Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Bristande upphandling kostade Kristianstad flera miljoner

En rapport som beställts av stadsrevisionen i Kristianstads kommun pekar på flera brister i upphandlingen av ett verksamhetssystem. Det ledde fram till att ett avtal felaktigt hävdes och att miljoner kronor felaktigt betalades i en förlikning.

| 2018-01-25

Det var 2016 som Kristianstad kommun, genom arbete- och välfärdsnämnden, upphandlade ett verksamhetssystem där kontraktet tilldelades en systemleverantör. Införandet av verksamhetssystemet skulle ske i januari 2017, men tiden för införandet sköts framåt till juli 2017. I nära anslutning till nämndens beslut att skjuta fram tiden för införandet, togs dessutom beslut om att häva avtalet med systemleverantören.

Det hävda kontraktet tvingade nämnden att betala cirka 3,3 miljoner kronor till systemleverantören i en förlikning. På grund av beloppets storlek kom kritik kring nämndens hantering av ärendet. Därför gav revisorerna i Kristianstad kommun uppdraget åt PwC att granska nämndens hantering av ärendet samt titta på om nämnden brustit genom sitt handlande.

Under granskningen har det framkommit att det, under upphandlingsprocessen, förekommit diskussioner om förfrågningsunderlaget skulle vara uppbyggt på flertalet ska-krav eller om underlaget i stället skulle innehålla flertalet bör-krav.

Av intervjuer har framkommit att förfrågningsunderlaget från början innehöll fler ska-krav men att det arbetades om för att i stället innehålla fler bör-krav och att utvärdering av dessa bör-krav skulle ske genom ett poängsystem.

I granskningen visade det sig att det poängsystem som användes för att värdera systemets användarvänlighet och ändamålsenlighet ledde till att en leverantör kunde tilldelas poäng utifrån löften om att systemet kunde anpassas till verksamheternas behov utan att leverantören kunde uppvisa att sådana anpassningar var gjorda eller att sådana anpassningar var möjliga.

Vidare har det framkommit att poängsättning av bör-kraven inte fungerat ändamålsenligt då leverantören tilldelats poäng, men att nämnden sedan upplevt att leverantören inte kunnat motsvara kravet när systemet väl var på plats.

Nämnden hade också uppfattningen att upphandlingen skulle avse ett färdigt system som kunde implementera i verk- samheten stegvis och som också var kompatibelt med övriga system i verksamheten.

Men enligt intervjuer, som PwC gjort var detta inte fallet. I stället tänkte leverantören utveckla ett system över tid samtidigt som kompatibilitet saknades mellan upphandlat system och övriga befintliga system i verksamheten. Att uppnå kompatibilitet mellan systemen bedömdes, om det var möjligt, ta tid enligt befintliga systemleverantörer.

I detta skede började nämnden söka information om bolaget via internet och uppmärksammade då, enligt intervjuer som PwC gjort, att andra kommuner hamnat i liknande situation med leverantören vid införandet och att andra upphandlingar av leverantörens system varit problematiska.

Dessutom hade flera av kommunens projektledares frågor kring införandet lämnats obesvarade av leverantören. Nämnden upplevde då att det inte skulle vara möjligt att upprätthålla ett rättssäkert arbetssätt med systemet. För att kunna fortsätta bedriva verksamheten som vanligt ansåg nämnden sig tvungen att dels förlänga befintligt verksamhetssystem parallellt med att upphandlat system utvecklades, om samarbete med leverantören skulle fortsätta. Detta skulle enligt nämnden innebära en längre period av dubbla system och dubbla kostnader vilket inte ansågs vara ett alternativ.

Nämnden tog, baserat på denna bedömning, beslutet att via e-post översända meddelande till leverantören om att införandet stoppades då de ville ”pausa” införandet. Det visade sig nu inte vara juridiskt möjligt. I stället valde nämnden att häva avtalet.

Då nämnden kontaktades av leverantörens juridiska ombud direktupphandlade nämnden ett juridiskt ombud för att bistå den. Det upphandlade juridiska ombudet konstaterade omgående att det inte fanns någon juridiskt grund för hävning avtalet och mot bakgrunden att det ansågs utsiktslöst att vinna en rättsprocess förlikades parterna.

Rapporten från PwC (pdf) menar att nämnden gjorde ett gediget förberedande arbete före upphandlingen men det framgår att det saknats tillräcklig kompetens för att i nästa led överföra detta arbete till ett ändamålsenligt förfrågningsunderlag.

”Vi anser också att det poängsystem som användes för att bedöma systemets användarvänlighet och ändamålsenlighet utföll godtyckligt och i allt för stor grad var beroende av vilka löften leverantören gjorde om möjliga anpassningar”, står det i rapporten.

Rapporten pekar också på att den förhållandevis korta införandeperioden som fastställdes i förfrågningsunderlaget sannolikt haft inverkan på att relativt få anbud inkom.

Dessutom menar rapporten att referenstagningen varit en brist i processen då referenstagningen enligt intervjuer inte rättvist återspeglade om leverantörer genomfört liknande arbeten tidigare eller med vilket resultat.

Annons

Vill du bli en fena på att formulera avtal?
Den populära utbildningen Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF reder ut komplexiteten i att skriva och hantera avtal.
Läs mer här!

Läs mer: AvtalIT

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Kräver tillbaka EU-stöd

Ingen LOU eller LUF – inget stöd. Umeå och Sundsvall är två kommuner som får känna av Tillväxtverkets hårda linje.

Brittisk strid når Sverige

Uppdaterat

En hätsk arbetsmarknadskonflikt i Manchester får en ny spelplan i form av upphandlad kollektivtrafik i Sverige. Brittiska Unite tar ett ovanligt grepp för att försöka blockera Go Aheads entré på den svenska marknaden.

Hållbarhet kan ge lägre kostnader

Hållbara livsmedel behöver inte vara dyrt. Ett strategiskt hållbarhetsarbete kan snarare ge lägre kostnader för många inköp. Det är slutsatsen i en rapport från Upphandlingsmyndigheten.

Samling kring e-handel

I ett nytt digitalt utvecklingsprogram för e-handel deltar tio myndigheter under ledning av Statens servicecenter. Med programmet är förhoppningen att e-handel ska ses som en tydligare utvecklingsresurs inom respektive myndighet.

Vill involvera politikerna

Kalmar kommun går mot ett starkare politiskt inflytande över större upphandlingar. Det kan bli effekten av en förstudie som kritiserar att omsorgsnämnden rundats i viktiga ärenden

Redo för breda allmänheten

Direktupphandling för Lessebo blir sista pusselbiten när Region Kronoberg bygger upp ett heltäckande nät av externa vaccinatörer för fas fyra.

Lediga jobb

Strategisk upphandlare till Socialstyrelsen

  • Senior Upphandlare till Svefa i Göteborg
  • Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral
  • Göteborgs Stad söker upphandlingsjurist med förvaltningsjuridisk inriktning
  • SKL Kommentus Inköpscentral söker Upphandlare
  • Upphandlare till SISAB
  • Region Jämtland Härjedalen söker Upphandlare för fastighetsrelaterade upphandlingar
  • Chalmers söker Upphandlare
  • Halmstad kommun söker Avtalscontroller
  • Halmstad kommun söker Upphandlare
  • Upphandlare inom IT till Helsingborgshem
  • Sida söker Inköpshandläggare
  • Folkhälsomyndigheten söker Upphandlare
  • Telge söker Senior entreprenadinköpare

Senaste nyheterna

Kräver tillbaka EU-stöd Kräver tillbaka EU-stöd
Brittisk strid når Sverige Brittisk strid når Sverige
Hållbarhet kan ge lägre kostnader Hållbarhet kan ge lägre kostnader
Samling kring e-handel Samling kring e-handel
Vill involvera politikerna Vill involvera politikerna
Redo för breda allmänheten Redo för breda allmänheten
Mer Medley i LinköpingMer Medley i Linköping
Hemma i Falkenberg Hemma i Falkenberg

Senaste kommentarerna

  • Vägleder om cirkulär ekonomiDet mesta som köps har oavsett seriösa ambitioner vid inköp tillverkats av giriga företag som lagt tillverkning av delar eller...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerJag håller med om att det allmänna förtroendet för det offentliga påverkas negativt av dåligt skötta affärer och övriga mindre...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerJag håller med om att det allmänna förtroendet för det offentliga påverkas negativt av dåligt skötta affärer och övriga mindre...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerOavsett vad som gått fel så är det naturligtvis viktigt att det får konskevenser för de ansvariga personligen. Det "gamla"...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerEtt troligt alternativ i aktuellt fall är att, det är resursbrist i bolagets upphandlingsavdelning som är orsaken till dessa otillåtna...

Shortcodes Ultimate

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 11 maj
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 12 oktober
  • Leda upphandlingar effektivt | 14 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 20-21 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | Hösten 2021

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Så blir du en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »