De nya reglerna om elektroniska förfaranden i Lagen om offentlig upphandling och kommande krav om att hantera e-fakturor gör att ESV anser att det är viktigt att ha ett bra systemstöd för hela inköpsprocessen. Upphandlingsarbetet påbörjades redan 2015 och ESV har arbetat med olika referensgrupper i arbetet med att få fram kravspecifikationer för att kunna beskriva behoven hos avropande myndigheter.
Före sommaren 2016 fick anbudsgivare chansen att lämna synpunkter på ESV:s förslag till förfrågningsunderlag. Statens servicecenter har också medverkat i arbetet med att ta fram förfrågningsunderlaget.
ESV har nu publicerat förfrågningsunderlaget i den andra delen av upphandlingen av statliga ramavtal för systemstöd för e-inköp. Upphandlingen av upphandlingsverktyg och e-handelstjänst pågår sedan hösten 2016. Nu har ESV även publicerat förfrågningsunderlaget för skanningstjänst. ESV:s förhoppning är att myndigheterna kan avropa på alla nya ramavtal för e-inköp i slutet av 2017.
– Alla offentliga verksamheter kan avropa ramavtalen för e-inköp. Över 120 kommuner, landsting och regioner har visat intresse för att använda ramavtalen. Vi är glada att upphandlingen kan underlätta för hela den offentliga sektorn i den förändring mot helt elektroniska inköpsprocesser som regeringen satt upp som målbild, säger avdelningschef Eva Lindblom.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer