Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Bristande kunskap bakom Transportstyrelsens it-skandal

Rapporten, som regeringen beställt om Transportstyrelsens it-skandal, visar att Transportstyrelsen inte bara saknade relevant kunskap om vilken typ av känslig information myndigheten hade utan också saknade kännedom om hur denna skulle hanteras.

| 2018-02-23

Den upphandling som gjort att säkerhetsklassade uppgifter från Transportstyrelsen läckt till andra länder, fick konsekvensen att Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren sparkades av regeringen i januari 2017. Även två ministrar fick lämna regeringen.

I januari lämnade Transportstyrelsen över sin rapport till regeringen (pdf). I den har Transportstyrelsen, på uppdrag av regeringen, kartlagt vilka uppgifter som hanteras av icke-säkerhetsprövad personal efter att myndighetens it-drift utkontrakterats.

I rapporten konstateras att information i Transportstyrelsens register varit tillgänglig för it-tekniker hos driftleverantören och dess underleverantörer. Personalen var inte säkerhetsprövad enligt svensk lag, men hade säkerhetskontrollerats av den egna organisationen och skrivit på sekretessavtal. Myndigheten har ett säkerhetsskyddsavtal med leverantören.

Transportstyrelsens utredning visar att det inte finns några indikationer på att informationen i myndighetens it-system hamnat i orätta händer, men att alla uppgifter får anses vara röjda.

I augusti 2017 gav regeringen Thomas Bull, justitieråd i Högsta förvaltningsdomstolen, i uppdrag att utföra en granskning av Transportstyrelsens upphandling av it-driften.

I granskningen (pdf), som i dag överlämnades till regeringen, konstateras att det finns tre huvudskäl till varför det gick som det gick.

Transportstyrelsen saknade i allt för hög grad relevant kunskap om vilken typ av känslig information myndigheten hade samt att det saknades kännedom om hur denna ska hanteras.

I rapporten pekas också på att arbetet med informationssäkerhet vid myndigheten sedan lång tid var eftersatt. Säkerhetsfunktionerna var utspridda i organisationen och tillräcklig samordning saknades.

Transportstyrelsen inledde dessutom tre upphandlingar samtidigt. Tidsgränsen för hur snabbt det skulle gå för IBM att ta över it-driften var snäv, enligt granskningen.

Dessutom var Transportstyrelsens kommunikation inte tillräcklig, både inom myndigheten och mot andra berörda aktörer. Organisationen kring upphandlingen var också komplex och därför ett hinder för effektiv kommunikation inom myndigheten, menar Thomas Bull. Styrelsen verkar endast ha fått översiktlig information och regeringen har inte involverats för att hantera de uppkomna svårigheterna.

När det gäller ansvarsfrågan härleds alla tre huvudskäl framför allt till myndighetens ledning. Styrelsen och generaldirektörerna har haft ett ansvar för hur myndigheten varit organiserad, prioriterat sina resurser och agerat i praktiken.

Rapporten pekar också på att det kan finnas en kultur i statsförvaltningen som gör att generaldirektörer inte tar hjälp utifrån i tillräckligt hög grad.

”Vi har under granskningen reflekterat över varför Transportstyrelsens dåvarande generaldirektör Maria Ågren inte tidigare och tydligare kontaktade regeringen om de problem som uppstått vid myndigheten. Samma reflektion kan gälla andra myndighetschefer som direkt eller indirekt kommit att beröras av händelseförloppet. Vi har inte fått något direkt svar på den frågan annat än intrycket att det ska mycket till innan en generaldirektör vänder sig till regeringen för att få hjälp”, står det i rapporten.

Det anser rapportskrivarna i sig inte är något som är så konstigt, eftersom en sådan vädjan skulle kunna ses som att man inte klarar av sitt uppdrag och alltså är något som var och en skulle dra sig för att göra.

”Men vid sidan av sådana mer psykologiska förklaringar kan möjligen en del av den svenska statsförvaltningens särdrag bidra till att försvåra för myndighetscheferna att be om hjälp när det skulle behövas. Det handlar om att den svenska statsförvaltningen vilar på en långt driven självständighet för myndigheterna i den vardagliga verksamheten, där normen är att myndigheterna är självgående och att regeringen endast ingriper genom formell styrning i de särskilda fall där det behövs. Myndighetscheferna förutsätts alltså klara sina uppdrag utan närmare ledning eller styrning”, står det i granskningen.

Rapporten pekar på att många generaldirektörer går från mindre uppdrag till större och på så sätt får mer ansvar och högre prestige över tid, samtidigt som det också kan gå åt andra hållet.

”Det är inte otänkbart att de här faktorerna medverkar till att en generaldirektör kan känna tvekan att kontakta regeringen i fall när han eller hon stöter på problem och att en sådan kontakt därför tas för sent. Sammanfattningsvis kan konstateras att rollen som myndig- hetschef ställer höga krav på förmågan att göra korrekta bedömningar om när regeringen ska konsulteras och inte. Det är inte uteslutet att regeringen skulle kunna stödja myndighetscheferna tydligare än i dag i dessa avseenden”, står det i rapporten.

 

Annons

Bli kvalificerad IT-upphandlare. Upphandling24 arrangerar en populär utbildning under två dagar för dig som idag jobbar med upphandling, men vill bli kvalificerad IT-upphandlare. Läs mer här.

Läs mer: IT it-skandalenRegeringenThomas BullTransportstyrelsen

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Region Skåne får böta 1 miljon

Region Skåne ska betala sammanlagt 1 miljon kronor i upphandlingsskadeavgift för otillåtna direktupphandlingar av sjukresor. Det framgår av två domar från Förvaltningsrätten i Malmö.

Nytt bakslag för regionerna

Den nationella upphandlingen av regionernas vårdbemanning har återigen överklagats. När ett nytt ramavtal kan vara i drift är oklart.

Foto: Mostphotos

Utbildning ska vässa beställare

Upphandlingsmyndigheten har tagit fram en ny internutbildning för beställare. Även chefer och upphandlare som är gröna på jobbet erbjuds ny kunskap.

Utreder grovt mutbrott i Ystad

Ystads kommun försöker ta sig ur säkerhetsavtalen värda över 100 miljoner som en tidigare anställd ska ha ingått utan upphandling. Samtidigt har en förundersökning om grovt mutbrott inletts.

Sista chansen för löneenkäten

Har du ännu inte svarat på Upphandling24:s löneenkät? Anmäl dig här för att vara med och ta fram den mest djuplodande lönestatistiken för alla som jobbar med offentlig upphandling på köparsidan.

Hfd, foto carl johan erikson Foto: Carl Johan Erikson.

HFD: noll kan vara golv

Negativa delpriser får förbjudas som obligatoriska krav. Det framgår av en dom från Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, om golvpriser.

Lediga jobb

Erfaren jurist till Konkurrensverket

Upphandlare till Stockholms universitet

Offentlig inköpsstrateg/upphandlare, konsultavtal till HBV

Offentlig inköpsstrateg/upphandlare till HBV- Föräldravikariat

IT-upphandlare till Haninge kommun

  • Upphandlare med kategoriansvar vård och omsorg
  • Systemadministratör, e-handel, till Huddinge kommun
  • Upphandlare inom IT till Huddinge kommun
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Entreprenadupphandlare till Huddinge kommun
  • Strategisk inköpare till Upphandlingsmyndigheten – föräldravikariat
  • Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen
  • Bolagsjurist till Adda
  • Verksjurister till säkerhetspolitisk myndighet
  • Upphandlare till Sundsvalls kommun
  • Inköpscontroller till Sundsvalls kommun
ANNONS FRÅN AFF

Krävs en gemensam standard

Enligt Erik Sundström, vd på L&T, har Aff betytt väldigt mycket för branschen, standardiserade avtal gynnar alla. Ett gemensamt språk och en känd struktur gör det möjligt för alla inblandade att läsa och tolka avtalen.

Senaste nyheterna

Region Skåne får böta 1 miljonRegion Skåne får böta 1 miljon
Nytt bakslag för regionernaNytt bakslag för regionerna
Utbildning ska vässa beställareUtbildning ska vässa beställare
Utreder grovt mutbrott i YstadUtreder grovt mutbrott i Ystad
Sista chansen för löneenkätenSista chansen för löneenkäten
HFD: noll kan vara golvHFD: noll kan vara golv
Tvingas gräva i skattkistanTvingas gräva i skattkistan
Bäst på att undvika domstolBäst på att undvika domstol
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • Bäst på att undvika domstolNotering i marginalen, att undvika domstolar behöver inte vara ett kvalitetsmått. Jag vet inget om dessa genomförda upphandlingar men jag...
  • ”Alla möbler bör inte återbrukas”Från Västra Götalandsregionen har vi länge upphandlat möbler med höga miljökrav. Vi har efterfrågat cirkulärt sedan 2012 men då ville...
  • ”Alla möbler bör inte återbrukas”Tråkigt med branschorganisationer som klagar men inte kommer med en hållbar/genomtänkt lösning. Förslagen är bra men hjälp oss med hur...
  • Så mycket tjänar upphandlareHej Madelene, Upphandling24 och Inköpsrådet håller på att sammanställa en löneundersökning. Där tar vi hänsyn till och frågar efter bland...
  • Så mycket tjänar upphandlareJag hoppas er redovisade statistik inte har klumpat ihop samtliga roller inom upphandling, högsta utbildning hos de som svarat, antal...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 7 mars 2023 – 1 plats kvar
  • Agil upphandling | 9 mars 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 16 mars 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Stoppa de oseriösa aktörerna
  • Godtagbara skäl eller inte?
  • Kreativt hantverk för hållbara affärer
  • Skräppostfilter och försenat mejl–igen
  • Ett år med kravet att begränsa skada
  • Mest läst på Inköpsrådet
  • Då får ogiltigt avtal bestå
  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »