Trafikavtalet började gälla 8 juni med linjer från Oslo och norrut med bland annat Trondheim och Bodö som destinationer.
Trafiken bygger på upphandlingen Trafikpakke 2, som SJ tog hem i en ”syskonkamp” med sin norska motsvarighet Vy (tidigare NSB) som också har staten som ägare.
-SJ möter idag konkurrens från företag som är mångdubbelt större än vi själva är. Att växa på marknaden för upphandlad trafik är viktigt för att kunna fortsätta erbjuda attraktiva tågresor. Vår verksamhet i Norge ska ses i det sammanhanget, säger SJ:s koncernchef Monica Lingegård.
De första fem månaderna med trafiken beskrivs nu som lyckade av SJ, som pekar på att företaget uppfyllt alla krav på punktlighet och ordnad trafikstart som grund för en maximal bonus på 40 miljoner kronor efter beslut från Jernbanedirektoratet som upphandlade myndighet.
En hemestertrend kan också noteras i Norge med effekten att resandet överträffat alla reviderade prognoser som gjorts med hänsyn till pandemin.
Den norska modellen att i ett tidigt skede ersätta delar av tågoperatörernas förväntade intäktsförluster genom pandemin ses av SJ som en effektiv lösning.
SJ:s Norgeavtal är på åtta plus två år.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer