Timrå kommun har tagit fram en e-tjänst för att ta emot anmälningar om att kommunen bedriver osund konkurrens.
Enligt upphandlingsstrategen Stefan Eriksson har tjänsten främst ett symbolvärde.
– Jag tror inte att vi kommer få in många anmälningar. Däremot är det viktigt för oss att lyfta att vi tar frågan på stort allvar. Det finns de som funderar och ”rykten på byn” når inte alltid oss. Det här ger oss också en bra struktur för att hantera de ärenden som kommer in.
Enligt rutinen hanteras anmälningar av kommunens konkurrensråd som förutom av Stefan Eriksson består av ekonomichef, näringslivschef och ytterligare en medarbetare på näringslivskontoret.
– Vi tar ställning till om frågan ska utredas vidare. I så fall tar vi kontakt med berörd förvaltning. Anmälaren ska alltid ha ett svar inom tio dagar, säger Stefan Eriksson.
Ytterligare en fördel med e-tjänsten är att det blir lättare att få en samlad bild av frågor kring osund konkurrens.
– Vi ska avrapportera till kommunens ledningsgrupp varje kvartal och även ta fram årsstatistik.
Anmälningarna behandlas med sekretess, däremot kan inte anmälaren vara anonym.
– Vi kom fram till att det skulle inte var en bra lösning. Anmälaren kan behöva utveckla sin ståndpunkt. I vissa fall kan det räcka med att vi har en inledande dialog utan att behöva gå vidare med en utredning, säger Stefan Eriksson.
Senare i år kommer ytterligare en e-tjänst som ska vässa Timrå kommuns inköpsarbete.
– Den har arbetsnamnet ”Sköter vi våra inköp?”. Där ska den som har synpunkter på hur vi exempelvis följer våra ramavtal kunna få tydlig återkoppling.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer