Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Alltför vida viktningsintervaller innebär bristande transparens

Juridisk krönikaUpphandlande myndigheter får vikta tilldelningskriterier inom intervall med en lämplig största tillåten spridning. I en färsk dom från Kammarrätten i Jönköping underkändes dock en viktningsmodell som inte befanns vara i enlighet med transparensprincipen. Läs Erik Gadmans och Livia Elveljungs krönika.

| 2018-04-24
Erik Gadman och Livia Elveljung.

När grunden för utvärdering av anbud är ”bästa förhållandet mellan pris och kvalitet” eller ”kostnad” ska tilldelningskriterierna enligt 16 kap. 6 § Lagen om offentlig upphandling viktas inbördes. Det innebär att upphandlande myndighet ska rangordna kraven utifrån den vikt som myndigheten tillmäter respektive krav.

Kriterierna får enligt samma bestämmelse viktas inom intervall med en lämplig största tillåten spridning, även om detta i praktiken inte förekommer särskilt ofta. I förarbetena anges som exempel att viktningen av två tilldelningskriterier kan bestämmas till 70 procent respektive 30 procent.

Om kriterierna viktas inom intervall kan intervallet exempelvis vara en spridning mellan 60 och 70 procent respektive 40 och 30 procent.

Det följer dock av de allmänna principerna, och konstaterades i förarbetena till den tidigare gällande Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, att intervallen inte får vara så stora att informationen i realiteten förlorar sin betydelse, eller ger myndigheten fritt skön vid utvärderingen.

Även i doktrinen har det ifrågasatts hur stort spelrum intervallen kan ge myndigheten utan att bryta mot de grundläggande principerna. Ett alltför stort intervall minskar förutsebarheten, vilket kan medföra att upphandlingen inte är i linje med transparensprincipen.

Kammarrätten i Jönköping bedömde tidigare i april (mål nummer 3257-17) om det var tillåtet med de intervall som använts i en upphandling av slamtömnings- och spoltjänster. Upphandlande myndighet hade angivit följande viktningsintervall i upphandlingsdokumentet:

  1. Pris, anbudspoängen viktas med 60-80 procent;
  2. Kvalitet: referens, anbudspoängen viktas med 10-20 procent; och
  3. Kvalitet: beskrivning av utförande av uppdrag, anbudspoängen viktas med 10-20 procent.

I den slutliga utvärderingen kom priset att viktas till 70 procent, kvalitet/referenser till 20 procent och kvalitet/beskrivning till 10 procent.

Enligt kammarrättens mening hade dessa viktningsintervall, trots att de befann sig inom den i förväg angivna spridningen, sammantaget en så stor spridning att anbudsgivarna inte hade kunnat förutse hur utvärderingen av anbuden skulle ske.

Intervallerna föll alltså inte inom ramen för ”lämplig största tillåtna spridning”. Upphandlingsdokumentet brast därmed i förhållande till 16 kap. 6 §, men även i förhållande till transparensprincipen.

Utfallet blev att upphandlingen måste göras om.

Fallet kan tjäna som påminnelse om att intervall är tillåtna, men att upphandlingsdokumenten måste utformas så att anbudsgivarna får nödvändig insyn in och möjlighet att förutse hur utvärderingen kommer att gå till.

Ett praktiskt råd till upphandlare är att ju större intervall som tillämpas, desto större blir sannolikt kraven på transparens såvitt avser upphandlingsdokumenten i övrigt.

En myndighet som överväger att använda sig av intervaller kan alltså behöva lägga särskild kraft på tydlighet och transparens vid utformningen av upphandlingsdokumenten.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Per Carlsson.

Lovar bättring efter seg handläggning

Förvaltningsrätten i Växjös niomånadershandläggning av två upphandlingsmål med ”fem månader av total inaktivitet” fick Region Kronoberg att reagera. Domstolen lovar nu bättring i ett svar till Justitieombudsmannen (JO).

Foto: Ola Hedin.

Kamp om LOU att vänta

Varken genomförbart eller önskvärt, är Konkurrensverkets kritiska hållning till Exit LOU för allmännyttan. Men från Stockholms stad och SKR får lösningen stöd.

Foto: Uddevalla kommun

Uddevallas uppdelning underkänns

Uddevalla kommun borde ha annonserat när man köpte in konsulttjänster gällande ett nytt stadshus, enligt Konkurrensverket. Kommunen, som i stället delade upp affärerna och direktupphandlade, riskerar 50 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.

Nya regler om överprövning

Krav på att upphandlingsmål ska hanteras skyndsamt samt preklusionsfrister. Det är två delar i de nya reglerna om överprövning av offentlig upphandling som träder i kraft i dag den 1 juli.

Direktupphandlade för 4,5 mkr

Ett av Örebro kommuns bolag har direktupphandlat hotellrum och tekniktjänster för nära 4,5 miljoner kronor. ”Det var fel. Det kan jag se väldigt tydligt”, säger den ansvariga chefen.

Registrering ska ge kvalitetsstämpel

Den 1 januari 2023 blir det möjligt att reservera vissa upphandlingar av välfärdstjänster för idéburna organisationer. Nu ska Kammarkollegiet ta fram ett register där aktörerna erbjuds registrera sig.

Lediga jobb

  • Inköpschef Eskilstuna
  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Senaste nyheterna

Lovar bättring efter seg handläggningLovar bättring efter seg handläggning
Kamp om LOU att väntaKamp om LOU att vänta
Uddevallas uppdelning underkännsUddevallas uppdelning underkänns
Nya regler om överprövningNya regler om överprövning
Direktupphandlade för 4,5 mkrDirektupphandlade för 4,5 mkr
Registrering ska ge kvalitetsstämpelRegistrering ska ge kvalitetsstämpel
Ny tjänst för visselblåsareNy tjänst för visselblåsare
Allt fler offentliga upphandlareAllt fler offentliga upphandlare
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Senaste kommentarerna

  • Dömer ut Göteborgsupphandlinghar skummat skrivelsen, SA raljerar lite över snömoset som man kanske hade kunnat ha överseende med, sedan raljerar SA över...
  • Dömer ut GöteborgsupphandlingIronin i att de hänvisar till Göteborgs stads arkitekturpolicy som kom till genom nepotism där stadsarkiteten drog i sina bekantskaper...
  • ”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”PO: Håller i princip med dig och brukar hålla med dig i ditt resonemang här på sidan. Men vad gäller...
  • Fäller ledningen för mutbrottI mina ögon är det så uppenbart att den "nya" domen är korrekt och nödvändig för att stoppa denna typ...
  • Kritisk mot Exit LOU-kampanjSkulle tro att Allmännyttan kan vinna denna debatt om frågan struktureras upp. Debattörer och allmänheten tenderar att blanda ihop Allmännyttan...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Ulrika Lindgren

Nätverket utvecklar anbudsarbetet

Ulrika Lindgren, anbudschef på arkitektkontoret AIX, är medlem i Upphandling24:s anbudsnätverk. Det har hjälpt henne att utveckla processen för att lämna vassare anbud.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Upphandla för rikets säkerhet

Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Pernilla Norman, advokat och expert på säkerhetsskyddad upphandling, leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »