Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Proportionalitet ger fler anbud och färre överprövningar”

DebattFler företag måste bli intresserade av att delta i konkurrensen om de offentliga kontrakten. Ett sätt att nå detta mål är att upphandlingsdokumenten tvättas från onödiga krav. Mot den bakgrunden har vi låtit översätta en holländsk proportionalitetsguide till svenska. Guiden är framtagen av Upphandlingsmyndighetens systerorganisation i Nederländerna, skriver Ellen Hausel Heldahl och Birgitta Laurent, Svenskt Näringsliv.

| 2018-05-09
Ellen Hausel Heldahl och Birgitta Laurent, Svenskt Näringsliv.

Offentlig upphandling är ett ämne som gör företagare både intresserade och engagerade. Tyvärr också upprörda och frustrerade. Av statistiken framgår att antalet anbud i offentliga upphandlingar sjunker, medianantalet är bara 2,2 per upphandling. I nästan 40 procent av alla annonserade upphandlingar under 2016 inkom endast ett eller två anbud.

Av de frågor som Svenskt Näringsliv ställer till 70 000 företagare varje år i undersökningen om det lokala företagsklimatet (varav cirka hälften svarar) får offentlig upphandling lägst betyg av alla frågor. Åtta av tio kommuner får underkänt och det betyget har sjunkit för varje år under den senaste tioårsperioden.

När vi frågar företagen vad som är problemet är det ofta klagomål på kravspecifikationen som återkommer. Kraven är dessutom ofta föremål för överprövningar i domstol, framför allt huruvida vinnande leverantör har uppfyllt alla obligatoriska krav (ska-krav).

Rätt genomförd leder konkurrensutsättning genom upphandling till högre kvalitet och lägre kostnader för det allmänna. Det är därför viktigt att få fler företag intresserade av att delta i konkurrensen om de offentliga kontrakten. Ett sätt att nå detta mål är att upphandlingsdokumenten tvättas från onödiga krav.

Mot den bakgrunden har vi låtit översätta en holländsk proportionalitetsguide till svenska. Guiden är framtagen av Upphandlingsmyndighetens systerorganisation PIANOo i Nederländerna.

Av guiden framgår att hela upphandlingsprocessen ska genomsyras av proportionalitetsprincipen, en av de grundläggande upphandlingsprinciperna. Detta medför bland annat följande:

  • Myndigheten måste göra noggranna avvägningar i upphandlingsdokumenten. Att bara kopiera krav, villkor och kriterier rakt av utan att reflektera över om de passar in på det aktuella kontraktsföremålet riskerar inte bara att skapa otydlighet utan är även ett oproportionellt agerande.
  • Det är oproportionerligt om myndigheten slår samman olika typer av tjänster i ett kontrakt i de fall då marknaden kännetecknas av företag som endast erbjuder en eller två av dessa tjänster och konsekvensen blir att endast ett fåtal aktörer kan lägga anbud.
  • Risken för oproportionellt agerande är särskilt stor om man lägger ut ett mycket stort kontrakt på marknaden. Ett kontrakt som inte är uppdelat i delkontrakt eller är uppdelat i mycket stora delar innebär ofta att en betydande del av marknaden utestängs från att delta i konkurrensen.
  • Att kräva att leverantören, vid ramavtal, ska hålla personal eller material i beredskap utan garantier om nyttjande eller ersättning är oproportionerligt.
  • Myndigheten ska endast begära in bevismedel som är relevanta för de uppställda uteslutningsgrunderna och för lämplighetskraven på den tilltänkta leverantören. Allt annat är oproportionerligt.
  • Ifall myndigheten ställer lämplighetskrav ska dessa enbart vara kopplade till de faktiska risker som kontraktet medför. Man måste därför alltid fråga sig om kravet står i rimlig proportion till risken, vilken i sin tur är beroende av kontraktets typ och omfattning.
  • Att begära en viss ekonomisk eller finansiell ställning för det specifika kontraktet kan säga något om företagets kontinuitet, men kravet säger ingenting om t.ex. tekniskt kunnande eller kompetens. Utgångspunkten är därför att det inte ska ställas några omsättningskrav om det inte kan motiveras av tungt vägande argument i upphandlingsdokumenten.
  • Säkerhet tar företagets likviditet i anspråk, dessutom är det förknippat med höga kostnader för anbudsgivarna att skaffa en sådan säkerhet. Det är därför klokt att endast kräva säkerhet om det är strikt nödvändigt för utförandet av det specifika kontraktet. Som riktlinje anses högst fem procent av kontraktsvärdet vara proportionerligt.
  • Att begära fler än en referens per angiven nyckelkompetens är inte proportionerligt.
  • Vid omfattande anbudsarbete är det rimligt att erbjuda anbudsersättning.
  • Det proportionerligt att väga in kontraktets omfattning vid valet av hållbarhetskriterier.
  • Att efterfråga ett identiskt, jämförbart projekt som referensobjekt är inte proportionellt. Annan erfarenhet duger.
  • Att myndigheten fördelar risken på den part som bäst kan hantera eller påverka risken är ett proportionellt agerande.
  • Att lägga ut ett kontrakt utan någon möjlighet för anbudslämnare att lämna förslag på justeringar är i princip oproportionerligt.
  • Myndigheten ska efterleva motiverings- och transparensprincipen genom att förebygga klagomål och otydligheter. Myndigheten ska också på ett tidigt stadium ta itu med klagomål som lyfts av enskilda företag och deras branschorganisationer, eftersom dessa kan leda till justeringar i förfarandet.

Med dessa råd hoppas vi få igång en debatt om kravställandet vid offentlig upphandling. Vi är övertygade om att mer balanserade ska-krav i förlängningen kan leda till färre överprövningar, fler anbud och att företagarna blir mer nöjda med hur kommunerna sköter sin upphandlingsverksamhet. Det handlar inte bara om att stärka företagsklimatet genom att göra den offentliga marknaden mer lättillgänglig, utan också om att offentlig sektor ska göra bättre affärer. Det vinner såväl Sverige som skattebetalarna och företagen på.

Vi uppmanar därför alla intresserade att läsa proportionalitetsguiden.

Ellen Hausel Heldahl och Birgitta Laurent

Svenskt Näringsliv

Läs mer: Debatt FörfrågningsunderlagKonkurrensProportionalitetsprincipenUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Finland

Till val efter livlig debatt

Finland går till riksdagsval på söndag efter en valrörelse där upphandlingsfrågor lyfts fram av politikerna på ett sätt som inte känns igen i svensk politik.  De tre stora partierna har alla betonat nyttan med konkurrens för effektiva affärer.

Erik Slottner, foto Kristian Pohl. Foto: Kristian Pohl, Regeringskansliet.

Samtalsstart under våren

Flera omgångar med rundabordssamtal. Inbjudan till en mängd olika aktörer. Förhoppning om att vara klar till sommaren.

Magnus Johansson

Startar egen skola

Företagarna har tagit fram en egen, digital upphandlingsskola i fem delar. Magnus Johansson ser det som ett komplement till kommunala utbildningar på området.

Gunilla Carlsson. Foto: Melker Dahlstrand, Sveriges riksdag.

Riksdagen: Exit LOU får vänta

Socialdemokraterna får inte igenom sitt önskade snabbspår med undantag från LOU för allmännyttan.. Riksdagen säger nej med stor majoritet, 188 röster mot 93.

Beatrice Nordling Foto: Caitlin Littlewood

Mest affärer med män

Två av tre aktiebolag som det offentliga gör affärer med saknar helt kvinnor i styrelsen. Sveriges kvinnoorganisationer kräver nu åtgärder efter en granskning som visar att offentliga inköp är mindre jämställt än affärslivet i övrigt.

Bytte arbetsgivare efter 18 år

Karriär

Efter 18 år på fordonstillverkaren AB Volvo basar civilingenjören Maria Engebratt numera för inköp på Trafikverkets regioner Syd och Väst. ”Jag gillar att få vara med och driva samhällsutvecklingen framåt”, säger hon.

Lediga jobb

  • Erfarna jurister till enheten för upphandlingstillsyn till Konkurrensverket
  • Upphandlare till Uppsala kommun
  • Upphandlare till Sollentuna kommun
  • Upphandlingscontroller till Uppsala universitet
  • Upphandlingsrådgivare till Riksbanken
  • Strateg – försörjningsberedskap Region Gotland
  • SVT söker strategisk inköpare
  • Strategisk upphandlare till Jämtkraft
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste nyheterna

Till val efter livlig debattTill val efter livlig debatt
Samtalsstart under vårenSamtalsstart under våren
Startar egen skolaStartar egen skola
Riksdagen: Exit LOU får väntaRiksdagen: Exit LOU får vänta
Mest affärer med mänMest affärer med män
Bytte arbetsgivare efter 18 årBytte arbetsgivare efter 18 år
Tar sikte på -30 och -45Tar sikte på -30 och -45
Enighet i Örebro om klimatkravEnighet i Örebro om klimatkrav
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Hållbarhet handlar inte alltid om miljön

Du behöver förstå grunden för att kunna bli en bra kravställare. Det är så lätt att hållbarhetsfrågan bara blir miljö eller som jag också märkt, bara blir klimat, det är ju många fler frågor än så inom området! Det menar Malin Möller, hållbarhetsexpert och kursledare på Upphandling24.

Senaste kommentarerna

  • Riksdagen: Exit LOU får väntaUtmärkt att beställda partsinlagor skulle innebära behov av exit avslås. Utredaren har i princip kommit fram till att all LOU-upphandling...
  • Riksdagen: Exit LOU får väntaBra! Inga gräddfiler eller genvägar förbi tvingande lagstiftning för offentlig verksamhet.
  • Går längre än EU kräverÄr det någon som funderar över hur mycket resurser som krävs för att följa upp alla krav? Alla ställda krav...
  • Går längre än EU kräverFantastiskt, maximerad administration med systemstöd från stenåldern.
  • Alla mot TrafikverketÄntligen händer något mot det självgoda och inkompetenta Trafikverket. Vilket annat bolag skulle försämra komforten för sina resenärer? Det räcker...

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023 FULLBOKAD
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober 2023
  • Agil upphandling | 19 oktober 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2023
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lägg inte avtalet i byrålådan!

Likväl som du gör upphandlingar måste du jobba aktivt med uppföljningar av avtal, det är en viktig byggsten i en verksamhet och något som måste prioriteras menar Petra Rantzow, expert på avtalsförvaltning och kursledare på Upphandling24.

ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • EU-domstolen klargör kontrollkriteriet
  • Kunskap och rutin för hållbara affärer
  • Vad omfattas egentligen av sekretess?
  • Dialogmöten höjer konstens kvalitet
  • Då ska ska-kraven vara uppfyllda
  • Det positiva med överprövning
  • Några betalar men ingen kan uteslutas
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbud
  • Intervallutvärderingens sista suck
  • Medvetet oförstående eller okunniga?

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »