Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Är rangordningens tid förbi i det nya regelverket om offentlig upphandling?

Juridisk krönikaDet nya regelverket om offentlig upphandling innehåller förtydliganden som kan komma att rubba rangordningens monopol. Anna Ulfsdotter Forssell och Martin Bogg, Advokatfirman Delphi, klargör vad som kommer att gälla efter den 1 januari 2017, förutsatt att förslaget klubbas i höst.

| 2016-08-24

Upphandlande myndigheter har enligt nuvarande regelverk nästan utan undantag inte haft något annat val än att använda en fastställd rangordning vid avrop från ett ramavtal när förnyad konkurrensutsättning inte ska ske. Krav på just en rangordning vid avrop från ramavtal utan förnyad konkurrensutsättning är en svensk uppfinning. I det bakomliggande direktivet till nuvarande LOU anges nämligen inte hur tilldelningen av kontrakt ska gå till i dessa fall. Att det i Sverige blivit ett krav på just en rangordning har istället sin grund i uttalanden i förarbetena till nuvarande LOU.

I förarbetena angavs att ett krav på ramavtalets innehåll borde införas i den meningen att ett ramavtal som innehåller samtliga villkor för senare kontraktstilldelning måste innehålla villkor i form av rangordning eller annan fördelningsnyckel som säkrar att tilldelningen sker på ett objektivt sätt.

I efterhand kan det konstateras att uttalandena var olyckliga eftersom det i tillämpningen tolkats som att rangordning utgjorde ett upphandlingsrättsligt krav som den enda möjliga fördelningsnyckeln. Begreppet ”annan fördelningsnyckel” har fram tills nu ofta ställts i en motsatsrelation till rangordning och snarare getts den innebörden att den upphandlande myndigheten, inte sällan utifrån subjektiva utgångspunkter, fått välja fritt bland ramavtalsleverantörerna. Tillämpningen med rangordning som huvudprincip har ofta kritiserats – på goda grunder – för att vara mindre flexibelt än nödvändigt.

Till skillnad från det nuvarande regelverket anges det uttryckligen i såväl nya direktiven som i förslaget till lagtext hur en tilldelning ska ske, dvs. ett avrop, från ett ramavtal när förnyad konkurrensutsättning inte ska ske. Den upphandlande myndigheten ska ”tillämpa objektiva villkor för att avgöra vilken av leverantörerna som ska tilldelas kontraktet”. Det krav som uppställts är bara att villkoren är objektiva. Valet får således inte bero på den upphandlande myndighetens godtycke (se Prop. 2015/16:195 sidorna 518 ff.).

Även om fördelningsnyckel i form av en fastställd rangordning tveklöst är ett exempel på objektiva villkor för tilldelning, säger det sig självt att det finns andra objektiva sätt att tilldela kontrakt. I propositionen till det nya regelverket bekräftas även detta och det framhålls att det väsentliga är att en fördelningsnyckel ska göra det möjligt att förutse enligt vilka grunder och hur valet av leverantör kommer att gå till i en viss given situation. Det ska också kunna gå att konstatera i efterhand vilka faktorer som gjorde att en viss leverantör valdes som utförare framför en annan.

Exempel på en objektiv fördelningsnyckel skulle t.ex. kunna vara att den leverantör som vid utvärderingen av anbuden rankats högst i ett angivet kvalitetsindex ska tilldelas kontrakt. Ett annat exempel kan vara den enskildes personliga val mellan t.ex. vilken rullstol denne föredrar är avgörande. Ytterligare exempel kan vara att en viss procent av avropen reserveras till små och medelstora företag. Ännu ett exempel kan vara att den leverantör som procentuellt anställt flest långtidsarbetslösa tilldelas kontrakt.

Det är dock viktigt att alla dessa parametrar har presenterats i förfrågningsunderlaget och att bedömningen ska göras vid ett på förhand bestämt tillfälle, som inte får innebära att den upphandlande myndigheten beaktar omständigheter som tillkommit efter sista anbudsdag för ramavtalet. Då liknar tilldelningen mer en förnyad konkurrensutsättning, varvid de regler som gäller för sådan ska tillämpas.

Det nya regelverket har som bekant uttryckligen som ambition att underlätta deltagande för små och medelstora företag samt möjliggöra att sociala hänsyn tas vid upphandling. Var gränsen går för vilka typer av fördelningsnycklar som kan användas och anses objektiva kommer med tiden att klargöras av domstolarna.

Rangordning kommer säkerligen även fortsättningsvis vara det vanliga sättet att tilldela kontrakt från ramavtal utan förnyad konkurrensutsättning. Många gånger är en rangordning faktiskt att föredra. Men det monopol som rangordningen hittills haft i Sverige bör dock vara över i och med det nya regelverket. På så sätt kan kanske rangordningens tid ändå anses vara förbi efter den 1 januari 2017.

Läs mer: Förnyad konkurrensutsättningJuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Ser fram emot att gräva djupt

Karriär

Mattias Johansson lämnade jobbet som inköpschef på Ystads kommun för en specialisttjänst på Folktandvården Skåne. ”Nu får jag gräva djupare och lära mig en helt ny bransch”, säger han.

Forskningsbrev Foto: Jenny Drakenlind (Ek).

Forskningsbrev ska göra skillnad

Sveriges offentliga inköpare, SOI, hoppas med stöd av tunga aktörer som Upphandlingsmyndigheten, UHM, på ett genombrott för forskning om offentlig upphandling mellan två årskonferenser.

”Alla möbler bör inte återbrukas”

Debatt

Offentliga inköpare riskerar att ta för lätt på miljö- och hållbarhetskrav genom att återanvända möbler med låga krav, framför nyproducerade med höga. Cirkulär ekonomi kan inte bäras av produkter från det förflutna, skriver företrädare för möbelbranschen i en debattartikel.

Skärmpdump från seminarium, anordnat av Kommissionen för skattenytta.

Stakar ut nya politiken

Civilminister Erik Slottner är förfärad över hur vissa byggentreprenader ”drar iväg” i kostnader. Han vill också se färre trösklar för anbudsgivare och ökat fokus på konkurrens.

Sarwe Appelqvist Skärmdump från Kungsbacka kommuns politikerutbildning.

Bygger röd tråd med politiker

Kungsbacka kommun tar politikerutbildning på allvar med en introduktion om kommunala inköp som vässats lagom till att nya politiker nu påbörjar sina uppdrag efter valet.

Foto: FMV

Så påverkar osäkra världsläget FMV

Det osäkra omvärldsläget slår igenom i FMV:s nya ramavtal för släckvätska till flygvapnets räddningsbilar. Leverantören fick lämna en plan över pris för ökad kapacitet vid ett förhöjt beredskapsläge, samt beskrivning av produktionsanläggningar och fraktinformation.

Lediga jobb

Upphandlare till Stockholms universitet

Inköpsstrateg/upphandlare, konsultavtal till HBV

Offentlig inköpsstrateg/upphandlare till HBV- Föräldravikariat

Strategisk inköpare till Specialpedagogiska skolmyndigheten

IT-upphandlare till Haninge kommun

Sugen på att bli upphandlings­konsult inom IT eller bygg?

  • Systemadministratör, e-handel, till Huddinge kommun
  • Upphandlare inom IT till Huddinge kommun
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Entreprenadupphandlare till Huddinge kommun
  • Strategisk inköpare till Upphandlingsmyndigheten – föräldravikariat
  • Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen
  • Bolagsjurist till Adda
  • Verksjurister till säkerhetspolitisk myndighet
  • Upphandlingschef till Nässjö kommun
ANNONS FRÅN AFF

Vi måste ha en gemensam standard

Enligt Erik Sundström, vd på L&T, har Aff betytt väldigt mycket för branschen, standardiserade avtal gynnar alla. Ett gemensamt språk och en känd struktur gör det möjligt för alla inblandade att läsa och tolka avtalen.

Senaste nyheterna

Ser fram emot att gräva djuptSer fram emot att gräva djupt
Forskningsbrev ska göra skillnadForskningsbrev ska göra skillnad
”Alla möbler bör inte återbrukas””Alla möbler bör inte återbrukas”
Stakar ut nya politikenStakar ut nya politiken
Bygger röd tråd med politikerBygger röd tråd med politiker
Så påverkar osäkra världsläget FMVSå påverkar osäkra världsläget FMV
”Inte noga med lagar i Falkenberg””Inte noga med lagar i Falkenberg”
Tranås kommun utreds igenTranås kommun utreds igen
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • Så mycket tjänar upphandlareJag hoppas er redovisade statistik inte har klumpat ihop samtliga roller inom upphandling, högsta utbildning hos de som svarat, antal...
  • ”Inte noga med lagar i Falkenberg”Tack för en bra artikel och intressanta synpunkter professor Lundin.
  • Så påverkar osäkra världsläget FMVIntressant artikel. Skulle vara spännande att få veta vad FMV såg som den stora vinsten med procentuell uppräkning kontra index?...
  • Ingen likabehandling i FalkenbergVänskapskorruption
  • Ingen likabehandling i FalkenbergDetta är inget annat än vänskapskorruption och skall också behandlas som det, det är ju uppenbart att den aktuella leverantören...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 7 mars 2023 – 1 plats kvar
  • Agil upphandling | 9 mars 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 16 mars 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ett år med kravet att begränsa skada
  • Mest läst på Inköpsrådet
  • Då får ogiltigt avtal bestå
  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)
  • Kontraproduktiv begäran om sekretess
  • Bevis krävs för ”Hamburgundantaget”
  • Nytt år, nya möjligheter!
  • Ha en plan för den digitala revolutionen

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »