Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Fiktiva mängder i utvärderingsmodell ska spegla verkligheten

RättsfallsanalysEn kammarrättsdom rör möjligheten att hemlighålla fiktiva mängder i utvärderingsmodeller. Lina Håkansson Kjellén och Per-Owe Arfwedson, Bokwall Rislund advokatbyrå, analyserar domen.

| 2016-10-10

Fakta i målet

Trafiknämnden i Göteborgs Stad genomförde en upphandling av drift och underhåll av trafiksignaler på det kommunala vägnätet i Göteborg. Utvärderingen av anbuden skulle ske baserat på ett fast pris för grundtjänsten samt en rörlig ersättning för möjliga tilläggsarbeten.

Tilläggsarbetena prissattes i en à-prislista varefter ett utvärderingspris räknades fram utifrån fiktiva mängder som trafiknämnden upprättade före anbudsdagen och diarieförde under sekretess fram till att anbuden öppnades.

De fiktiva mängderna framgick alltså inte av förfrågningsunderlaget.

En leverantör, One Nordic, ansåg att upphandlingen var utformad på ett konkurrensbegränsande sätt som gynnade befintlig leverantör på ett otillbörligt sätt. One Nordic lämnade därför inget anbud utan ansökte om överprövning av upphandlingen redan under anbudstiden.

Bolaget gjorde gällande att avsaknaden av de fiktiva mängderna för tilläggsarbetena gjorde det omöjligt att lämna ett konkurrenskraftigt anbud och att hemlighållandet gynnade befintliga leverantörer.

Kommunen försvarade förfarandet att hemlighålla de fiktiva mängderna med att detta förhindrade befintlig entreprenör från att använda sin kunskap om de verkliga förhållanden och på så sätt utjämnade informationsläget mellan anbudsgivarna. Hemlighållandet syftade även till att undvika skadlig spekulation i à-priser.

Domstolarnas bedömning

Förvaltningsrätten ansåg inte att hemlighållandet av de fiktiva mängderna utgjorde en överträdelse av upphandlingsreglerna och avslog därför ansökan om överprövning.

Domstolen fann visserligen att det skulle underlätta för anbudsgivarna att lämna anbud om det fanns konkreta uppgifter på mängden tilläggsarbeten som skulle utföras men eftersom omfattningen på arbetena varierade från år till år fanns det inga sådana uppgifter.

Mot bakgrund av att mängden tilläggsarbeten således var okänd för såväl trafiknämnden som anbudsgivarna, ansågs avsaknaden av fiktiva mängder varken strida mot transparens- eller likabehandlingsprincipen.

Efter förvaltningsrättens dom meddelade trafiknämnden tilldelningsbeslut av vilket det framgick att två leverantörer inkommit med anbud. Båda dessa var befintliga leverantörer till trafiknämnden.

Kammarrätten som kom att pröva målet fann att avsaknaden av fiktiva mängder i utvärderingsmodellen utgjorde en brist i upphandlingen och att upphandlingen därför skulle göras om.

Enligt kammarrättens uppfattning innebar hemlighållandet av de fiktiva mängderna att anbudsgivarna inte fick tillräcklig information om vad som tillmättes betydelse vid utvärderingen vilket stred mot transparensprincipen.

Därutöver konstaterade domstolen att en utvärderingsmodell av det slag som var aktuellt bör vara utformad så att resultatet speglar de faktiska kostnader som den upphandlande myndigheten har att räkna med.

Det får därför antas att de fiktiva mängder som väljs i möjligaste mån överensstämmer med det förväntade behovet. Detta bekräftades även av resultatet i upphandlingen.

Eftersom det bara var befintlig leverantör som kände till tidigare års utfall gynnades denne av de hemliga fiktiva mängderna på bekostnad av övriga leverantörer.  Utvärderingsmodellen stred således även mot likabehandlingsprincipen.

Analys och konsekvens

Många upphandlande myndigheter kan säkert relatera till trafiknämndens önskan att undvika spekulativ prissättning, men att undanhålla information på det sätt som skedde i upphandlingen är inte rätt väg för att säkerställa affärsmässiga och välgrundade priser.

För det första är det en i det närmaste uppenbar transparensbrist. Det finns en mängd rättsfall från svenska domstolar som framhåller vikten av att anbudsgivare vet vad som kommer att tillmätas betydelse vid utvärderingen.

Enbart det faktum att det inte går att fastställa exakta mängder av framtida arbeten kan inte medföra att en upphandlande myndighet helt kan undanhålla information om historiska volymer eller framtida uppskattningar. I synnerhet inte när informationen kan ha avgörande betydelse för utvärderingsmodellens tillämpning.

För det andra leder återhållsamhet avseende information sällan till affärsmässiga eller realistiska priser. Anbudsgivning kräver ofta svåra bedömningar och avvägningar beträffande olika priser i förhållande till framtida verkligt utfall.

Vad som är ett affärsmässigt pris kan variera stort beroende på exempelvis volymer och längden på avtalsperioden. I den överprövade upphandlingen nämndes att priset för kabel, som skulle ingå i en prispost bland tilläggsarbetena, kunde variera stort beroende på hur många meter kabel som köps.

Utan närmare information om omfattningen av de arbeten som ska utföras är det mycket svårt för anbudsgivare att uppskatta realistiska priser. Detta gäller i synnerhet anbudsgivare som inte tidigare har levererat tjänsten eller varan till den upphandlande myndigheten.

Den osäkerhet avseende uppdragets omfattning som anbudsgivarna måste ta höjd för leder därför ofta till högre priser än nödvändigt.

Kammarrätten framhåller även i sin dom att utvärderingsmodeller ska vara utformade så att de leder till ett rättvisande resultat.

För utvärderingsmodeller där utvärderingen baseras på fiktiva mängder innebär det att de fiktiva mängderna ska ha en koppling till verkligheten. De får inte vara tagna ur luften utan koppling till det som ska upphandlas.

Självklart kan det vara svårt att veta exakt hur det framtida behovet kommer att se ut, men som kammarrätten anger får sådana uppskattningar göras i möjligaste mån. Härvid brukar statistik från föregående upphandlingar kunna vara till nytta för framtida uppskattningar.

Det ligger också i den upphandlande myndighetens intresse att göra en ordentlig undersökning av det framtida behovet innan man går ut i en upphandling för att säkerställa att behovet verkligen täcks av upphandlingen.

Målnummer och domstol

Kammarrätten i Göteborg mål kammarratten-i-goteborg-mal-nr-2485-16

Sammanfattning

  • Om en utvärdering ska baseras på fiktiva mängder måste dessa mängder anges i förfrågningsunderlaget. Annars brister utvärderingsmodellen i transparens.
  • De fiktiva mängderna får inte vara tagna ur luften utan ska i möjligaste mån stämma överens med det förväntade behov som upphandlingen ska täcka.

 

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: : Lieselotte Van Der Meijs.

På väg att häva cykelavtal

Avtal

”Cirkus” har övergått i strul och viten på hög när Stockholm omdebatterade hyrcykelsystem återigen kräver åtgärder. Stockholms stad har tröttnat på leverantören Inurba mobility.

Upphandlar sin upphandling

Skånska Tomelilla är på väg att sälla sig till ett fåtal kommuner som lägger ut sin upphandlingsverksamhet på extern part. Effso har tilldelats uppdraget med ett särskilt fokus att utveckla kommunens strategiska inköpsarbete.

Döms till böter

Karlskrona kommun får inget gehör för att ett flertal direktupphandlingar inte skulle ha skadat konkurrensen och döms till 80 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.

Flyttar över till regionen

Kommunerna inom Region Uppsala hoppas på ett ekonomiskt klipp genom regional samordning av färdtjänst och andra transporter. Större upphandlingar ska minska kostnaderna med minst 20 procent.

Foto: Daniel Josefson

Värmlandspresent prövas rättsligt

Konkurrensverket riktar blickarna mot Värmland i en strävan att styra upp trenden med presentkort till medarbetare inom regioner och kommuner. Region Värmland riskerar knappt 1,3 miljoner kronor i böter för avtal med sju leverantörer.

V vill se öppna böcker

Vänsterpartiet i Region Stockholm gör ökad insyn till en huvudfråga i valet med krav på öppen bokföring för de privata vårdgivare som regionen har avtal med.

Lediga jobb

Upphandlingschef till Norrtälje kommun

Lantmäteriet

Upphandlare inom IT, flexibel arbetsort

  • Habo kommun söker upphandlare till de kommunala bolagen
  • Upphandlare till SLU
  • Inköpare som vill utvecklas i Nacka kommun!
  • Upphandlare till socialförvaltningen, Stockholms stad
  • Inköpare till Must
  • Upphandlare till Uppsala kommun
  • Upphandlare med intresse för miljö och hållbarhet sökes till Halmstads Energi och Miljö AB
  • Upphandlare med ansvar för KTH:s upphandlingshandbok
  • Inköpschef Eskilstuna
  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
  • FRA söker upphandlare/strategisk inköpare
  • Upphandlare till Regionfastigheter i Lund
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Senaste nyheterna

På väg att häva cykelavtalPå väg att häva cykelavtal
Upphandlar sin upphandlingUpphandlar sin upphandling
Döms till böterDöms till böter
Flyttar över till regionenFlyttar över till regionen
Värmlandspresent prövas rättsligtVärmlandspresent prövas rättsligt
V vill se öppna böckerV vill se öppna böcker
Varning för filterVarning för filter
Tar strid om bisysslorTar strid om bisysslor
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Senaste kommentarerna

  • Varning för filterDet är tydligt brott mot direktivet och den angivna gränsen av 10 dagar när det handlar om ELEKTRONISK kommunikation och...
  • Tar strid om bisysslorHur många i kommunledningen och politikerna har bisysslor eller närstående som deltar i upphandlingarna och lämnar anbud. Blotta misstanken om...
  • Tar strid om bisysslorDenna fråga bör tas i "rätt ände", vilket är att först anta riktlinjer för medarbetares bisysslor. Om en medarbetare med...
  • Säger nej till LOU-undantagUtmärkt!
  • Säger nej till LOU-undantagMycket bra.

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

”Kursen gör SUA begripligt”

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Ulrika Lindgren

Nätverket utvecklar anbudsarbetet

Ulrika Lindgren, anbudschef på arkitektkontoret AIX, är medlem i Upphandling24:s anbudsnätverk. Det har hjälpt henne att utveckla processen för att lämna vassare anbud.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »