Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Beställarens ansvar att transporterna sker lagligt

Regeringen föreslår att det ska ställas högre krav på den som beställer och upphandlar transporter. "I dag har vi problem med olagliga yrkestransporter", säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Regeringen har lämnat in en proposition till riksdagen.

| 2018-03-27

Regeringen anser att det i dag förekommer för många transporter utan tillstånd och i strid med reglerna. Det leder till att seriösa transportföretag tvingas konkurrera med företag som bryter mot reglerna, vilket skapar en osund situation.

Regeringen vill ställa högre krav på varuägare, speditörer och andra yrkesmässiga beställare av transporter. Dessutom kan alla som ingår avtal om en viss transport hålls ansvariga, även när transporten säljs vidare i flera led.

– Det ska vara ordning och reda på svenska vägar. I dag har vi problem med olagliga yrkestransporter, osund konkurrens och företag som dumpar villkoren. Det är en hög prioritet för den här regeringen att komma till rätta med det. Den som köper en transport har ett ansvar att se till att transporten utförs enligt reglerna och därför skärper vi nu beställaransvaret, säger Tomas Eneroth.

Regeringen föreslår också i sin proposition att förlänga tiden för hur länge ett fordon kan vara klampat, alltså fastlåst. Klampning används bland annat för att säkerställa att sanktionsavgifter betalas innan fordonet får köra vidare.

Dagens tidsgräns kan ibland vara för kort för att säkerställa att betalning faktiskt sker.
Förlängningen skulle innebära att kontrollmyndigheterna får bättre verktyg för att se till att sanktioner kan verkställas, till exempel för att säkerställa betalning av sanktionsavgifter eller för att se till att föraren tar ut tillräcklig vila.

Förslaget innebär att bestämmelserna om beställaransvar i yrkestrafiklagen och taxitrafiklagen skärps. Det införs en uttrycklig undersökningsplikt för den som sluter avtal med trafikutövaren (det transportföretag som faktiskt utför transporten) att kontrollera att transporten sker med stöd av rätt tillstånd.

Dessutom utökas kretsen av beställare som kan hållas ansvariga. Regeringen anser att det inte är ovanligt att en transport säljs i flera led och samtliga beställare i en avtalskedja ska nu kunna hållas ansvariga om transporten varit otillåten att utföra.

Propositionen avser ändringar i yrkestrafiklagen (2012:210) och taxitrafiklagen (2012:211). Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2018.

Läs mer: Transport och trafik

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Foto: Johanna Hellén

Vägleder om cirkulär ekonomi

Göteborgs Stad har tagit fram en vägledning för cirkulära inköp. Där får kommunens verksamheter praktiska tips men triggas också att tänka till kring sina behov.

Har fokus på pris kontra kvalitet

Hur upphandlar man rätt kvalitet till rätt pris? Professor Mats Bergman vid Södertörns högskola har sammanställt aktuell forskning kring frågan.

Vill se mer innovationsupphandling

Antalet innovationsupphandlingar bör öka. Därför får Vinnova, Upphandlingsmyndigheten och PRV 84 miljoner kronor för att tydliggöra nyttan av forskning och innovation och öka kommersialiseringen av den.

Svårt att följa upp sociala krav

Dataskyddsförordningen gör det svårt att behandla personuppgifter och därmed följa upp krav på social hållbarhet i upphandling. Det anser Upphandlingsmyndigheten som vill se en översyn av reglerna.

Explosion för Svanenmärkt lek

Allt fler produkter för parker, utegym och lekplatser klarar miljömärkningen Svanen. Nu skärps kraven.

Avfallsbolag kan få böta 11 miljoner

Kommunala Stockholm Vatten har genomfört sex otillåtna direktupphandlingar av insamling och transport av avfall. Konkurrensverket yrkar på närmare 11 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift.

Lediga jobb

Strategisk upphandlare till Socialstyrelsen

  • Göteborgs Stad söker upphandlingsjurist med förvaltningsjuridisk inriktning
  • SKL Kommentus Inköpscentral söker Upphandlare
  • Upphandlare till SISAB
  • Region Jämtland Härjedalen söker Upphandlare för fastighetsrelaterade upphandlingar
  • Chalmers söker Upphandlare
  • Halmstad kommun söker Avtalscontroller
  • Halmstad kommun söker Upphandlare
  • Upphandlare inom IT till Helsingborgshem
  • Sida söker Inköpshandläggare
  • Driven upphandlingssamordnare till utbildningsförvaltningen
  • Strategisk Upphandlare till avdelningen för verksamhetsstöd
  • Upphandlare till Regionfastigheter i Lund
  • Folkhälsomyndigheten söker Upphandlare
  • Offentlig upphandlare / inköpsstrateg sökes till HBV
  • Telge söker Senior entreprenadinköpare

Senaste nyheterna

Vägleder om cirkulär ekonomi Vägleder om cirkulär ekonomi
Har fokus på pris kontra kvalitet Har fokus på pris kontra kvalitet
Vill se mer innovationsupphandlingVill se mer innovationsupphandling
Svårt att följa upp sociala kravSvårt att följa upp sociala krav
Explosion för Svanenmärkt lek Explosion för Svanenmärkt lek
Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerAvfallsbolag kan få böta 11 miljoner
HFD prövar inte cykelupphandlingHFD prövar inte cykelupphandling
Tar klivet till konsultvärlden Tar klivet till konsultvärlden

Senaste kommentarerna

  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerMonica. Jag har svårt att finna något bättre forum än detta för att diskutera hur upphandlingar bör genomföras. Den upphandlingslagstiftning...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerUrban. Om du vet att en viss tjänsteman är korrupt eller "slarvar" i den här upphandlingen kanske du ska hantera...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerMonica, vad menar du? Det står ju klart och tydligt, "de ansvariga tjänstemännen", samt "korrupta och/eller slarviga kommunala tjänstemän". Det...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerUrban, vad baserar du ditt påstående på? Det är ganska magstarkt att anklaga en hel yrkeskår för att vara korrupta...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljoner320 miljoner utan LOU. Typiskt Stockholmskommuner. De tror alltid att de kan göra som de vill och är så stora...

Shortcodes Ultimate

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | 15 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 11 maj
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 12 oktober
  • Leda upphandlingar effektivt | 14 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 20-21 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Läs guiden om moduler

Ta del av kostnadsfri guide med råd, erfarenheter och branschkunskap kring att upphandla moduler och paviljonger som Upphandling24 har tagit fram tillsammans med leverantörer, upphandlare och jurister.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »