Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Avskaffa retroaktiva konsekvenser vid ogiltigt avtal

Juridisk krönikaLagstiftaren bör se över vilka rättsverkningar ett ogiltigt avtal ska ha, skriver Joakim Lavér och Sven Olsson, Hannes Snellman advokatbyrå, i en krönika. De ifrågasätter om de retroaktiva följderna ska vara kvar.

| 2019-10-18
Sven Olsson och Joakim Lavér, Hannes Snellman advokatbyrå.

När ett avtal förklaras ogiltigt, enligt lagen om offentlig upphandling, är följden civilrättslig ogiltighet med såväl framåtriktad som retroaktiv verkan.

Om förpliktelser enligt avtalet till viss del har uppfyllts medför den retroaktiva ogiltigheten att prestationerna ska återgå. Om en återgång av prestationerna inte är möjlig är utgångspunkten att det förmögenhetsläge som gällde före avtalet ska återställas.

Enligt den underliggande EU-rätten är det tillräckligt att medlemsstaterna säkerställer framåtsiktande ogiltighet när ett avtal har ogiltigförklarats. Men Sverige gick ett steg längre och införde reglerna på ett sätt som innebär att ogiltigheten även gäller retroaktivt.

Tanken är att hotet om retroaktiv ogiltighet ska verka avskräckande för upphandlande myndigheter och leda till att reglerna följs ännu mer. Det kan ifrågasättas om det är en effektiv och önskvärd rättsordning.

För det första finns i de flesta av fall, där ett avtal har ogiltigförklarats, stora svårigheter med att låta prestationer återgå. Det ligger i sakens natur att upphandlande varor och tjänster konsumeras samt att parter inrättar sig efter och agerar enligt ingångna avtal. Det blir därför konstlat att tala om att prestationerna ska gå åter.

När en återgång inte är möjlig ska förmögenhetsläget mellan parterna återställas. I praktiken betyder detta att myndigheten ska återkräva den vinst en leverantör har gjort på ett ogiltigförklarat avtal. Det innebär i praktiken att leverantören betalar för myndighetens lagöverträdelse, vilket knappast är något att sträva efter.

För det andra är det sannolikt att retroaktiva rättsverkningar påverkar allmänhetens syn negativt på upphandlingsregelverket i stort. Det torde för gemene man te sig närmast upprörande när en införskaffad och installerad badbrygga ska demonteras och återlämnas till leverantören på grund av, vad som i dessa fall med all säkerhet uppfattas som, juridiska teknikaliteter.

Rättsregler som inte på ett tillfredställande sätt kan motiveras för allmänheten bör ses över.

Slutligen finns det indikationer på att reglerna om retroaktiv rättsverkan inte efterlevs i praktiken av upphandlande myndigheter.

Stiftelsen ”Den nya välfärden”, som finansieras av näringslivet, har granskat hur upphandlande myndigheter mellan 2010 och 2016 agerat efter att ett avtal har förklarats ogiltigt. Även om det inte är fråga om en oberoende granskning kan rapporten ge en fingervisning om hur reglerna efterlevs.

Utredningen fann att i nio fall av tio hade den upphandlande myndigheten inte vidtagit några åtgärder överhuvudtaget för att rätta sig efter domen. En rättsregel som inte efterlevs urholkas och reduceras på sikt till en chimär. Sådana rättsregler bör inte upprätthållas.

Det finns även argument som skulle kunna tala för att ordningen med retroaktiv ogiltighet bör bibehållas. Ett exempel är att myndigheter som tillämpar upphandlingsregelverket på ett felaktigt sätt annars skulle komma alltför billigt undan.

För att undvika att så blir fallet kan man tänka sig att den framåtriktade ogiltigheten kombineras med en ekonomisk sanktion från det allmänna. Därtill kommer att leverantörer som har lidit skada på grund av en upphandlande myndighets överträdelse av upphandlingsregelverket alltid har ett legitimt skadestånds-anspråk.

Sammanfattningsvis talar, enligt vår uppfattning, övervägande skäl för att rättsordningen med retroaktiv ogiltighet bör avskaffas.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

”Överklagandena är en cirkus”

Det blir inga hyrcyklar i Stockholm i sommar heller. Förlorande anbudsgivaren Voi har överklagat upphandlingen till Högsta förvaltningsdomstolen. ”Det börjar bli någon form av cirkus där det studsar fram och tillbaka mellan olika domstolar och vi kommer ingen vart”, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Förvirring kring ministerns nätverk

Upphandlingsmyndigheten har startat ett nytt nätverk för köpare och leverantörer, meddelade civilminister Lena Micko förra veckan i ett svar till riksdagen. Men något sådant finns inte. Däremot jobbar UHM med flera befintliga nätverk, enligt Anna Möller Wrangel, chef för strategienheten.

Anmäler Region Stockholm till KKV

Sjuka som ringde 1177 blev hänvisade till Kry utan att någon upphandling gjorts. Nu anmäler Vänsterpartiet Region Stockholm till Konkurrensverket för otillbörligt gynnande.

Foto: Mostphotos

USA upphandlar mer inhemskt

USA:s nytillträdde president Joe Biden inför tuffare krav för offentlig upphandling. Syftet är att öka köpen av inhemska produkter.

Foto: Ernst Henry Photography AB.

Ger svar om anbudstorkan

Tiden och prisfokus. Det är de två främsta anledningarna till att företag avstår från att delta i offentliga upphandlingar, enligt en undersökning som genomförts i Västra Götaland.

100 punkter för cirkulär ekonomi

Regeringen kräver tydligare resultat av offentlig upphandling som medel för omställningen till en cirkulär ekonomi. En handlingsplan med ett 100-punktsprogram finns nu på plats i samverkan med budgetsamarbetspartierna C och L.

Veckans jobb

Kammarkollegiet

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet

Verksjurist med upphandlingsrättslig inriktning

Toppjobb

  • Nora kommun söker Upphandlingsansvarig
  • Upphandlare sökes till Folktandvården i Stockholm
  • Region Blekinge söker upphandlare
  • Huddinge kommun söker entreprenadupphandlare
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Karlskrona kommun söker upphandlare
  • Upphandlingscenter söker strategisk upphandlare med inriktning entreprenad
  • Uddevalla Energi söker en erfaren inköps- och upphandlingsansvarig
  • SVA söker inköps- och upphandlingschef
  • SVA söker inköpare

Senaste nyheterna

”Överklagandena är en cirkus””Överklagandena är en cirkus”
Förvirring kring ministerns nätverk Förvirring kring ministerns nätverk
Anmäler Region Stockholm till KKV Anmäler Region Stockholm till KKV
USA upphandlar mer inhemskt USA upphandlar mer inhemskt
Ger svar om anbudstorkan Ger svar om anbudstorkan
100 punkter för cirkulär ekonomi 100 punkter för cirkulär ekonomi
Så ska Micko underlätta för de småSå ska Micko underlätta för de små
Bryter avtal direkt efter konkurs Bryter avtal direkt efter konkurs

Senaste kommentarerna

  • Ger svar om anbudstorkanTyvärr är ofta en upphandlings kravställning orimlig i proportion till vad som ska levereras, många gånger förväntas en leverantör lämna...
  • Bara stora företag kan budaHur förhåller detta sig till EU´s regler?
  • Ger svar om anbudstorkanI upphandlingsvärlden har både Jan och Filippa rätt. Det finns en del entreprenörer, oftast lokala mellanstora byggentreprenörer, där ute som...
  • Ger svar om anbudstorkanFilippa har tyvärr rätt i sin dystra bild av verkligheten. Sverige är ett bananland när det gäller offentliga affärer. Bäst...
  • Ger svar om anbudstorkanJan, tillåt mig småle. Du kan omöjligen ha missat detta, om du inte är helt nyutexaminerad. Vilken myndighet jobbar du...

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 9-10 februari
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 9 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 15 mars
  • Upphandla funktion i praktiken | 18 mars
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 23 mars
  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | 15 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Läs guiden om moduler

Ta del av kostnadsfri guide med råd, erfarenheter och branschkunskap kring att upphandla moduler och paviljonger som Upphandling24 har tagit fram tillsammans med leverantörer, upphandlare och jurister.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »