Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Han kan sätta dit otillåtna direktupphandlingar

Den 15 januari gick startskottet. Då kan Konkurrensverket börja dra otilllåtna direktupphandligar inför domstol. Redan nu finns en lista på fall att driva. Högst upp står offentligt ägda bolag som inte upphandlar alls, de som har trotsat domar och direktupphandlingar till höga belopp.

| 2011-01-17

De nya upphandlingsreglerna från den 15 juli ska sätta stopp för otillåtna direktupphandlingar. Avtal kan ogiltigförklaras och den upphandlande myndigheten dömas att betala böter. Konkurrensverket har fått nya maktmedel och kan på egen hand driva fall domstol.

Men det finns en karensperiod på sex månader från att det otillåtna avtalet skrivs på. Under den tiden kan leverantörer driva mål i domstol. Först när tidsfristen har löpt ut kan Konkurrensverket gå till domstol för att få myndigheten dömd att betala upphandlingsskadeavgift, eller med andra ord, böter.

Arbete pågår för fullt hos Konkurrensverket med att välja ut lämpliga fall.

– Jag vill inte spekulera i hur många fall vi kommer att driva. Det beror på hur många fall vi känner till och hur allvarliga eller omfattande de är, säger Peter Lindblom, chef för avdelningen för offentlig upphandling på Konkurrensverket.

Fyra områden prioriteras


Desto tydligare är det vilka fall Konkurrensverket prioriterar och Peter Lindblom pekar speciellt ut fyra områden:
myndigheter som inte upphandlar alls, trots att de borde göra det
domstolstrots, där myndigheten går emot en lagakraftvunnen dom
upprepade överträdelser direktupphandlingar till stora belopp.

Konkurrensverket ser de nya möjligheterna som ett sätt att stärka offentlig upphandling.

– Upphandlingsskadeavgiften är ett argument när någon i organisationen, exempelvis chefen, vill direktupphandla på ett oriktigt sätt. Dessutom kommer det att vara en hjälp att göra upphandlingen till den strategiska funktion som den bör vara inom varje myndighet, säger Peter Lindblom.

Lista på otillåtna direktinköp


I dag får de varor och tjänster som myndigheten direktupphandlar inom ramen för LOU kosta upp till 287 000 kronor och inom LUF 577 000 kronor. Det är 15 procent av EUs tröskelvärde för offentliga upphandlingar. Beloppet varierar över tid beroende på att tröskelvärdet justeras vartannat år. Inköp som överstiger beloppen ska konkurrensutsättas via annonsering. Beloppen gäller även för byggentreprenader.



”Vi har en klar linje när vi ­väljer vilka fall vi ska ­driva i domstol”

Peter Lindblom, avdelningschef, Konkurrensverket



Konkurrensverket har satt samman en lista med exempel på vilka direktupphandlingar som kan vara otillåtna.  På listan finns bland annat renodlade direktinköp som enligt gällande regler borde ha annonserats men där myndigheten väljer att inte gå ut och offentliggöra att de vill köpa en viss produkt.

– I stället smyger myndigheten med inköpet och väljer att handla från en utvald leverantör utan att ta in andra anbud, förklarar Peter Lindblom.

Andra exempel på otillåtna direktupphandlingar är de inköp som görs trots att avtalet med leverantören har löpt ut. Det innebär att myndigheten fortsätter att handla trots att kontraktsdatum har passerats. Det förekommer också att avrop sker av varor och tjänster som inte ingår i ett ramavtal.

– Ett exempel är en myndighet som har ett ramavtal på bensin och som även avropar diesel på samma avtal. Man kan också tänka sig en myndighet som har ett avtal om juridiska tjänster. Säg att man behöver anlita ekonomiska experter som inte ingår i avtalet. Avropas då även de ekonomiska konsulterna på samma avtal har man utför en otillåten direktupphandling, säger Peter Lindblom.

Synnerligen brådska


Direktköp kan genomföras utan annonsering om det råder synnerlig brådska. Frågan är när sådan brådska verkligen existerar. Här ska understrykas att det är den upphandlande myndigheten som har bevisbördan, som ska visa att det är så bråttom att ett köp måste göras utan att först konkurrensutsättas.

Om det blir bråttom att utföra inköpet för att den upphandlande myndigheten slarvat  faller inte inköpet inom ramen för synnerlig brådska. Den brådskande situationen får med andra ord inte vara förorsakad av myndigheten själv.

– Om det däremot blir bråttom på grund av något som ligger utanför den upphandlande myndighetens kontroll kan upphandlingen under vissa förutsättningar kategoriseras som synnerligen brådskande, förklarar Peter Lindblom.

En upphandlande myndighet kan också genomföra ett direktinköp, utan att det först konkurrensutsätts, om hänvisning kan ske till tekniska skäl. Det innebär att endast en leverantör kan leverera varan. Detsamma gäller om en leverantör är den enda som kan utföra beställningen på grund av ensamrätt, att leverantören exempelvis skyddas av patent eller varumärkesskydd.

– Men så är sällan fallet. Det är inte ovanligt att ett sjukhus, en kommun eller en myndighet som behöver en vara utgår från att bara ett visst företag kan leverera produkten. I själva verket kanske det finns flera möjliga leverantörer, men man har inte brytt sig om att kolla upp hur det ser ut på marknaden utan fortsätter systematiskt att använda samma leverantör.

Förhandsinsyn – nytt begrepp


När det gäller direktupphandlingar är förhandsinsyn ett nytt begrepp. Förhandsinsyn är en annons som den upphandlade myndigheten kan välja att publicera där det framgår att man tänker genomföra en upphandling utan att först annonsera.

– Tillspetsat kan man säga att det är en annons där man förklarar att man inte tänker annonsera, säger Peter Lindblom.

Här är det alltså fråga om att den upphandlande myndigheten planerar att göra en direktupphandling men där man vill vara säker på att avtalet inte ska bli ogiltigförklarat. Då kan myndigheten gå ut med en annons där det framgår att man tänker ingå ett avtal med ett särskilt företag till ett visst belopp. Avtal får inte ingås förrän tio dagar har gått från det att annonsen om förhandinsyn publicerats.

– Den här konstruktionen kan ses som en säkerhetsventil. Dels ger den andra företag en kort tidsfrist att reagera och ifrågasätta upphandlingen. Dels kan den myndighet som känner en viss tvekan inför en direktupphandling försäkra sig om att avtalet inte blir ogiltigförklarat.

Hårdare tag från Konkurrensverket


Konkurrensverket kan nu driva fall av otilllåten direktupphandling i domstol för att ansöka om upphandlingsskadeavgift.

Den så kallade upphandlingsskadeavgiften uppgår till högst tio procent av kontraktsvärdet, eller max tio miljoner kronor.

– Om det är fråga om en miljardupphandling så kanske tio miljoner inte är så mycket men det skickar signaler. Har man blivit dömd att betala böter ger det onekligen ett visst eko.

Konkurrensverket får också ansöka om upphandlingsskadeavgift om en upphandlande myndighet bryter mot den avtalsspärr som säger att ett kontrakt inte får tecknas förrän efter ett visst antal dagar efter ett tilldelningsbeslut. Det innebär att den upphandlande myndighet som sluter avtal innan konkurrerande leverantörer har getts tillfälle att överpröva affären kan dömas att betala böter.

I vissa fall kan en upphandling som innehåller fel och brister ändå godkännas av förvaltningsdomstolen, men trots det leda till att upphandlingsskadeavgift måste betalas. Peter Lindblom exemplifierar med en situation som skulle kunna uppstå vid en influensaepidemi.


”Tio miljoner är kanske inte så mycket, men det skickar signaler”



– Säg att det pågår en upphandling av vaccin som överprövas och drar ut på tiden. Domstolen kan konstatera att det visserligen finns fel i upphandlingen men med en pågående allvarlig influensaepidemi kan domstolen eventuellt komma fram till att upphandlingen ändå ska godkännas med hänsyn till allmänintresset. Myndigheten ska dock straffas med en upphandlingsskadeavgift i en sådan situation.

Leverantörer får agera först


Att Konkurrensverket måste vänta sex månader innan åtgärder kan sättas in beror på att leverantörerna ska ges möjligheter att agera först.

– Men det är inte alltid givet att leverantörerna bryr sig om att överpröva. Det finns faktiskt många leverantörer som i praktiken aldrig överprövar. Därför har Konkurrensverket i egenskap av tillsynsmyndigheten getts den möjligheten. Det gäller till exempel i de fall en upphandlande myndighet trotsar domstolen, vilket händer då och då.

Peter Lindblom förklarar att Konkurrensverket får lov att prioritera bland de ärenden som kommer upp.

– Hur vi kommer att agera beror på omständigheterna, och hur grav överträdelsen är. Det kommer också att styras av i
vilken takt vi får tag i de fall som vi vill prioritera. Men exakt hur många fall det blir fråga om är svårt att säga på förhand.

Här finns artiklar från Upphandling24 om direktupphandling.

Läs mer: Direktupphandling DirektupphandlingarEuKonkurrensverketLouLufOtilllåtna DirektupphandligarPeter LindblomUpphandlingsskadeavgift

Nelly Visanji

nelly@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

“Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”

Debatt

Den offentliga upphandlingens värde i Sverige beräknas till drygt 900 miljarder kronor per år. Rätt hanterad leder en fungerande offentlig upphandling till en lönsam affär för både beställare och entreprenörer. Tyvärr är det inte alltid så. Faktum är att många seriösa byggföretag idag väljer att avstå från att delta i upphandlingar, skriver Claes Thunblad, Byggföretagen.

Liselotte Stray

Miljardstukad leverantör slår tillbaka

Bravidas börsvärde sjönk med nästan två miljarder kronor efter beskedet att Örnsköldsviks kommun polisanmäler överdebitering för 8,9 miljoner kronor. Företaget öppnar nu för en rättsprocess med krav på kompensation för ”skadan”.

Vad hållbar upphandling av tjänster innebär

KRÖNIKA

Tjänsteupphandlingar har oftast färre hållbarhetskrav än varuupphandlingar, visar ny rapport. Men de finns stor potential här också för att minska våra konsumtionsbaserade utsläpp. I denna krönika tipsar Lena Mårdh om hur du kan resonera och prioritera samt var du behöver börja för att ställa mer hållbarhetskrav.

Munkfors i topp

Värmländska Munkfors får högsta betyg inom kommunal upphandling i Svenskt näringslivs stora ranking av det lokala företagsklimatet. För hela kommunsektorn stiger snittbetyget något men upphandling får ett lågt betyg jämfört med andra kategorier.

Vill se mer svenska varor hos FN

Bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa uppmanar fler svenska företag att delta i FN-upphandlingar. “Vi är en stor givare men inte lika bra på att vinna upphandlingar”, säger han.

Magnus Haglund

Bravida i nytt blåsväder

Örnsköldsvik kommun kastar ut Bravida från leverantörsvärmen och polisanmäler företaget för överdebitering med totalt 8,9 miljoner kronor.

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

“Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”
Liselotte StrayMiljardstukad leverantör slår tillbaka
Vad hållbar upphandling av tjänster innebär
Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
Munkfors i topp
Vill se mer svenska varor hos FN
Magnus HaglundBravida i nytt blåsväder
Förvaltningsrätten i Karlstad.Cosmic-dom: lång väntan förlängs
Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
Doherty“Ställ krav på systemleverantören”
Antje DederingSöker ny prövning av fallet Ferlin
AI för upphandlare | 27 november
Kräver Bravida på 11 miljoner
“Fler brott bör ge uteslutning”
AI minskar jobbstressen
“En upphandlare måste vara djärv”
Tioårsjubileum för marknadens pris
Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare
Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Bravida i nytt blåsväder
  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • Söker ny prövning av fallet Ferlin
  • Cosmic-dom: lång väntan förlängs
  • Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
  • “Ställ krav på systemleverantören”
  • Miljardstukad leverantör slår tillbaka
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • Tar strid om Stockholmstrafiken

Läsarnas åsikter

Senior upphandlare : Miljardstukad leverantör slår tillbaka
Tråkigt med den inställningen från en leverantörs ledning. Man borde väl vara på tå efter Skåneaffären och Örnsköldsviks agerande torde…
Erik : “En upphandlare måste vara djärv”
@Carl Hedberg, det beror väl på varför frågor ställs och överprövningar görs? Jag fick över 400 frågor som en leverantör…
Carl Hedberg : “En upphandlare måste vara djärv”
En upphandling med 380 frågor och 6 överprövningar låter som en dåligt genomarbetad upphandling med många oklarheter. Alltför många upphandlingar…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »