Hela den här sidan är en annons.

Så hjälper AI till i anbuds­process­en

I en studie på Handelshögskolan har Hugo Jennerholm och Arvid Nygård undersökt vad som kännetecknar en lyckad implementering av AI i anbudsarbetet för små och medelstora företag och hur AI kan leda till bättre anbud och fler vunna affärer. Resultatet presenteras som en av många intressanta programpunkter på Anbudsdagen den 14 oktober.

Hugo Jennerholm, Growth Manager, Tendium.

Anledningarna till att små och medelstora företag väljer att ta hjälp av AI i sitt anbudsarbete är många, men en starkt bidragande orsak är att få hjälp att lösa konkreta uppgifter på ett smidigare sätt – till exempel att hitta relevanta upphandlingar, skriva anbud, ta fram information och så vidare. 

– En del är dessutom oroliga att konkurrenter ska springa om dem om de inte tar till sig AI, säger Hugo Jennerholm som idag arbetar på Tendium. 

Han konstaterar att det finns ett antal direkta positiva effekter med AI för små och medelstora företag som vill göra offentliga affärer, men också några riskfaktorer och några mer överraskande sidoeffekter. Dessa kommer att presenteras närmare under Anbudsdagen den 14 oktober i Stockholm. 

– Vår tanke med Anbudsdagen är att genom en avslappnad diskussion prata om vilka utmaningar som företagen står inför idag, vad som faktiskt är möjligt och hur man lyckas med implementeringen även i en mindre organisation, säger Hugo Jennerholm. 

På Anbudsdagen den 14 oktober på Bygget i Stockholm samlas leverantörer från hela Sverige till en heldag för att lyssna till experter som delar med sig av tips och insikter för att göra fler och bättre offentliga affärer.  

Dagen kommer förutom årets hetaste ämne AI att bjuda på värdefulla konkreta tips på hur du undviker vanliga misstag i anbudsprocessen, frågor och svar om kravställan, råd kring hur du behåller din offentliga kund, samt en fallstudie där en leverantör vann tillbaka en viktig, initialt förlorad, upphandling. 

I vanlig ordning ska förstås Anbudspriset delas ut, som är leverantörernas pris till en upphandlare som utmärkt sig genom ett affärsmässigt och kvalitativt offentligt avtal.

Under dagen får du:

  • Veta hur du ska agera för att behålla offentliga kunder och vinna affären på nytt.
  • En nulägesanalys, framtidsspaning och konkreta tips på hur AI kan hjälpa dig i ditt anbudsarbete.
  • Veta hur andra företag gör för att nå upphandlarna.
  • Tips från Upphandlings­myndig­heten för att undvika onödiga misstag i ditt anbud.

Läs mer här >>