Efter valet 2014 slöt den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad ett tioårigt avtal med JC Decaux.
Reklamfirman skulle bygga 70 självrengörande toaletter runt om i stan, och i utbyte få 350 attraktiva reklamplatser utomhus.
Nu visar en granskning av tidningen Mitt i att både tidsplanen och budgeten spruckit.
Staden skulle stå för vatten, avlopp och betongfundament, vilket beräknades till några hundra tusen per toalett.
Men trots att bara hälften av toaletterna har öppnat är pengarna slut och budgeten har överskridits med minst 20 miljoner.
Enligt Trafikkontoret på Stockholms stad beror problemet på att staden inte lyckats hitta rätt platser för toaletterna.
– Både bygglov och markarbeten har tagit betydligt längre tid än planerat. Nu har vi dragit i handbromsen, staden kan inte bygga toaletter för de här summorna, säger Johan Sundman, projektledare på Trafikkontoret till Mitt i.
Just nu ligger budgeten för toaletterna på 46 miljoner kronor.
– Vi kommer att hålla oss under 46 miljoner om inte något extremt händer, säger Johan Sundman till Mitt i.
Enligt uppgifter i Mitt i skulle JC Decaux sakna incitament att bygga toaletterna. Något som tillbakavisas av företagets PR & kommunikationschef Malin Otterström.
– Vi levererar toaletterna kostnadsfritt till staden i utbyte mot 50 procent av reklamplatserna som vi bygger. De andra 50 procenten är till för kommuninformation och öronmärkt för Stockholms stad. För oss är det avgörande att städerna vi finns i är nöjda med oss, därför har vi alla incitament i världen att leverera för att få fortsatt förtroende även framgent, säger Malin Otterström.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer