Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Golvpriser är olämpligt?”

Oavsett om golvpriser och fasta priser är tillåtna eller inte – är det affärsmässigt med bestämda priser i offentliga upphandlingar? Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, anser att golvpriser och fasta priser ofta kan vara kontraproduktivt.

| 2019-09-13
Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå.

I HFD 2018 ref. 50 slog Högsta förvaltningsdomstolen fast att det inte är tillåtet att förkasta ett anbud till följd av att det offererade priset understiger ett på förhand angivet lägsta godtagbart pris – golvpriset. Sedan dess har frågan om golvpriser debatterats intensivt, och förvaltningsdomstolarna har även vid flera tillfällen haft anledning att ta ställning till räckvidden av HFD:s avgörande.

En fråga som kommit upp är om leverantörernas möjlighet att konkurrera med sin prissättning kan begränsas. Ett vanligt argument är att EU:s upphandlingsdirektiv ger möjlighet att upphandla till fast pris, och att det därför också måste vara tillåtet att sätta en lägsta prisnivå för vilka priser som ger ett mervärde i utvärderingen.

Det ska dock påpekas att vissa skrivningar i upphandlingsdirektivens beaktandesatser talar för att upphandling till fast pris är avsett främst då priset avgörs av externa faktorer, till exempel nationella bestämmelser. Detta har bland annat tagits upp av Förvaltningsrätten i Stockholm i en färsk dom (mål nr 5387-19 med flera). Förvaltningsrätten bedömde att en utvärderingsmodell – som visserligen inte avsåg fast pris, men som medförde att priser understigande ett golvpris inte genererade något ytterligare mervärde – stod i strid med likabehandlingsprincipen och LOU.

Denna fråga har kommit upp i ett antal förvaltningsrätts- och kammarrättsdomar efter HFD 2018 ref. 50. Vår uppfattning är att om anbudsgivarna genom en angiven lägsta prisnivå förhindras att konkurrera med sin prissättning, så ska detta anses otillåtet i enlighet med HFD 2018 ref. 50 oavsett om den lägsta nivån angivits som ett obligatoriskt krav eller inom ramen för en utvärderingsmodell. Förvaltningsrättens dom i mål 5387-19 m med flera har överklagats och Kammarrätten i Stockholm har meddelat prövningstillstånd – vi ser med spänning fram emot kammarrättens dom.

Vi anser att upphandlande myndighet också bör ställa sig frågan om det överhuvudtaget är affärsmässigt att använda golvpriser eller fasta priser. Den huvudsakliga fördelen med att använda golvpris eller fast pris är att förhindra onormalt låga anbud. Vi anser att det finns bättre sätt att förhindra onormalt låga anbud, t.ex. en tydlig och kontrollerbar kravställning och effektiva avtalssanktioner för det fall avtalsvillkoren inte följs. Dessutom finns det specifika bestämmelser i LOU som är till för att hantera situationer då ett anbud förefaller onormalt lågt.

Det finns ett antal nackdelar med golvpriser och fasta priser. Till att börja med hindras leverantörer från att konkurrera med sin prissättning – det kanske mest konkreta och kvantifierbara sättet att särskilja leverantörer på ett transparent sätt. Dessutom skapas ju en absolut nedre gräns för vad upphandlande myndighet faktiskt kommer att betala. Även om leverantörerna hade kunnat leverera den aktuella tjänsten eller varan till samma kvalitet men till ett lägre pris, så har denna möjlighet alltså eliminerats.

En annan svår fråga är vilken nivå ett golvpris eller fast pris bör ligga på. I många fall är det leverantörerna snarare än myndigheterna som sitter på branschkunskapen som krävs för att göra denna bedömning. För att undvika den konkurrensbegränsande effekten som nämnts ovan är det å ena sidan viktigt att nivån inte sätts för högt. Å andra sidan får ett golvpris som sätts för lågt i princip ingen inverkan alls på prissättningen i upphandlingen.

Om upphandlande myndighet i stället skulle använda sig av ett fast pris som sätts på en för låg nivå, kan leverantörer tvingas att göra avkall på sin kvalitet för att kunna offerera till det fasta priset. Ett för lågt fast pris kan således bidra till onormalt låga anbud istället för att förhindra dem.

Vår rekommendation till upphandlande myndigheter är att vara försiktiga med användandet av golvpriser och fasta priser i sina upphandlingar, och – förutom att bedöma om sådana bestämmelser är förenliga med upphandlingslagstiftningen – alltid noga överväga om det är affärsmässigt påkallat i den aktuella upphandlingen.

Läs mer: Juridisk krönika Golvpriser

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Kritiserar två regioner

Branschorganisationen Sveriges Bussföretag har granskat hur väl landets regioner
följer de nationella rekommendationerna när de upphandlat kollektivtrafik. Skåne får ros. Gotland och Gävleborg får ris.

Chef igen – nu som interim

Karriär

I fjol lämnade upphandlingschefen Katja Bähr Tyresö kommun för konsultbolaget Knowit. Under 2022 är hon inhyrd inköpschef på Stockholm Vatten och avfall. ”Ett år en fantastisk tid. Man får sätta sin egen prägel men krafterna hinner inte ta slut”, säger hon.

Foto: Mostphotos

”Kan inte agera detektiver”

Nya regelverk innebär att upphandlare behöver lyfta på många stenar för att utreda om leverantörerna är ”hela och rena”. Men det är inte rimligt att förväntas vara EU:s detektiver. Det anser Addas bolagsjurist Lotta Olsson.

Foto: Mostphotos

Efterlyser tydligare stöd

Kommunerna i Dalarna vill ha tydligare stöd kring hållbar upphandling. Det nuvarande stödet uppfattas som otydligt och rörigt, enligt en enkät.

Foto: Region Blekinge

Agerar efter upphandlingsmissar

Bristerna i Blekinge Kompetenscentrums upphandlingar får ledningen för Region Blekinge att agera. Alla som arbetar med inköp ska gå en obligatorisk webbutbildning för certifierade inköpare.

Döms för insiderbrott vid bussaffär

Fyra personer fick förhandsinfo om att ett börsnoterat bolag förlorat Umeå kommuns bussupphandling, och sålde sina aktier innan tillkännagivandet. Nu har Svea hovrätt dömt dem för insiderbrott.

Lediga jobb

Strategisk inköpare, Affärsområde IT och Förvaltning, Sektion Inköp HR IT

Erfaren upphandlare

Upphandlare med känsla för hållbara affärer

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Inköpsstrateg

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Strategisk inköpare

Upphandling Södertörn

Upphandling Södertörn söker upphandlare

  • Upphandlare med controlleransvar till Halmstads Energi och Miljö AB
  • Upphandlare till Tyresö kommun
  • Inköpsanalytiker i början av sin karriär till Nacka kommun!
  • Inköpare som vill utvecklas i Nacka kommun!
  • SIS söker en junior upphandlare
  • SIS söker en senior upphandlare
  • Upphandlare till KTH
  • Upphandlare, entreprenad till Huddinge kommun
  • Upphandlare till Piteå kommun
  • Hållbarhetsansvarig till Statens inköpscentral
  • Erfaren Upphandlare till Kista eller Linköping
  • Jurist till inköpsenheten, placering Stockholm
  • Inköpschef, Skellefteå kommun
  • Upphandlingschef till Orust kommun
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Vässar kompetensen inför stora entreprenader

Ulricehamns kommun och upphandlaren Jenni Persson står inför utmaningar när många nya entreprenader ska upphandlas, allt från simhall till äldreboende. Så vässar de kompetensen inför satsningen.

Senaste nyheterna

Kritiserar två regionerKritiserar två regioner
Chef igen – nu som interimChef igen – nu som interim
”Kan inte agera detektiver””Kan inte agera detektiver”
Efterlyser tydligare stödEfterlyser tydligare stöd
Agerar efter upphandlingsmissarAgerar efter upphandlingsmissar
Döms för insiderbrott vid bussaffärDöms för insiderbrott vid bussaffär
Underkänner coronasamordningUnderkänner coronasamordning
De vill följa upp hållbarhetskravDe vill följa upp hållbarhetskrav
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Senaste kommentarerna

  • Vill skrota LOU för allmännyttanIntressant iakttagelse från utredaren att "bolag alldeles uppenbart inte offentligrättsliga organ". Kan inte annat än undra hur SKR kommer ställa...
  • Anklagas för ojusta metoderNorstedts Juridik har försökt förmå kommuner att ogiltigförklara eller säga upp avtal som de har ingått med JP Infonet om...
  • Överträffar målen för klimatetVar är resultatet? Vilka siffror redovisas och för vad? Vem och hur gjorde beräkningen? Menar Region Stockholm att varje inköp...
  • Anklagas för ojusta metoderFattar inte vad som står. Vem anklagar vem ?
  • LOU-striden i BodenJa vilket fruktansvärt nederlag. Först avyttrar man kommunal egendom till privata intressen till skattebetalarnas stora förlust. Sedan fälls man i...

Aktuella utbildningar

  • Agil upphandling | 9 november
  • LOU på två dagar | 10-11 maj
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2022
  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 18-19 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2022
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Ulrika Lindgren

Nätverket utvecklar anbudsarbetet

Ulrika Lindgren, anbudschef på arkitektkontoret AIX, är medlem i Upphandling24:s anbudsnätverk. Det har hjälpt henne att utveckla processen för att lämna vassare anbud.

ANNONS FRÅN AFF

För oss är Aff ett viktigt verktyg

Om inte Aff fanns skulle  vi tvingas att skapa vår egen standard för att definiera vårt drift- och underhållsuppdrag, i stället för att kunna luta oss mot en branschstandard. Det skulle vara både jobbigt, ineffektivt och kostsamt, säger Andreas Mattsson områdeschef på Region Halland.

UH24 Utbildning – Hitta kursen för dig!

Det är här vi tar innehållet från våra konferenser och produkter och förvandlar det till konkret kunskap – som lyfter din kompetens till helt nya nivåer.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »