stockholms universitet

  • Upphandlingsrådgivare till Riksbanken
  • Senior upphandlare med inriktning IT till statens inköpscentral
  • Förvaltare till Statens inköpscentral
  • Upphandlare till Norrköpings kommun
  • Strateg – försörjningsberedskap Region Gotland
  • Upphandlingskoordinator till Sollentuna kommun
  • SVT söker strategisk inköpare
  • Strategisk upphandlare till Jämtkraft
  • Upphandlare till Vaxholms stad
  • Lösningsfokuserad upphandlare med ett sinne för goda affärer till PTS
  • Familjebostäder söker Strategisk inköpare
  • Systemadministratör inom e-handel till Västerås stad
ANNONS FRÅN AFF

Ordning och reda på avtalen

Det är viktigt att avtalen är likartade för att alla ska förstå dem, då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Man kan helt enkelt fokusera på annat än olika avtalsformuleringar.

Senaste nyheterna

Vill skingra ”Hamburg-dimman”Vill skingra ”Hamburg-dimman”
”Tjäna på effektiva konsultinköp””Tjäna på effektiva konsultinköp”
Stärker transporterna med nytt avtalStärker transporterna med nytt avtal
Tror på dialog om matpriserTror på dialog om matpriser
Sågar underlag till ”premiären”Sågar underlag till ”premiären”
Eniga om nytt bussavtalEniga om nytt bussavtal
Pausar på eget bevågPausar på eget bevåg
Startar kurs för yrkesverksammaStartar kurs för yrkesverksamma
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • Alla mot TrafikverketÄntligen händer något mot det självgoda och inkompetenta Trafikverket. Vilket annat bolag skulle försämra komforten för sina resenärer? Det räcker...
  • Sista chansen för löneenkätenHej, den publicerades de 14 februari. Läs mer här: https://upphandling24.se/sa-mycket-tjanar-upphandlare-2023/
  • Sista chansen för löneenkätenHejsan, Vecka 8 har passerat så jag undrar när årets statistik presenteras?
  • Fiskburgare i topp i jakt på matsvinnVilket utmärkt exempel på hållbarhetstänk. Bravo!
  • Sju firar tioBra jobbat, Anders!

Aktuella utbildningar

  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023 FULLBOKAD
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2023
  • Agil upphandling | Hösten 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2023
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lägg inte avtalet i byrålådan!

Likväl som du gör upphandlingar måste du jobba aktivt med uppföljningar av avtal, det är en viktig byggsten i en verksamhet och något som måste prioriteras menar Petra Rantzow, expert på avtalsförvaltning och kursledare på Upphandling24.

GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Det positiva med överprövning
  • Några betalar men ingen kan uteslutas
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbud
  • Intervallutvärderingens sista suck
  • Medvetet oförstående eller okunniga?
  • Hittade vägen till nya normer
  • Förutsättningar för prisavdrag
  • Professionalisering och politisering
  • Samarbete för hållbara behov
  • Förhandling ur långsiktigt perspektiv

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »