Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Jag väljer den arbetsgivare som har mest att erbjuda

KarriärkrönikaNär jag söker jobb tänker jag mer på hur jag ska sälja in mig själv än på hur min blivande arbetsgivare sålt in den nya arbetsplatsen, mina framtida kollegor och sig själv som chef och arbetsledare. Men när jag har haft flera roliga jobb att välja på har jag så klart valt den arbetsgivare som haft mest att erbjuda, skriver Anna Smids, Randstad.

| 2018-04-26
anna smids
Anna Smids, Randstad.

Det kan vara nervöst att gå på anställningsintervju. Det tror jag att de flesta håller med om. Hur ska jag presentera mig själv, mina kvaliteter, mina tidigare resultat och min framtida potential? Vad ska jag svara på den klassiska frågan om starka och svaga sidor?

Dessa frågor har snurrat i huvudet på mig när jag har sökt jobb. Jag har tänkt mer på hur jag ska sälja in mig själv än på hur min blivande arbetsgivare sålt in den nya arbetsplatsen, mina framtida kollegor och sig själv som chef och arbetsledare.

Men när jag har haft flera roliga jobb att välja på har jag så klart valt den arbetsgivare som haft mest att erbjuda. Lönen har spelat en stor roll men för mig personligen har det varit viktigare att mina och arbetsgivarens värderingar har stämt överens och att mitt arbete är meningsfullt och stimulerande.

Högst upp på min önskelista finns en chef som utmanar och stöttar samt härliga kollegor som kan lära mig nya saker. Om jag dessutom upplever att jag genom att göra mitt jobb kan bidra till samhällets utveckling och göra skillnad är valet av arbetsgivare enkelt.

Bristen på kompetenta kandidater på arbetsmarknaden har gjort att det i allra högsta grad är affärskritiskt att kunna attrahera, anställa och behålla personal med rätt kompetens.

Det är mycket angeläget för alla företag och myndigheter att marknadsföra vad de erbjuder som arbetsgivare. För att kunna skapa ett bra arbetsgivarvarumärke är det viktigt att veta vad kandidaterna värdesätter och vilken bild de har av företaget eller myndigheten som arbetsgivare.

Randstad Employer Brand Research är världens största oberoende undersökning av arbetsgivarvarumärke och den utförs årligen av Kantar Sifo i 30 länder. Den senaste rapporten släpptes i april 2018.

I Sverige har över 5 000 personer svarat på frågor om vad som är viktigast när de väljer arbetsgivare och vilka faktorer som gör att de stannar kvar på en arbetsplats eller väljer att byta jobb. De har också berättat hur de uppfattar Sveriges största företag och myndigheter som arbetsgivare.

Resultatet visar att arbetsgivarna framför allt förknippas med finansiell styrka, modern teknik och gott rykte. Visst är det bra och viktiga saker men för arbetstagarna är det trevlig arbetsmiljö, intressanta arbetsuppgifter och möjlighet till en bra balans mellan arbetsliv och fritid som är de viktigaste faktorerna i valet av arbetsgivare.

Undersökningen visar att Sveriges största myndigheter framför allt förknippas med anställningstrygghet och att det är något som värderas högt av arbetstagarna. Många myndigheter har också fått höga betyg när det gäller bra balans mellan arbetsliv och fritid samt intressanta arbetsuppgifter.

Polisen, Skatteverket och Trafikverket är exempel på stora myndigheter som upplevs som mycket attraktiva arbetsgivare. Även de universitet som varit med i undersökningen har fått högt resultat när respondenterna har graderat hur sannolikt det är att de skulle vilja arbeta där.

Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, är en mindre myndighet men undersökningen visar att den är en av Sveriges mest attraktiva arbetsplatser.

Det är sedan tidigare känt att en tredjedel av alla som börjar på ett nytt jobb ångrar sig. Det är med andra ord inte bara viktigt att marknadsföra sig som en bra arbetsgivare. Det är ännu viktigare att också vara det och leva upp till det som utlovades under rekryteringsprocessen.

Randstad Employer Brand Research visar att 21 procent bytte arbetsgivare under det senaste året och att 30 procent planerar att göra det under kommande år.

De främsta anledningarna till att stanna kvar på en arbetsplats är intressanta arbetsuppgifter, arbetsmiljön och tryggheten. De främsta orsakerna till att byta jobb är för låg lön, ointresse för arbetsuppgifterna samt avsaknad av utvecklingsmöjligheter.

Nästa gång jag är på anställningsintervju tänker även jag ställa frågor om starka och svaga sidor hos chef, kollegor och arbetsuppgifter.

Arbetsgivarna har all anledning att vara lika nervösa som den som söker jobb. För att kunna attrahera, anställa och behålla arbetsmarknadens mest kompetenta och motiverade kandidater måste arbetsgivarna kunna erbjuda och marknadsföra det som målgruppen vill ha.

Anna Smids

Public Key Account Manager på Randstad

Rapporten med resultatet från Randstad Employer Brand Research finns att ladda ner på Randstads hemsida: www.randstad.se/employer-brand-center/

Läs mer: KarriärKarriärkrönika Employer brandingKarriär

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Foto: Mostphotos och Sparbanken Nord

Vittnar om snåriga dokument

Att som anbudsgivare greppa vad som efterfrågas i en upphandling är inte det lättaste. Stina Haglund, serieentreprenör från Örnsköldsvik, vet hur svårt det kan vara att ta sig igenom djungeln av dokument.

Foto: Mostphotos

Kritiserar upphandling av skydd

Sveriges ambassad i Sudan anlitade ett säkerhetsbolag med starka kopplingar till landets ökända milis. Något som får hård kritik från organisationen International Code of Conduct association.

Stockholmsbuss

Splittring om egna bussar

Region Stockholm öppnar för att äga bussar som upphandlade trafikutövare ska använda. Men ägandet som ett sätt att underlätta övergången till nya trafikavtal sågas av oppositionen.

Magnus Ericsson

Hoppas på samverkan

”Våga samarbeta” är uppmaningen från Norrbottens upphandlingsråd för att ta del av de affärsmöjligheter som följer med historiskt stora investeringar i norra Sverige.

Marjo Savelius

Hoppar på LOU-tåget

Strängnäs ansluter sig till de kommuner som avvecklar LOV inom hemtjänsten. Upphandlingen av privata utförare enligt LOU inleds nu efter beslut i kommunens socialnämnd.

Österåker

Teamarbete ger resultat

Ökat fokus på marknadsdialog. Stärkt samverkan internt i kommunorganisationen. Teamarbete där upphandlaren alltid har stöd av en kollega.

Lediga jobb

Umeå kommun

Upphandlare till Upphandlingsbyrån

  • Vill du bidra till att stärka läkemedelsförsörjningen av vacciner i Sverige?
  • Jurist till inköpsenheten på Polismyndigheten, Stockholm
  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping
  • Strategisk Inköpare till Luftfartsverket, LFV
  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping

Senaste nyheterna

Vittnar om snåriga dokumentVittnar om snåriga dokument
Kritiserar upphandling av skyddKritiserar upphandling av skydd
Splittring om egna bussarSplittring om egna bussar
Hoppas på samverkanHoppas på samverkan
Hoppar på LOU-tågetHoppar på LOU-tåget
Teamarbete ger resultatTeamarbete ger resultat
NCC-affär växte med hallNCC-affär växte med hall
Tog strid och vannTog strid och vann
ANNONS FRÅN AFF

”Vi behöver inte uppfinna hjulet”

Om inte Aff fanns så skulle vi behöva skapa vår egen standard för både begrepp och avtal, ett arbete som skulle vara både kostsamt och ineffektivt. Risken för att man tolkar saker olika ökar, och det skulle sannolikt leda till sämre entreprenader.

Senaste kommentarerna

  • Vittnar om snåriga dokumentTråkig att våra upphandlingsunderlag upplev som svåra att förstå. Om intresse finns så är jag öppen för dialog ur ett...
  • Teamarbete ger resultatBra jobbat! Mycket trevlig läsning!
  • ”LOU driver upp byggpriserna”Att fulhandla utan LOU leder i normalfallet till korruption och sämre konkurrens. Att allmännyttan skulle göra bättre affärer utan LOU...
  • Drar paralleller med RyssbojkottProblemet med Henriks agerande hösten 2022 var att: -Av hundratals leverantörer som har Göteborg som kund och ibland flyger, så...
  • Nya krav för konkurrensenKan ni inte länka till de nya kraven på uppgiftslämning från 1 januari 2024 i artikeln? Det är inte omöjligt...
ANNONS FRÅN TYA

Gör en smidigare upphandling

TYA:s branschnormer, som är framtagna i samarbete med transportbranschen, hjälper kommuner och regioner att ställa rätt krav i upphandlingar. ”Våra guider förenklar oerhört för både upphandlare och anbudsgivare”, säger Anna Nersing, projektledare på TYA.

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober (3 platser kvar)
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 14 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 22-23 november FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • Hållbar upphandling | 5 december
  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari 2024

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Lättare föra över personuppgift till USA
  • Tre saker att tänka på vid spendanalys
  • Viktiga tips för hållbar uppföljning
  • Risk för skada om upphandling görs om
  • Vem ska besluta om avgift mot KKV?
  • Menar vi allvar med dialog?
  • Sexmånadersfristen klargörs
  • Pålitliga fakta bygger förtroende
  • Flera mål i retur efter rättegångsfel
  • Enbart sanningsförsäkran räcker inte
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

”Tillsammans utgör vi en enorm kunskapsbank”

Vill du hålla jämna steg med den snabba utvecklingen inom IT-branschen och känna dig mindre ensam på jobbet? I det digitala nätverket för IT-upphandlare möter du experter och kollegor från hela Sverige för diskussioner och erfarenhetsutbyte med föreläsningar om det senaste med konkreta råd och tips.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »