Inköp Sörmland och Västmanland
Om oss
Inköp är en central funktion för både Region Sörmland och Region Västmanland. Det innebär att vi ansvarar för regionernas upphandlingar av varor, tjänster och byggentreprenader till en upphandlingsbar spend på ca 8 miljarder SEK per år. Inköpsverksamheten är en resurs i form av affärsstöd i alla typer av inköpsfrågor. Vi har också det övergripande ansvaret för e-handel i Region Sörmland.
Inköpsverksamheten har sin placering i Region Sörmland och i region Västmanland. På inköp arbetar vi tillsammans med att utveckla regionernas inköp för att uppnå en ekonomi i balans.
Inköp är under en förändringsresa där vi utvecklar våra arbetssätt både internt men också ut mot våra verksamheter och här blir du ett efterlängtat tillskott i den riktning som vi nu tar. Vi söker en avtalscontroller med kompetens och driv att hjälpa oss bygga upp vår avtalsförvaltning. Vi söker dig som idag arbetar som avtalscontroller och som person är du affärsmässig, strukturerad, driven, noggrann och som brinner för att analysera siffror, analysera och rapportera avvikelser i ingångna ramavtal.
Dina arbetsuppgifter
Som avtalscontroller hos oss får du det strategiska ansvaret för att planera och driva avtalsuppföljningen utifrån vår segmenteringsmodell vilken du kommer att vara delaktig i att förvalta och utveckla tillsammans med vår inköpscontroller.
I den här rollen kommer du att arbeta nära våra kategoribaserade inköpsteam och stötta våra inköpare avseende förvaltningsfrågor i inköpsprocessen och tillsammans med inköparna bidra till att fånga upp utvecklingsbehov inför kommande upphandlingar och få ut mesta möjliga effekt ur de upphandlingar som genomförs genom systematisk avtalsuppföljning.
Uppdraget innebär att du stödjer verksamheter i både Sörmland och Västmanland och på så vis kan resor under arbetstid bli aktuellt. I arbetet behövs ett stort eget ansvarstagande samt förmåga till att arbeta såväl självständigt som i team.
Som person har du lätt för att bygga positiva relationer med andra människor och samarbetar obehindrat både internt på inköp såväl utanför inköpsverksamheten. I den här rollen krävs det att du är lyhörd för olika behov och har förmågan att sätta siffor och statistik i en logisk kontext och kommunicera det. Du intresserar dig för att ta emot återkoppling från regionernas olika verksamheter för att kunna förbättra avtalets efterlevnad och sprider gärna kunskap om hur avtalet är tänkt att fungera i praktiken tillsammans med dina kollegor. Du har ett strategiskt långsiktigt utvecklingstänk med fokus på den goda affären för regionerna.
I din roll som avtalscontroller kommer du att:
- Utveckla och etablera vår avtalsförvaltning.
- Systematiskt följa upp de avtal som är tecknade med våra leverantörer.
- Föreslå och genomföra åtgärder.
- Genomföra spendanalyser och priskontroller.
- Medverka under upphandlingsfasen och vid implementering av avtal.
- Samarbeta med inköpsteam och hållbarhetstrateger.
- Ingå i regionernas arbete kring välfärdsbrottslighet.
- Ansvara för utveckling av arbetet med avtalsuppföljning.
- Omvärldsbevaka och delta i olika nätverk.
Din kompetens
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper men för att lyckas i rollen ser vi att du är engagerad, strukturerad och driven.
Vi söker dig med examen från universitet/högskola inom företagsekonomi, inköp eller annan eftergymnasial utbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig, alternativt förvärvat motsvarande kunskaper från arbetslivet.
Grundläggande till hög kunskap i avtals- och upphandlingsregelverk men har en hög förmåga att förstå och tillämpa god affärsmässighet.
Inköpsanalys och god erfarenhet från avtalsuppföljning och inköpsanalytiskt arbete, gärna från offentlig sektor där du har tillämpat LOU/LUF/LOV.
Du måste kunna uttrycka dig väl i svenska språket både i tal och i skrift.
Krav för tjänsten:
- Erfarenhet av utformning, tolkning och uppföljning av avtal.
- Erfarenhet av spendanalyser och spendsystem (vi använder idag Spendency).
- Förståelse för upphandlingsprocessen.
- Analytisk förmåga och förmåga att identifiera mönster och avvikelser
- Vana att hantera stora exceldokument
- God kommunikationsförmåga och förmåga att skapa relationer.
- Lösningsorienterad och ser möjligheter i komplexa situationer.
- Intresserad av din omvärld och föreslår ständiga förbättringar inom ditt ansvarsområde.
- Det är meriterande om du har erfarenhet av kategoristyrning.
Anställningsform
Tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse.
Information om tjänsten lämnas av
Gruppchef, upphandlingsenheten, Lisette Hultgren, 070-225 56 95.
Facklig företrädare, Vision, Frida Berg, frida.berg@regionsormland.se
Övriga fackliga företrädare söks via kontaktcenter, 0155-24 50 00.
Välkommen med din ansökan inklusive CV, senast 2025-03-09.
Intervjuer kan komma att ske löpande.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av redan anställd personal eller att förutsättningarna för rekryteringen ändras.