Om arbetsplatsen
Vaxholms stad är en av de mest attraktiva kommunerna i Stockholms län. Vi har goda resultat i våra verksamheter, flera pågående utvecklingsprojekt, engagerade medarbetare, omfattande samarbete med andra organisationer och utvecklingsprogram för chefer/medarbetare. I Vaxholm är du alltid nära till naturen och vatten där arbete och fritid samspelar i harmoni med varandra året om. För mer information om Vaxholm: http://www.vaxholm.se
Våra värdeord är Samspel, Engagemang och Respekt och de genomsyrar vår verksamhet och vårt förhållningssätt. Att jobba i Vaxholms stad innebär att du kommer att arbeta i en liten kommun med hög ambitionsnivå. Du får uppdrag med stort eget ansvar och möjligheter att påverka och göra skillnad för såväl medborgare som företagare. Vi värdesätter att du är intresserad av människor, har en god samarbetsförmåga och sinne för service. Det är viktigt att du är intresserad av att utvecklas och att du är engagerad i ditt arbete och i professionen.
Till kommunledningskontoret söker vi en upphandlare. Tjänsten är placerad på Ekonomi- och upphandlingsenheten som består av 11 medarbetare. Upphandlingsfunktionen leds av en upphandlingschef och för närvarande finns 3 upphandlare inom enheten. Vi söker nu en upphandlare då en av upphandlarna tar klivet till en annan förvaltning i kommunen. Vi är ett litet team med varierande och stimulerande arbetsuppgifter.
För denna tjänst erbjuder vi distansarbete upp till 50% av arbetstiden i samråd med ansvarig chef, friskvårdsbidrag, friskvårdstimme, semesterväxling och löneväxling.
Arbetsuppgifter
Frihet under eget ansvar – vi erbjuder ett stimulerande och omväxlande arbete med många kontakter internt och externt. Vår organisation är liten, vilket innebär ett självständigt arbete och närhet till andra medarbetare inom stadens verksamheter. Arbetsuppgifterna ger ett helhetsperspektiv, där du blir en central person i arbetet. Det ställer krav på affärsmässighet, integritet, projektledarskap och noggrannhet.
Du kommer att genomföra upphandlingar tillsammans med stadens verksamheter. Arbetet omfattar hela processen från upphandlingsplanering, framtagande av kravspecifikation, upprättande av upphandlingsunderlag, annonsering, utvärdering, tilldelning, upprättande av avtal till förvaltning av avtal. Upphandlingarna genomförs i projektform i nära samverkan med verksamhetsföreträdarna. Vi arbetar i upphandlingssystemet e-Avrop. Du kommer att arbeta med avtalsuppföljning, framtagande av statistik, administrera avtalskatalogen, hantera diarieföring och utlämning av handlingar.
I rollen som upphandlare kommer du att genomföra egna upphandlingar, avropa på ramavtal hos bland annat Kammarkollegiet och ADDA samt stötta verksamheterna i mer
omfattande direktupphandlingar.
Inriktning:
Tjänsten har en huvudinriktning på IT- och kommunikationsupphandlingar samt i övriga tjänsteupphandlingar. Upphandlingsteamet täcker upp för varandra och ansvarar för olika typer av upphandlingar utöver sitt ansvarsområde.
Kvalifikationer
Tjänsten förutsätter att du är väl bekant med aktuella IT-lösningar så väl produkter som tjänster (Internet, appar, digitala lösningar, applikationer) i dagens samhälle, arbetsplatser och i det privata.
Du kan:
• Hantera digitala lösningar, applikationer, appar, office-paketet väl.
• I nära samarbete med verksamheterna handlägga upphandlingar av varor och tjänster med varierande komplexitet samt utforma avtal/ramavtal.
• Professionellt leda och delta i upphandlingsprojekt.
• Samarbeta med såväl kollegor, som övriga personer inom organisationen och våra leverantörer.
• Någon av de vanligt förekommande upphandlings- och avtalsverktygen i Sverige.
• Pragmatiskt hantera och lösa uppkomna situationer.
Du har:
• För uppdraget en adekvat utbildning inom upphandling och upphandlingslagarna.
• Upphandlarerfarenhet från offentlig eller privat sektor.
• Praktisk erfarenhet av att leda och driva projekt.
• En affärsmässig grundsyn, god servicekänsla och samarbetsförmåga.
• Lätt att uttrycka dig väl, såväl skriftligt som muntligt.
Det är meriterande:
• Om du har erfarenhet av upphandlingsarbete inom offentliga sektorn.
• Om du under de senaste tre åren jobbat och tillämpat upphandlingslagarna (lagen om offentlig upphandling (LOU) i synnerhet eller andra affärslagar så som LUF, LOV och LUFS).
• Om du har erfarenheter av upphandlingar av IT-lösningar där tredjelandsöverföringar har hanterats inom ramen för GDPR efter Schrems II och i diskussioner kring amerikanska leverantörer av molntjänster (Microsoft Azure, Google, AWS) och FISA.
• Om du har erfarenhet av upphandlingsverktyg e-avrop.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som är bra på att samarbeta och har ett stort mått av ödmjukhet. Du är nytänkande och initiativtagande och ett stort tålamod, gillar att ge service samt har ett gott bemötande. Du är strukturerad och planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.
Vi kommer att intervjua löpande under annonstiden. Så avvakta inte till sista dagen.
Vi tillämpar 6-månaders provanställning.
Övrigt
Vaxholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.