Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Jag väljer den arbetsgivare som har mest att erbjuda

KarriärkrönikaNär jag söker jobb tänker jag mer på hur jag ska sälja in mig själv än på hur min blivande arbetsgivare sålt in den nya arbetsplatsen, mina framtida kollegor och sig själv som chef och arbetsledare. Men när jag har haft flera roliga jobb att välja på har jag så klart valt den arbetsgivare som haft mest att erbjuda, skriver Anna Smids, Randstad.

| 2018-04-26
anna smids
Anna Smids, Randstad.

Det kan vara nervöst att gå på anställningsintervju. Det tror jag att de flesta håller med om. Hur ska jag presentera mig själv, mina kvaliteter, mina tidigare resultat och min framtida potential? Vad ska jag svara på den klassiska frågan om starka och svaga sidor?

Dessa frågor har snurrat i huvudet på mig när jag har sökt jobb. Jag har tänkt mer på hur jag ska sälja in mig själv än på hur min blivande arbetsgivare sålt in den nya arbetsplatsen, mina framtida kollegor och sig själv som chef och arbetsledare.

Men när jag har haft flera roliga jobb att välja på har jag så klart valt den arbetsgivare som haft mest att erbjuda. Lönen har spelat en stor roll men för mig personligen har det varit viktigare att mina och arbetsgivarens värderingar har stämt överens och att mitt arbete är meningsfullt och stimulerande.

Högst upp på min önskelista finns en chef som utmanar och stöttar samt härliga kollegor som kan lära mig nya saker. Om jag dessutom upplever att jag genom att göra mitt jobb kan bidra till samhällets utveckling och göra skillnad är valet av arbetsgivare enkelt.

Bristen på kompetenta kandidater på arbetsmarknaden har gjort att det i allra högsta grad är affärskritiskt att kunna attrahera, anställa och behålla personal med rätt kompetens.

Det är mycket angeläget för alla företag och myndigheter att marknadsföra vad de erbjuder som arbetsgivare. För att kunna skapa ett bra arbetsgivarvarumärke är det viktigt att veta vad kandidaterna värdesätter och vilken bild de har av företaget eller myndigheten som arbetsgivare.

Randstad Employer Brand Research är världens största oberoende undersökning av arbetsgivarvarumärke och den utförs årligen av Kantar Sifo i 30 länder. Den senaste rapporten släpptes i april 2018.

I Sverige har över 5 000 personer svarat på frågor om vad som är viktigast när de väljer arbetsgivare och vilka faktorer som gör att de stannar kvar på en arbetsplats eller väljer att byta jobb. De har också berättat hur de uppfattar Sveriges största företag och myndigheter som arbetsgivare.

Resultatet visar att arbetsgivarna framför allt förknippas med finansiell styrka, modern teknik och gott rykte. Visst är det bra och viktiga saker men för arbetstagarna är det trevlig arbetsmiljö, intressanta arbetsuppgifter och möjlighet till en bra balans mellan arbetsliv och fritid som är de viktigaste faktorerna i valet av arbetsgivare.

Undersökningen visar att Sveriges största myndigheter framför allt förknippas med anställningstrygghet och att det är något som värderas högt av arbetstagarna. Många myndigheter har också fått höga betyg när det gäller bra balans mellan arbetsliv och fritid samt intressanta arbetsuppgifter.

Polisen, Skatteverket och Trafikverket är exempel på stora myndigheter som upplevs som mycket attraktiva arbetsgivare. Även de universitet som varit med i undersökningen har fått högt resultat när respondenterna har graderat hur sannolikt det är att de skulle vilja arbeta där.

Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, är en mindre myndighet men undersökningen visar att den är en av Sveriges mest attraktiva arbetsplatser.

Det är sedan tidigare känt att en tredjedel av alla som börjar på ett nytt jobb ångrar sig. Det är med andra ord inte bara viktigt att marknadsföra sig som en bra arbetsgivare. Det är ännu viktigare att också vara det och leva upp till det som utlovades under rekryteringsprocessen.

Randstad Employer Brand Research visar att 21 procent bytte arbetsgivare under det senaste året och att 30 procent planerar att göra det under kommande år.

De främsta anledningarna till att stanna kvar på en arbetsplats är intressanta arbetsuppgifter, arbetsmiljön och tryggheten. De främsta orsakerna till att byta jobb är för låg lön, ointresse för arbetsuppgifterna samt avsaknad av utvecklingsmöjligheter.

Nästa gång jag är på anställningsintervju tänker även jag ställa frågor om starka och svaga sidor hos chef, kollegor och arbetsuppgifter.

Arbetsgivarna har all anledning att vara lika nervösa som den som söker jobb. För att kunna attrahera, anställa och behålla arbetsmarknadens mest kompetenta och motiverade kandidater måste arbetsgivarna kunna erbjuda och marknadsföra det som målgruppen vill ha.

Anna Smids

Public Key Account Manager på Randstad

Rapporten med resultatet från Randstad Employer Brand Research finns att ladda ner på Randstads hemsida: www.randstad.se/employer-brand-center/

Läs mer: KarriärKarriärkrönika Employer brandingKarriär

Redaktionen

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Background image created by Pressfoto - Freepik.com

Vi hjälper dig att hitta rätt kandidat

Behöver ditt företag rekrytera personal med kompetens inom upphandling? Vi hjälper dig! Läs mer på upphandling24.se/karriar.

Fler nyheter

Kräver tillbaka EU-stöd

Ingen LOU eller LUF – inget stöd. Umeå och Sundsvall är två kommuner som får känna av Tillväxtverkets hårda linje.

Brittisk strid når Sverige

Uppdaterat

En hätsk arbetsmarknadskonflikt i Manchester får en ny spelplan i form av upphandlad kollektivtrafik i Sverige. Brittiska Unite tar ett ovanligt grepp för att försöka blockera Go Aheads entré på den svenska marknaden.

Hållbarhet kan ge lägre kostnader

Hållbara livsmedel behöver inte vara dyrt. Ett strategiskt hållbarhetsarbete kan snarare ge lägre kostnader för många inköp. Det är slutsatsen i en rapport från Upphandlingsmyndigheten.

Samling kring e-handel

I ett nytt digitalt utvecklingsprogram för e-handel deltar tio myndigheter under ledning av Statens servicecenter. Med programmet är förhoppningen att e-handel ska ses som en tydligare utvecklingsresurs inom respektive myndighet.

Vill involvera politikerna

Kalmar kommun går mot ett starkare politiskt inflytande över större upphandlingar. Det kan bli effekten av en förstudie som kritiserar att omsorgsnämnden rundats i viktiga ärenden

Redo för breda allmänheten

Direktupphandling för Lessebo blir sista pusselbiten när Region Kronoberg bygger upp ett heltäckande nät av externa vaccinatörer för fas fyra.

Lediga jobb

Strategisk upphandlare till Socialstyrelsen

  • Senior Upphandlare till Svefa i Göteborg
  • Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral
  • Göteborgs Stad söker upphandlingsjurist med förvaltningsjuridisk inriktning
  • SKL Kommentus Inköpscentral söker Upphandlare
  • Upphandlare till SISAB
  • Region Jämtland Härjedalen söker Upphandlare för fastighetsrelaterade upphandlingar
  • Chalmers söker Upphandlare
  • Halmstad kommun söker Avtalscontroller
  • Halmstad kommun söker Upphandlare
  • Upphandlare inom IT till Helsingborgshem
  • Sida söker Inköpshandläggare
  • Folkhälsomyndigheten söker Upphandlare
  • Telge söker Senior entreprenadinköpare

Senaste nyheterna

Kräver tillbaka EU-stöd Kräver tillbaka EU-stöd
Brittisk strid når Sverige Brittisk strid når Sverige
Hållbarhet kan ge lägre kostnader Hållbarhet kan ge lägre kostnader
Samling kring e-handel Samling kring e-handel
Vill involvera politikerna Vill involvera politikerna
Redo för breda allmänheten Redo för breda allmänheten
Mer Medley i LinköpingMer Medley i Linköping
Hemma i Falkenberg Hemma i Falkenberg

Senaste kommentarerna

  • Vägleder om cirkulär ekonomiDet mesta som köps har oavsett seriösa ambitioner vid inköp tillverkats av giriga företag som lagt tillverkning av delar eller...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerJag håller med om att det allmänna förtroendet för det offentliga påverkas negativt av dåligt skötta affärer och övriga mindre...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerJag håller med om att det allmänna förtroendet för det offentliga påverkas negativt av dåligt skötta affärer och övriga mindre...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerOavsett vad som gått fel så är det naturligtvis viktigt att det får konskevenser för de ansvariga personligen. Det "gamla"...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerEtt troligt alternativ i aktuellt fall är att, det är resursbrist i bolagets upphandlingsavdelning som är orsaken till dessa otillåtna...

Shortcodes Ultimate

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 11 maj
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 12 oktober
  • Leda upphandlingar effektivt | 14 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 20-21 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | Hösten 2021

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Tryggare avtal för båda parter

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson, som utvecklat konceptet sedan starten 1995.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »