Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Hälften struntar i miljösystem

I drygt hälften av upphandlingarna ställs inga krav på att leverantören har ett miljöledningssystem. Det visar en genomgång av samtliga upphandlingar som publicerades 2022.

| 2023-04-18

Miljöledningssystem är sannolikt det vanligaste miljökravet och därför ett bra sätt att ta pulsen på miljökrav i upphandlingar.

Det anser företaget Tendium som med hjälp av AI har gått igenom samtliga upphandlingar som publicerades 2022. Totalt har omkring 18 000 upphandlingar och 200 000 dokument analyserats.

Av rapporten framgår att endast 47 procent av upphandlingarna hade krav på miljöledningssystem.

Bostadsbolag och offentligt ägda bolag ställde oftare krav på miljöledningssystem, medan kommuner och regioner låg nära totalsnittet. Statliga myndigheter ställde krav i endast 29 procent av upphandlingarna.

Krav på miljöledningssystem ställdes oftare i upphandlingar av varor och tjänster med en direkt miljöpåverkan. Bland varor och tjänster med lägst andel krav på miljöledningssystem fanns bland annat utbildning och sjukvård. 

Regeringen arbetar för närvarande med en översyn av den nationella upphandlingsstrategin och förordningen om miljöledning i statliga myndigheter. Översynen görs mot bakgrund av en rapport från Riksrevisionen, där miljöhänsynen vid statliga upphandlingar kritiserades. 

-Offentlig upphandling har länge lidit av brist på insyn och högkvalitativ data. Med den här rapporten hoppas vi ge lagstiftare, offentliga aktörer, opinionsbildare och leverantörer till offentlig sektor en tydlig bild av nuläget, säger Hannes Dernehl, vd på Tendium.

Läs mer: Miljöledningssystem

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Hälften struntar i miljösystem"

  1. T skriver:
    18 april, 2023 kl. 16:51

    47% är förmodligen för mycket redan där. Miljöledningssystem är en väldigt hög kvalitetsnivå som inte alls passar för alla upphandlingsområden. Faktum är att direktivet kravställer i ordningen:
    1) EMAS
    2) Andra miljöledningssystem som erkänns i enlighet med artikel 45…
    3) Andra miljöledningssystem som bygger på miljöledningsstandarder som grundas på berörda europeiska eller internationella standarder och är certifierade från organ som har ackrediterats för uppgiften.

    Problemet är bara att direktivets skrivelse utesluter “eller likvärdig” skrivelsen eftersom listan är uttömmande. Det är EU-kommissionen som avgör vad som ryms under “2” ovan, vilket hittills varit i praktiken noll alternativ. Under “3” finns ISO 14001. Glöm att likaklassa övrigt.

    —

    Sättet att kringgå EU:s strama regler är att sätta in miljökraven i de tekniska kraven eller som särskilda kontraktsvillkor.
    —

    Med andra ord: Miljöledningssystem ska absolut inte in i fler upphandlingar. De blir enormt undanträngande inom större delen av upphandlingsområdena och de har en extra undanträngande effekt på mindre företag eller nya leverantörer till den offentliga marknaden.

    Lägg istället ned tid på handgripliga hållbarhetsguider över hur man kan:
    1) Kravställa miljö och hållbarhet.
    2) Utvärdera miljö och hållbarhet som tilldelningskriterium / BÖR-krav.
    3) Skriva särskilda kontraktsvillkor för miljö och hållbarhet, enligt best practice.
    4) Jobba bättre med uppföljning av miljö- och hållbarhetskrav.
    —

    Sedan ska förstås myndigheter kravställa en lämplig/proportionerlig nivå i enlighet med den ambitionsnivå de kan ta vara på. Det förutsätter en utvecklad hållbarhetsfunktion som jobbar aktivt med uppföljning, scorecards / nyckeltal / statistik för återrapportering, samt har en uppdaterad miljöplan. Är inte hållbarhetsfunktionen resurssatt på rätt sätt och finns det inte en strategisk plan bakom en hög hållbarhetsambition finns det inte någon vits att kasta skattepengar i sjön på krav som riskerar att aldrig följas upp och som därmed skulle kunna generera oseriösa / falska anbud.

  2. Stek skriver:
    19 april, 2023 kl. 10:16

    Kan bara hålla med T ovan.

    Dessutom låter det för mig som en osannolikt hög siffra baserat på min egenerfarenhet av hur vanligt detta är i upphandlingar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Stiftelseaffär med efterräkningar

Konkurrensverket vill se höga ”böter” för Göteborgs stads stiftelselösning inom äldreomsorgen. I en ansökan yrkar myndigheten på 7,2 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift.

Slottner

Alla leverantörer ska inte vara lika

Regeringen flaggar för ändringar av LOU som anpassning till EU-rätten. Leverantörer från länder utanför EU kommer inte längre att få konkurrera på samma villkor.

Robertsfors

Robertsfors utmanar ”nya” lagen

De kommunala skolskjutsarna i Robertsfors blir ett av de första ärenden som en upphandlande myndighet tar till domstol efter missnöje över Konkurrensverkets beslut om upphandlingsskadeavgift.

polisen

Räkna med ökat polisintresse

Ny lagstiftning ställer krav på kommuner och regioner att bidra med information till Polisen även i fall där konkret brottsmisstanke saknas. Upphandling är ett område av intresse för Polisen.

Foto: Linnéa Rising.

Disputerar om krav och pris

Karriär

Olika kravs påverkan på konkurrens och priser analyseras i en ny avhandling från Handelshögskolan vid Umeå universitet. Doktoranden Samielle Drake presenterar också ett samband mellan överprövningar och färre anbud i kommande upphandlingar.

“Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”

Debatt

Den offentliga upphandlingens värde i Sverige beräknas till drygt 900 miljarder kronor per år. Rätt hanterad leder en fungerande offentlig upphandling till en lönsam affär för både beställare och entreprenörer. Tyvärr är det inte alltid så. Faktum är att många seriösa byggföretag idag väljer att avstå från att delta i upphandlingar, skriver Claes Thunblad, Byggföretagen.

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

Stiftelseaffär med efterräkningar
SlottnerAlla leverantörer ska inte vara lika
RobertsforsRobertsfors utmanar ”nya” lagen
polisenRäkna med ökat polisintresse
Disputerar om krav och pris
“Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”
Liselotte StrayMiljardstukad leverantör slår tillbaka
Vad hållbar upphandling av tjänster innebär
Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
Munkfors i topp
Vill se mer svenska varor hos FN
Magnus HaglundBravida i nytt blåsväder
Förvaltningsrätten i Karlstad.Cosmic-dom: lång väntan förlängs
Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
Doherty“Ställ krav på systemleverantören”
Antje DederingSöker ny prövning av fallet Ferlin
AI för upphandlare | 27 november
Kräver Bravida på 11 miljoner
“Fler brott bör ge uteslutning”
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Bravida i nytt blåsväder
  • Miljardstukad leverantör slår tillbaka
  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • Söker ny prövning av fallet Ferlin
  • Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Cosmic-dom: lång väntan förlängs
  • “Ställ krav på systemleverantören”
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • Disputerar om krav och pris

Läsarnas åsikter

Carl : “En upphandlare måste vara djärv”
Priserna var extremt trevliga för regionerna då rättsprocessen tog sin tid och första prisjusteringen sker efter ett år från avtalets…
Senior upphandlare : Miljardstukad leverantör slår tillbaka
Tråkigt med den inställningen från en leverantörs ledning. Man borde väl vara på tå efter Skåneaffären och Örnsköldsviks agerande torde…
Erik : “En upphandlare måste vara djärv”
@Carl Hedberg, det beror väl på varför frågor ställs och överprövningar görs? Jag fick över 400 frågor som en leverantör…
Carl Hedberg : “En upphandlare måste vara djärv”
En upphandling med 380 frågor och 6 överprövningar låter som en dåligt genomarbetad upphandling med många oklarheter. Alltför många upphandlingar…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »