Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Bussbolag i syd går ihop i molnet

Fyra regionala bussbolag har upphandlat ett molnbaserat CRM-system. Målet är ett gemensamt biljett- och betalsystem i hela södra Sverige.

| 2018-10-18
Foto: Hallandstrafiken

Hallandstrafiken, Kalmar Länstrafik, Jönköpings Länstrafik och Länstrafiken Kronoberg har upphandlat ett gemensamt kundrelationssystem.

Uppdraget gick till leverantören Sopra Steria, som sedan tidigare har Västtrafik på kundlistan.

– Våra erfarenheter visar att den här typen av lösningar kan ha stor påverkan på kundnöjdheten och bidra till att fler väljer kollektivtrafiken, säger Joakim Hällgren, teamchef CRM på Sopra Steria.

Det nya CRM-systemet ger länsbolagen en bättre helhetsbild av kunderna vilket ska göra kommunikationen och tjänsterna mer relevanta för dem, enligt bolaget.

Lösningen är utvecklad för att länsbolagen ska kunna erbjuda ett gemensamt biljett- och betalsystem i hela södra Sverige från halvårsskiftet 2019.

Läs mer: BusstrafikCRMHallandstrafikenJönköpings LänstrafikKalmar LänstrafikLänstrafiken Kronoberg

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

När tog allvaret över?

KRÖNIKA

För en ganska kort tid sen insåg jag att jag numera går till jobbet med en helt annan känsla i kroppen än tidigare. Det var svårt att känna exakt vad det var men efter några dagar av funderingar slog det mig till slut, skriver Ingrid Hammarstrand.

Sanna Wallerstedt

LOU-utskott lanserar checklistor

Byggföretagen vill med nya checklistor öka förtroendet för offentlig upphandling och bidra till sund konkurrens.

Malmö

Stärker kontrollen med ny funktion

Malmö stad inrättar en specialfunktion för att följa upp sina leverantörer med särskilt fokus på att motverka arbetslivskriminalitet.

Förvaltningsrätten i LUleå

Utdömt avtal ogiltigt igen

Luleå kommun fälls återigen för ett ogiltigt avtal med SOS Alarm om larmtjänster och stämplas av Förvaltningsrätten för en form av lögner om processen.

Jenny Lilja

Tar över i Jönköping

Karriär

Jenny Lilja blir Jönköpings kommuns nya upphandlingschef efter att ha rekryterats från samma tjänst på Domstolsverket.

Andreas Doherty

Breddad ”bas” ger EU-perspektiv

Upphandlingsmyndighetens statistikbas har vidgats till att delvis täcka in även EU-data och fram träder en bild av stora skillnader i sättet att upphandla mellan olika EU-länder.

Lediga jobb

Upphandlare med några års erfarenhet till Sigtuna kommun

Avtals- och systemförvaltare till Käppalaförbundet

Avtalsförvaltare/avtalscontroller till Stockholm vatten och avfall

Sourcing Category manager till Inera

Vi söker dig som är upphandlare eller inköpare och vill ta steget till att bli upphandlingskonsult

  • Laholmsbuktens VA söker upphandlingsansvarig!

Senaste nyheterna

När tog allvaret över?När tog allvaret över?
LOU-utskott lanserar checklistorLOU-utskott lanserar checklistor
Stärker kontrollen med ny funktionStärker kontrollen med ny funktion
Utdömt avtal ogiltigt igenUtdömt avtal ogiltigt igen
Tar över i JönköpingTar över i Jönköping
Breddad ”bas” ger EU-perspektivBreddad ”bas” ger EU-perspektiv
Kritik mot ”förlorat årtionde”Kritik mot ”förlorat årtionde”
Stor skillnad med publika resultatStor skillnad med publika resultat
ANNONS FRÅN ALMEGA SERVICEFÖRETAGEN

Så kan upphandlare bidra till en sundare städbransch

Att upphandla städtjänster kan vid första anblick verka som en enkel sak, men så är inte fallet. Prispress och bristande uppföljning av ingångna avtal är dessvärre vanligt förekommande, vilket leder till att seriösa företag med goda arbetsvillkor kan missgynnas i upphandlingsprocessen.

Senaste kommentarerna

  • Fånge i systemetSom upphandlare har man inte koll på hur prismatrisen i TS svarar/beter sig om någon fyller i negativt pris. Här...
  • Digitaliserar för miljönDet här ska bli spännande att följa. Jag hoppas verkligen att Upphandling24 gör en uppföljning på detta så att vi...
  • Lycksele upphandlar kossorBra och innovativt upplägg! Det här vill vi se mer av och som upphandlare är det denna typen av innovativa...
  • Lycksele upphandlar kossorBra jobbat Lycksele, kul att se även en mindre kommun ta detta steg för en levande landsbygd och framförallt att...
  • Fånge i systemetDet är väl inte mer än rimligt att upphandlande organisationer känner till hur deras upphandlingssystem fungerar i olika situationer? TendSign...
ANNONS FRÅN B3 UPPHANDLING

Elektronisk inköpsprocess – ­”Hur kommer vi vidare?”

Sedan lagen om e-faktura trädde i kraft hanteras ca 80% av fakturaflödet elektroniskt i offentliga organisationer, men fakturamatchning och e-beställning fortsätter att ligga på förhållandevis låga nivåer. Hur kommer vi vidare?

Aktuella utbildningar

  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari
  • Anbuds­utvärdering | 20 mars
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars
  • Agil upphandling | 9 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 10-11 april
  • Leda upphandlingar effektivt | 29 april
  • Hållbar upphandling | 7 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2024
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2024
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Våren 2024
  • LOU på två dagar | 15-16 maj
ANNONS FRÅN FAIR TRANSPORT

Upphandlare kan göra skillnad med hållbara transporter

Klimatomställningen är mer angelägen än någonsin och upphandlare kan göra skillnad genom att ställa krav på hållbara transporter. Viljan finns där men också hinder – som Fair Transport kan lösa.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Säkerhetsintressen styr upphandling
  • Öppen men tydlig utvärderingsmodell
  • Hållbart beställarengagemang
  • Kammarrätten vägleder om preklusion
  • Varför samarbetar inte fler företag?
  • Hyresundantag och byggherretjänst
  • Svepande påståenden räcker inte
  • Myndighets mejl måste lämnas ut
  • ”Mer av detta” – Praxisdagen 2023
  • Koncession blev lösningen för äldre
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Hållbarhetsperspektivet ska finnas där som smör och bröd

Vill du få ordning på ditt hållbarhetsarbete? Upphandlingschefen Nanna Sörling ville få mer struktur på verksamhetens hållbarhetsarbete och valde därför att gå kursen Hållbar upphandling där hon fick med sig flera matnyttiga bitar. “Framför allt fick jag med mig en tydlig dokumenterad matchning för Agenda 2030 och mycket bra helhetsbilder kring cirkulär ekonomi.”

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »