Sedan årsskiftet har Göteborgs Stad ett nytt webbaserat inköpsstöd, Winst, som hanterar avtal och beställningar. Tanken är att det ska underlätta för dem som beställer varor och tjänster.
– Där finns alla stadens gemensamma ramavtal samlade. Det har vi haft sedan tidigare, men nu ansluter vi även leverantörernas produktkataloger, säger Annelie Gärdmark på Upphandlingsbolaget.
Just nu finns 15 leverantörer anslutna i systemet med sina produktkataloger, men det tillkommer hela tiden nya. Nästa steg är att ansluta stadens alla förvaltningar och bolag. Först ut att göra elektroniska beställningar är Bergsjöns stadsdelsförvaltning. På sikt ska det mesta gå att beställa elektroniskt.
– Vi erbjuder stadens alla verksamheter anslutning. Det är helt frivilligt och kostar ingenting, säger Annelie Gärdmark. Dessutom kan verksamheterna lägga in sina egna avtal om de vill.
En fördel med Winst är att alla typer av beställningar kan göras. En annan fördel är att det är möjligt att hitta de produkter som har de mest fördelaktiga priserna.
– Vi har märkt de varor som har de mest fördelaktiga priserna med ”tummen-upp”. Om vi använder tekniken fullt ut och bara väljer de märkta produkterna kommer vi att kunna sänka kostnaderna med 100 miljoner kronor per år, säger Annelie Gärdmark.
Tanken är att låta organisationerna växa in i sin egen takt. Det som behövs är en egen administratör. Och för att stadens beställare snabbt ska komma igång med Winst har Upphandlingsbolaget lagt ut interaktiva utbildningar på sin hemsida. Där kan man till exempel lära sig att hitta bland ramavtalen och göra träffsäkra sökningar i produktlistorna.
– På det här sättet växer vi in i en elektronisk handel, säger Annelie Gärdmark.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer