Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

SCB får bakläxa på otydligt förfrågningsunderlag

Förvaltningsrätten dömde Statistiska centralbyrån att göra om sin förnyade konkurrensutsättning av bevakningstjänster från det statliga ramavtalet. Anledningen är att rätten anser att SCB gjort ett så otydligt förfrågningsunderlag att anbudsgivarna utformat anbud som inte är jämförbara.

| 2018-03-26

Statistiska centralbyrån (SCB) har genomfört ett avrop genom en förnyad konkurrensutsättning i enlighet med villkoren i Kammarkollegiets statliga ramavtal Bevakningstjänster för Stockholms län.

En av leverantörerna begärde förnyad konkurrensutsättning bland annat med hänvisning till att förfrågningsunderlaget var så otydligt utformat att det bröt mot kraven på öppenhet och förutsebarhet.

Leverantören anser också att det av uppdragsbeskrivningen framgår att leverantören ska utgå från en beräknad tidsåtgång för vaktrond. Eftersom ingen av anbudsgivarna, förutom den nuvarande leverantören, getts tillgång till SCB:s lokaler har bara den befintliga leverantören kunnat utföra och räkna på en snabbare rond, menar den leverantör som klagat.

Förvaltningsrätten pekar på att det av praxis från EU-domstolen framgår att ett förfrågningsunderlag ska formuleras på ett sådant sätt att samtliga rimligt upplysta och normalt aktsamma anbudsgivare kan få kännedom om den exakta innebörden av tilldelningskriterierna och således kan tolka dem på samma sätt.

SCB har anfört att den beräknade tidsåtgången endast ska uppfattas som en ungefärlig uppskattning samt att det varit upp till varje leverantör själva att beräkna tidsåtgången per rond utifrån de krav som angivits i uppdragsbeskrivningen och de leverans­förutsättningar som leverantören har.

Förvaltningsrätten konstaterar att det SCB menar är en beräknad tidsåtgång endast utgör en ungefärlig uppskattning. Dessutom pekar rätten på att det inte anges i förfrågningsunderlaget att det ligger på varje leverantör att beräkna tidsåtgången per rond.

”Att det enligt Kammarkollegiets allmänna villkor, endast är faktisk (uppmätt och konstaterad) rondtid som ska debiteras kan enligt förvaltningsrättens mening inte i sig uppfattas som att det ankommer på varje anbudsgivare att själva uppskatta tidsåtgången vid utformandet av anbudet”, skriver förvaltningsrätten (pdf).

Rätten lyfter också fram att SCB anfört att det har funnits en möjlighet för anbudsgivarna att komma och besöka lokalerna, om det ansetts nödvändigt för att uppskatta tidsåtgången för den ronderande bevakningen.

Förvaltningsrätten konstaterar att inte heller detta har angetts i förfrågningsunderlaget. Att det har funnits möjlighet att ställa frågor på avropet kan inte med tillräcklig tydlighet anses innebära en möjlighet för leverantörer att komma på platsbesök hos den upphandlande enheten.

”Visserligen ska förfrågningsunderlag som inte är optimalt utformade godtas under förutsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds för när. Med hänsyn till att det i förfrågningsunderlaget inte har angetts vad som avses med den angivna tidsåtgången, vem det ankommer på att beräkna denna samt inte heller att det skulle ha funnits möjlighet till platsbesök för anbudsgivarna, kan förfrågningsunderlaget enligt förvaltningsrättens mening inte anses ha varit tillräckligt tydligt utformat”, skriver rätten.

Resultatet har, enligt rätten, blivit att anbudsgivarna uppfattat den beräknade tidsåtgången på olika sätt och utformat anbud som inte är jämförbara. Därför, menar rätten, att förfrågningsunderlaget brister i öppenhet och transparens.

”Mot bakgrund av att det inte har framgått att det har funnits möjlighet att komma och besöka lokalerna, har det därutöver endast varit befintlig leverantör som har kunnat göra någon annan uppskattning av tidsåtgången för den ronderande bevakningen, än den beräknade tidsåtgång som har angetts i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten bedömer därför även att förfrågningsunderlaget har brustit med avseende på likabehandlings­principen. Förvaltningsrätten finner vidare att det är visat att oklarheterna i förfrågningsunderlaget har påverkat utformningen av bolagets anbud. På grund av dessa konstaterade brister i upphandlingen vad gäller utformningen av förfrågningsunderlaget anser förvaltningsrätten att SCB har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU”, skriver rätten i sin dom (pdf).

Läs mer: Förvaltningsrätten

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Överprövningar ner 17 procent

Andelen överprövade upphandlingar minskade med 17 procent mellan 2021 och 2022. Sedan 2020 är nedgången 30 procent. Det visar ny statistik från Upphandlingsmyndigheten.

Lycksele upphandlar kossor

Lycksele kommun har köpt tio egna kor. Syftet är att stötta lokala bönder och samtidigt stärka livsmedelsberedskapen.

Sebastian Aronsson

Tar täten för konsumentmakt

Västra Götalandsregionen, VGR, vill se hårdare kontroll av kycklinginköp efter reportage om missförhållanden inom avelsproduktion.

”Brister i cybersäkerhet en risk”

Debatt

Vi befinner oss i tider där brister i cybersäkerhet innebär en fara för demokratin. Bara här i Sverige har offentlig sektor under året upplevt intrång av olika slag med vårens incidenter mot 1177 och Västra Götalandsregionen bland exemplen, skriver Mikael Järpenge på Proofpoint.

Kalmar hamn

16 års synder till rätten

År efter år har det kommunala hamnbolaget handlat diesel från samma företag utan ordentliga avtal. Nu krävs Kalmar hamn AB på 260 000 kronor i upphandlingsskadeavgift för det senaste årets köp.

Jönköping

Fånge i systemet

Tendsigns felmeddelande skapade ett nytt krav och stjälpte Jönköpings kommun koncession för parkeringstjänster. Kammarrätten gör en bred tolkning av upphandlingsdokument som begrepp.

Lediga jobb

IT-upphandlare till Säkerhetspolisen

Upphandlare till Österåker

Upphandlare till Sollentuna kommun

Upphandlare till Brå

Avtalscontroller till Micasa Fastigheter

Vi söker dig som är upphandlare eller inköpare och vill ta steget till att bli upphandlingskonsult

  • Entreprenadupphandlare – Telge Inköp
  • Strategisk IT-upphandlare – Telge Inköp
  • Chef till upphandlings­sektionen vid MUST

Senaste nyheterna

Överprövningar ner 17 procentÖverprövningar ner 17 procent
Lycksele upphandlar kossorLycksele upphandlar kossor
Tar täten för konsumentmaktTar täten för konsumentmakt
”Brister i cybersäkerhet en risk””Brister i cybersäkerhet en risk”
16 års synder till rätten16 års synder till rätten
Fånge i systemetFånge i systemet
Hudikstrid om delat underlagHudikstrid om delat underlag
Trendbrott eller inte?Trendbrott eller inte?
ANNONS FRÅN FAIR TRANSPORT

Ställ krav på transporterna för en hållbar framtid

Hållbara transporter är avgörande för samhällets nödvändiga omställning och upphandlingar spelar en nyckelroll. Fair Transport gör det enkelt för upphandlare att göra skillnad.

Senaste kommentarerna

  • Digitaliserar för miljönDet här ska bli spännande att följa. Jag hoppas verkligen att Upphandling24 gör en uppföljning på detta så att vi...
  • Lycksele upphandlar kossorBra och innovativt upplägg! Det här vill vi se mer av och som upphandlare är det denna typen av innovativa...
  • Lycksele upphandlar kossorBra jobbat Lycksele, kul att se även en mindre kommun ta detta steg för en levande landsbygd och framförallt att...
  • Fånge i systemetDet är väl inte mer än rimligt att upphandlande organisationer känner till hur deras upphandlingssystem fungerar i olika situationer? TendSign...
  • Fånge i systemetUtmärkt att UM för en gångs skull tvingas ta ansvar. Det har skett en alldeles för negativ utveckling av annbudsgivares...
ANNONS FRÅN AFF

Vem ska vara ombud för entreprenaden?

Vi håller på med en upphandling av parkskötsel. Vem ska stå som ombud för entreprenaden? Vi på upphandlingsenheten ansvarar för alla avtal och borde vara ombud, samtidigt är det parkavdelningen som ska sköta entreprenaden operativt. Vad säger Aff?

Aktuella utbildningar

  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari 2024
  • Anbuds­utvärdering | Våren 2024
  • Agil upphandling | Våren 2024
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2024
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2024
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Våren 2024
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2024
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Våren 2024
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2024
  • Hållbar upphandling | 7 maj
ANNONS FRÅN B3 UPPHANDLING

Elektronisk inköpsprocess – ­”Hur kommer vi vidare?”

Sedan lagen om e-faktura trädde i kraft hanteras ca 80% av fakturaflödet elektroniskt i offentliga organisationer, men fakturamatchning och e-beställning fortsätter att ligga på förhållandevis låga nivåer. Hur kommer vi vidare?

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Kammarrätten vägleder om preklusion
  • Varför samarbetar inte fler företag?
  • Hyresundantag och byggherretjänst
  • Svepande påståenden räcker inte
  • Myndighets mejl måste lämnas ut
  • ”Mer av detta” – Praxisdagen 2023
  • Koncession blev lösningen för äldre
  • Skada trots passivitet
  • Försörjningsberedskapen ska stärkas
  • Hållbara inköp i framtiden
ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »