Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Dags ta bort Konkurrensverkets skyldighet ansöka om skadeavgift

Juridisk krönikaKonkurrensverket har alltid en skyldighet att ansöka om upphandlingsskadeavgift när ett avtal konstaterats vara en otillåten direktupphandling, men där avtalet fått bestå på grund av tvingande hänsyn till ett allmänintresse. Martin Bogg och Hampus Stefansson, Advokatfirman Delphi, frågar sig om det verkligen ska vara så.

| 2019-02-19
Martin Bogg och Hampus Stefansson, Advokatfirman Delphi.

Ett avtal som ingåtts efter en otillåten direktupphandling ska på talan av en leverantör ogiltigförklaras. I vissa fall kan dock domstolen, trots att det är en otillåten direktupphandling, låta avtalet bestå.

Om ett avtal får bestå måste Konkurrensverket ansöka om upphandlingsskadeavgift. Bestämmelser finns i kapitel 21 i LOU.

Det rör sig om situationer när den upphandlande myndigheten varit tvingad, av hänsyn till ett allmänintresse, att direktupphandla. Det kan till exempel vara att människors liv och hälsa skulle äventyras om direktupphandlingen inte genomfördes, eller med hänsyn till allmän ordning, allmän säkerhet eller för konsumentskydd eller skydd av tjänstemottagare och arbetstagare.

Den upphandlande myndigheten har med andra ord inget annat val än att direktupphandla för att exceptionella omständigheter råder (se prop. 2009/10:180, sid. 137 – 139).

Är myndighetens agerande i en sådan situation verkligen så klandervärt att det ska vara en skyldighet för Konkurrensverket att inleda en domstolsprocess mot myndigheten? De flesta håller nog med om att såväl Konkurrensverkets som domstolarnas begränsade resurser skulle kunna användas på ett bättre sätt.

Vi kan även konstatera att det ofta kostar betydligt mer än det smakar i situationer när Konkurrensverket är skyldig att ansöka om upphandlingsskadeavgift. Det spelar nämligen ingen roll hur litet kontrakt det rör sig om är för att denna skyldighet ska inträda.

Även när minsta möjliga avgift ska yrkas, 10 000 kronor (21 kap. 4 § LOU), måste Konkurrensverket inleda en rättsprocess. Samhällets sammanlagda kostnader för domstolens, Konkurrensverkets och myndighetens arbete kommer i en sådan situation att vida överstiga avgiftens storlek.

Det är till och med så att Konkurrensverket är skyldigt att inleda en domstolsprocess även när någon avgift inte får dömas ut av domstolen eftersom det rör sig om så kallade ringa fall. Domstolsprocessen blir i dessa fall en ren pappersexercis.

Inte ens Konkurrensverket tycker att de nuvarande reglerna om upphandlingsskadeavgift är särskilt lämpliga. Redan under 2014 efterfrågade Konkurrensverket i en skrivelse till socialdepartementet (dnr 650/2014) en översyn av reglerna om skyldigheten att ansöka om upphandlingsskadeavgift.

Så här nästan fem år senare kan vi konstatera att ingenting hänt. Är det inte hög tid att ta bort skyldigheten för Konkurrensverket att ansöka om upphandlingsskadeavgift?

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Stiftelseaffär med efterräkningar

Konkurrensverket vill se höga ”böter” för Göteborgs stads stiftelselösning inom äldreomsorgen. I en ansökan yrkar myndigheten på 7,2 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift.

Slottner

Alla leverantörer ska inte vara lika

Regeringen flaggar för ändringar av LOU som anpassning till EU-rätten. Leverantörer från länder utanför EU kommer inte längre att få konkurrera på samma villkor.

Robertsfors

Robertsfors utmanar ”nya” lagen

De kommunala skolskjutsarna i Robertsfors blir ett av de första ärenden som en upphandlande myndighet tar till domstol efter missnöje över Konkurrensverkets beslut om upphandlingsskadeavgift.

polisen

Räkna med ökat polisintresse

Ny lagstiftning ställer krav på kommuner och regioner att bidra med information till Polisen även i fall där konkret brottsmisstanke saknas. Upphandling är ett område av intresse för Polisen.

Foto: Linnéa Rising.

Disputerar om krav och pris

Karriär

Olika kravs påverkan på konkurrens och priser analyseras i en ny avhandling från Handelshögskolan vid Umeå universitet. Doktoranden Samielle Drake presenterar också ett samband mellan överprövningar och färre anbud i kommande upphandlingar.

“Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”

Debatt

Den offentliga upphandlingens värde i Sverige beräknas till drygt 900 miljarder kronor per år. Rätt hanterad leder en fungerande offentlig upphandling till en lönsam affär för både beställare och entreprenörer. Tyvärr är det inte alltid så. Faktum är att många seriösa byggföretag idag väljer att avstå från att delta i upphandlingar, skriver Claes Thunblad, Byggföretagen.

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

Stiftelseaffär med efterräkningar
SlottnerAlla leverantörer ska inte vara lika
RobertsforsRobertsfors utmanar ”nya” lagen
polisenRäkna med ökat polisintresse
Disputerar om krav och pris
“Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”
Liselotte StrayMiljardstukad leverantör slår tillbaka
Vad hållbar upphandling av tjänster innebär
Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
Munkfors i topp
Vill se mer svenska varor hos FN
Magnus HaglundBravida i nytt blåsväder
Förvaltningsrätten i Karlstad.Cosmic-dom: lång väntan förlängs
Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
Doherty“Ställ krav på systemleverantören”
Antje DederingSöker ny prövning av fallet Ferlin
AI för upphandlare | 27 november
Kräver Bravida på 11 miljoner
“Fler brott bör ge uteslutning”
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Bravida i nytt blåsväder
  • Miljardstukad leverantör slår tillbaka
  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • Söker ny prövning av fallet Ferlin
  • Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Cosmic-dom: lång väntan förlängs
  • “Ställ krav på systemleverantören”
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • Disputerar om krav och pris

Läsarnas åsikter

Carl : “En upphandlare måste vara djärv”
Priserna var extremt trevliga för regionerna då rättsprocessen tog sin tid och första prisjusteringen sker efter ett år från avtalets…
Senior upphandlare : Miljardstukad leverantör slår tillbaka
Tråkigt med den inställningen från en leverantörs ledning. Man borde väl vara på tå efter Skåneaffären och Örnsköldsviks agerande torde…
Erik : “En upphandlare måste vara djärv”
@Carl Hedberg, det beror väl på varför frågor ställs och överprövningar görs? Jag fick över 400 frågor som en leverantör…
Carl Hedberg : “En upphandlare måste vara djärv”
En upphandling med 380 frågor och 6 överprövningar låter som en dåligt genomarbetad upphandling med många oklarheter. Alltför många upphandlingar…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »