Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Förenkla för småföretagen”

Antalet anbud per offentlig upphandling minskar. Många småföretagare tycker det är krångligt att lämna anbud, skriver Magnus Johansson på Företagarna i en debattartikel. Upphandlarna måste hjälpa till och göra upphandlingsdokumenten enklare.

| 2019-10-11
Magnus Johansson, Konkurrens- och upphandlingsexpert, Företagarna.

Visste du att mikro- och småföretag utgör 99,4 procent av Sveriges företag (0-9 respektive 0-49 anställda)? Sätt detta i relation till offentlig upphandling som omsätter omkring 680 miljarder årligen och utgör drygt en sjättedel av Sveriges BNP. Då förstår man vilken stor potential det finns för att göra affärer med det offentliga!

Företagarnas egna undersökningar visar att det är 27 procent av medlemsföretagen som är med och lämnar anbud i offentlig upphandling. Man ställer sig därför frågan, varför är det inte fler? Det genomsnittliga antalet anbudsgivare per offentlig upphandling minskar dessutom. Något måste göras!

Småföretagarna själva anser att det största hindret från att lämna anbud i offentliga upphandlingar är att upphandlingsdokumenten är för komplicerade och tar för lång tid att fylla i. De upplever även att kontrakten är för stora.

Vissa krav som ställs utesluter dessutom per automatik småföretag, såsom exempelvis höga omsättningskrav. Hur gör vi då för att öka antalet anbud i offentlig upphandling? Låt oss titta på de möjligheter som finns hos upphandlande myndigheter och enheter att bidra till en bättre konkurrens och större leverantörsmångfald.

Det är viktigt att myndigheter och enheter tar med sig detta tänk vid själva riggandet av upphandlingarna.

Vilka konsekvenser får varje enskilt krav och är kravet verkligen nödvändigt att ställa? Med digitaliseringens och AI:ns frammarsch ser jag även möjligheter för upphandlarna att direkt vid kravställandet få återkoppling på hur krav kan komma att påverka den potentiella kretsen av leverantörer. Låt oss hoppas att vi snart är där!

Sedan den 1 januari 2017 finns en bestämmelse i LOU som innebär att upphandlande myndigheter måste överväga att dela upp kontrakt i mindre delar. Bestämmelsen har en direkt koppling till upphandlingsdirektivens syften och innebär i praktiken en motiveringsskyldighet för sådana överväganden som leder till att ett kontrakt inte ska delas upp.

Enligt Konkurrensverkets granskning av tillämpningen av bestämmelsen var det förhållandevis få upphandlande myndigheter som kände till och än mindre tillämpade bestämmelsen.[1]

Detta är förstås problematiskt ur många aspekter. Genom att inte beakta små och medelstora företags potential och inkludering i offentliga upphandlingar sätts inte bara den fria konkurrensen ur spel, utan bidrar även till en sämre affär och en större marknadskoncentration.

Om myndigheter och enheter beaktar den potential som finns hos små och medelstora företag och gör det möjligt för dessa att delta så har vi kommit en bra bit på vägen. Sedan är det förstås upp till småföretagen själva att välja om man vill ge sig in i matchen eller inte, men i vart fall ska det finnas schysta förutsättningar.

Jag får ofta invändningen att småföretagare lika gärna kan agera underleverantörer till större bolag. Tyvärr saknar vi i dag statistik över i vilken utsträckning mikro- och småföretag företag anlitas som underleverantörer. Min spaning är dock att denna siffra är rätt hög.

Av senaste upphandlingsstatistik framgår att 50 procent av alla kontrakterade anbud tilldelades mikro- och småföretag, en låg siffra i relation till andelen mikro- och småföretagare i Sverige. Jag är av uppfattningen att även små och medelstora företag ska kunna få en lika god chans att kunna tilldelas kontrakt som större bolag i offentlig upphandling, i vart fall där det är möjligt.

Enligt Företagarnas småföretagsbarometer ser Sveriges småföretag goda möjligheter att växa, trots att konjunkturen upplevs ha försvagats under det senaste året. Kontrakt med offentliga aktörer kan därför vara trygga, då det offentligas behov inte är lika utsatt för konjunkturens svängningar.

Genom att upphandlande myndigheter och enheter arbetar strategiskt med leverantörsmångfald bidrar de till att höja attraktionen hos småföretag att ge sig in i den offentliga upphandlingen. Ett stort kliv har då tagits för att vända den oroväckande trenden att genomsnittliga antalet anbudsgivare per offentlig upphandling minskar.

Det finns en stor potential bland Sveriges småföretag att kunna bidra till goda affärer och innovativa lösningar, ta vara på detta!

Magnus Johansson

Konkurrens- och upphandlingsexpert, Företagarna

[1] Konkurrensverkets rapport ”Dela upp eller motivera i upphandlingen – rapport om motiveringsskyldigheten i LOU, 2018:8

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Beatrice Nordling

Mest affärer med män

Två av tre aktiebolag som det offentliga gör affärer med saknar helt kvinnor i styrelsen. Sveriges kvinnoorganisationer kräver nu åtgärder efter en granskning som visar att offentliga inköp är mindre jämställt än affärslivet i övrigt.

Bytte arbetsgivare efter 18 år

Karriär

Efter 18 år på fordonstillverkaren AB Volvo basar civilingenjören Maria Engebratt numera för inköp på Trafikverkets regioner Syd och Väst. ”Jag gillar att få vara med och driva samhällsutvecklingen framåt”, säger hon.

Tar sikte på -30 och -45

Uppsala universitet vässar sina miljöambitioner med en ny miljöplan där inköpsarbetet får en viktig roll för att nå långsiktiga mål.

Andreas Svahn

Enighet i Örebro om klimatkrav

Örebroregionens upphandlande myndigheter gör gemensam sak om krav på upphandlade transporter. Framöver ska de vara fossilfria.

Rosenbad

Går längre än EU kräver

EU-valfrihet blir svenska krav sedan regeringen bestämt sig för vad en upphandlingsannons måste innehålla. Hänsyn till miljö, sociala aspekter och innovation ska annonseras enligt en promemoria.

Vill se nej till 30 motioner

Finansutskottet föreslår att riksdagen säger nej till omkring 30 motioner som handlar om offentlig upphandling. Omröstningen är planerad till den 29 mars.

Lediga jobb

Chef till Skolverkets inköps- och upphandlingsenhet

Upphandlare till Stockholms universitet

  • Upphandlare till Uppsala kommun
  • Upphandlare till Sollentuna kommun
  • Upphandlingscontroller till Uppsala universitet
  • Upphandlingsrådgivare till Riksbanken
  • Senior upphandlare med inriktning IT till statens inköpscentral
  • Förvaltare till Statens inköpscentral
  • Strateg – försörjningsberedskap Region Gotland
  • SVT söker strategisk inköpare
  • Strategisk upphandlare till Jämtkraft
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Senaste nyheterna

Mest affärer med mänMest affärer med män
Bytte arbetsgivare efter 18 årBytte arbetsgivare efter 18 år
Tar sikte på -30 och -45Tar sikte på -30 och -45
Enighet i Örebro om klimatkravEnighet i Örebro om klimatkrav
Går längre än EU kräverGår längre än EU kräver
Vill se nej till 30 motionerVill se nej till 30 motioner
Baxar undantagsförslag vidareBaxar undantagsförslag vidare
”Ta ansvar för uttjänt IT””Ta ansvar för uttjänt IT”
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lägg inte avtalet i byrålådan!

Likväl som du gör upphandlingar måste du jobba aktivt med uppföljningar av avtal, det är en viktig byggsten i en verksamhet och något som måste prioriteras menar Petra Rantzow, expert på avtalsförvaltning och kursledare på Upphandling24.

Senaste kommentarerna

  • Går längre än EU kräverÄr det någon som funderar över hur mycket resurser som krävs för att följa upp alla krav? Alla ställda krav...
  • Går längre än EU kräverFantastiskt, maximerad administration med systemstöd från stenåldern.
  • Alla mot TrafikverketÄntligen händer något mot det självgoda och inkompetenta Trafikverket. Vilket annat bolag skulle försämra komforten för sina resenärer? Det räcker...
  • Sista chansen för löneenkätenHej, den publicerades de 14 februari. Läs mer här: https://upphandling24.se/sa-mycket-tjanar-upphandlare-2023/
  • Sista chansen för löneenkätenHejsan, Vecka 8 har passerat så jag undrar när årets statistik presenteras?

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023 FULLBOKAD
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober 2023
  • Agil upphandling | 19 oktober 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2023
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Kunskap och rutin för hållbara affärer
  • Vad omfattas egentligen av sekretess?
  • Dialogmöten höjer konstens kvalitet
  • Då ska ska-kraven vara uppfyllda
  • Det positiva med överprövning
  • Några betalar men ingen kan uteslutas
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbud
  • Intervallutvärderingens sista suck
  • Medvetet oförstående eller okunniga?
  • Hittade vägen till nya normer

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »