Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Förtydligande eller osäkerhet när domstolen fattar interimistiskt beslut?

Juridisk krönikaRegeringen går emot lagrådet och tunga remissinstanser och föreslår att bestämmelserna om interimistiska beslut ska ”förtydligas” från och med juni 2016 – i hopp om att få bukt med problemet att besluten hindrar att flyktingboenden tas i bruk. Men är lagändringen ett förtydligande och vad blir effekterna för de leverantörer som står utanför flyktingstormens öga? Carl Bokwall och Sofia Hertz, Bokwall Rislund Advokatbyrå, är kritiska.

| 2016-04-18

För knappt en månad sedan stod det klart att regeringen överlämnat förslag om ändring i reglerna Proposition 2015-16-29 Interimistiska beslut vid överprövning av upphandlingar om förlängd avtalsspärr till riksdagen i mer eller mindre oförändrat skick, trots att såväl lagrådet som majoriteten av remissinstanserna avstyrkt förslaget (se tidigare artikel i U24 där lagrådets kritik behandlas närmare https://upphandling24.se/lagradet-tycker-till-om-interimistiska-beslut).

Rent konkret innebär ändringen ett tillägg i 16 kap. 9 och 12 §§ i LOU, LUF och LUFS om att rätten inför ett beslut om att interimistiskt stoppa en upphandling eller tillämpningen av ett avtal ska ta hänsyn till användarnas, allmänhetens och övriga berörda intressen.

Utan att göra en formell ändring i lagen har regeringen bakvägen fått till en kursändring i praxis genom att i förarbetena förklara hur de nu gällande reglerna ska tolkas fast på ett nytt sätt. Enligt vår mening är det tydligt att det inte är fråga om något ”förtydligande” (då hade ju lagstiftning varit helt onödig) utan om en tydlig önskan om att antalet interimistiska beslut ska minska i vissa situationer.

Detta för också med sig en ökad risk för leverantörer att få sin talad prövad. Till skillnad från vad som gäller på andra rättsområden (t.ex. i konkurrensmål) innebär nämligen ett uteblivet interimistiskt beslut i ett upphandlingsmål att rätten avskärs från möjligheten att pröva målet i sak. Detta får förödande konsekvenser för en klagande leverantör – särskilt när överprövningen rör en pågående annonserad upphandling.

Regeringen tycks dock mena att drabbade leverantörer i stället kan få sin rätt tillgodosedd inom ramen för en ogiltighetstalan eller mål om upphandlingsskadeavgift – men en ogiltighetstalan (och därpå följande talan om upphandlingsskadeavgift som dessutom väcks av KKV) blir ju bara aktuell om avtal ingåtts i strid med en avtalsspärr eller genom en otillåten direktupphandling. Därmed återstår enbart den långt dyrare och mer tidskrävande skadeståndsvägen.

Ska man göra en inskränkning i rätten till ett effektivt rättsmedel så ska det föranledas av en noggrann utredning av förslagets effekter på leverantörers rättssäkerhet och förenligheten med lagändringen med EU-rätten. Det har inte gjorts och så får det inte gå till när rätten till ett effektivt rättsmedel riskerar att påverkas.

Förslaget skapar även i övrigt fler frågor om vilka praktiska konsekvenser det kan förväntas få för leverantörer. Enligt regeringen ”innebär [förslaget] negativa effekter för de förlorande leverantörerna”, men inte på grund av att rättsläget kommer ändras, utan på grund av att myndigheterna kommer att argumentera bättre i frågan om allmänintresset och att detta förväntas leda till färre interimistiska beslut.

Samtidigt uttalas att detta kan förväntas innebära större krav på leverantörernas processföring men att ”några mätbara effekter för enskilda företag uppstår knappast som en följd av den begränsade ändring som förslaget innebär”. Vi har svårt att ta till oss att antalet beslut kan minska samtidigt som värderingen vid intresseavvägningen inte förändrats.

Förslaget skapar också osäkerhet i praktiska frågor som när och hur parternas argumentation ska föras fram. Sannolikt kommer kammarrätterna i vart fall inledningsvis att förordna interimistiskt och sedan inhämta yttrande från myndigheten.

Oavsett hur man löser skriftväxlingen (och det förväntar sig regeringen att domstolen ska göra) kommer det att skapas en process i processen där domstolen tvingas befatta sig med målets sakfrågor innan det ens är beslutat om prövningstillstånd ska meddelas. Rimligtvis måste även leverantören få yttra sig men när ska frågan anses tillräckligt utredd? Detta ger lagförslaget inget svar på.

Sammanfattningsvis är det tydligt att regeringen varit angelägen om att få fram ett lagförslag i syfte att hjälpa Migrationsverket. Men det är inte lämpligt att lagstiftningsvägen göra en generell sak av något väldigt specifikt utan att gå till botten med förslagets effekter.

En möjlig tröst är att det reviderade förslaget för tillfället bara gäller de befintliga lagarna. Fram till dess gör leverantörer klokt i att lägga ut texten om varför interimistiskt beslut är av största vikt. Vår förhoppning är att regeringen – när stormen lagt sig – hittar tillbaka till den rådande utgångspunkten, det vill säga att det ska vara lätt att få interimistiskt beslut eftersom rätten till ett effektivt rättsmedel i de allra flesta fall väger tyngst.

 

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Medborgarmakt över upphandling

Även en enskild invånare kan påverka en kommuns upphandlingar. I Örnsköldsvik väntar skärpta miljökrav vid upphandling av anläggningsarbeten sedan frågan väckts som ett medborgarförslag.

Så förhindrar Norrköping repris

Nu riktar Konkurrensverket skarp kritik mot Norrköpings kommun för de uppmärksammade konsultinköpen. Enligt upphandlingschef Björn Andrén är flera åtgärder vidtagna för att undvika liknande misstag.

Miikael Damberg

Svar om andningsmasker ”i närtid”

Varför avbröts Polismyndighetens upphandling av skyddsmasker? Och kommer den att återupptas igen? Det undrar riksdagsledamoten Alexandra Anstrell (M) i en skriftlig fråga till statsrådet Mikael Damberg (S). Frågan kommer att beredas internt inom Polismyndigheten ”i närtid”, svarar inrikesministern.

Foto: Mostphotos

De tog hem avtal om molnet

Advania, Atea, Dustin och Insight Technology Solutions vann SKL Kommentus ramavtal för programvaror och molntjänster. ”Avtalet levererar mot befintliga it-miljöer men kan även vara en viktig hjälp i framtida utveckling, säger Richard Fischbach, kategoriansvarig.

Han leder V6-samarbetet

Karriär

Efter 20 år på Växjö kommun basar David Braic numera för inköpssamarbetet mellan sex kommuner i Västra Skaraborg. ”Att byta arbetsgivare mitt under pandemin är en utmaning, konstaterar den prisade upphandlingschefen.

Antar tuff handskutmaning

Nu tar Region Östergötland krafttag för mer hållbara inköp. Handskar till vården, som tillverkas under slavliknande förhållanden, är en stor utmaning. ”Vi fortsätter köpa av samma leverantörer för att kunna påverka dem”, säger miljöchefen Emma Lewau.

Veckans jobb

Verksjurist med upphandlingsrättslig inriktning

Toppjobb

  • Region Blekinge söker upphandlare
  • Huddinge kommun söker entreprenadupphandlare
  • Anbudsansvarig till Humana Individ och Familj
  • Upphandlare till SFV Upphandling
  • Ljungby kommun söker upphandlingschef
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Vill du bli Södersjukhusets nya upphandlare?
  • Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet
  • Chef till Skolverkets inköps- och upphandlingsenhet
  • Erfaren upphandlare till Stockholm Vatten och Avfall
  • Locum söker inköpschef
  • Karlskrona kommun söker upphandlare
  • Upphandlingscenter söker strategisk upphandlare med inriktning entreprenad
  • SKL Kommentus Inköpscentral söker vass IT-inköpare
  • SJ söker upphandlingsledare med kategoriansvar
  • e-Avrop söker upphandlingskonsult

Senaste nyheterna

Medborgarmakt över upphandling Medborgarmakt över upphandling
Så förhindrar Norrköping reprisSå förhindrar Norrköping repris
Svar om andningsmasker ”i närtid”Svar om andningsmasker ”i närtid”
De tog hem avtal om molnet De tog hem avtal om molnet
Han leder V6-samarbetet Han leder V6-samarbetet
Antar tuff handskutmaningAntar tuff handskutmaning
Dömer ut Botkyrkas VA-upphandlingDömer ut Botkyrkas VA-upphandling
Mutåtal väntar skånsk it-upphandling Mutåtal väntar skånsk it-upphandling

Senaste kommentarerna

  • Avtalsförändring retar gymägareMotiveringen var ju att alla leverantörer har fått samma erbjudande dvs samma förutsättningar. Möjligen om man då anser att gym...
  • ”Omöjligt mäta effektiviteten”En övertro på att genom effektivitet skapas resultat. Resultat får man av upplevd nytta och värde hos de som man...
  • Avtalsförändring retar gymägareDet vore intressant att veta hur kommunen säger sig leva upp till LOU i detta fall? Det låter inte som...
  • ”Omöjligt mäta effektiviteten”Det är fullt möjligt att mäta resultaten av en verksamhets/organisations insatser/aktiviteter.
  • Flera nej för varje jaTråkigt många nej till förbättringar och förtydliganden. Svensk rättstradition framhålls som en av orsakerna till bestämd tidsfrist - om vi...

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 9-10 februari
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 9 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 15 mars
  • Upphandla funktion i praktiken | 18 mars
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 23 mars
  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | 15 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Läs guiden om moduler

Ta del av kostnadsfri guide med råd, erfarenheter och branschkunskap kring att upphandla moduler och paviljonger som Upphandling24 har tagit fram tillsammans med leverantörer, upphandlare och jurister.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »