Är du en driven, erfaren och konstruktiv upphandlare som brinner för att ge råd och stöd i upphandlings- och avtalsfrågor? Är du dessutom intresserad av förändringsarbete och vill vara med i utvecklingen av Riksbankens inköpsprocess tillsammans med kunniga och engagerade kollegor? I så fall kan du vara den personen vi söker!
VI ERBJUDER DIG
Du arbetar brett inom Riksbanken vilket innebär ett omväxlande jobb med många kontaktytor och en god inblick i Riksbankens olika verksamhetsområden. Vi erbjuder en arbetsplats med goda möjligheter till kompetensutveckling.
DET HÄR GÖR DU HOS OSS
Du stöttar löpande Riksbankens olika avdelningar i deras arbete med upphandlingar och avrop så att myndigheten kan göra effektiva och hållbara affärer. Även råd och stöd i avtalsförvaltningen förekommer. Du medverkar aktivt i upphandlingsfunktionens förändringsarbete. Du kommer att delta i nationella och internationella nätverk och genomföra arbetsuppgifter som är relaterade till dessa.
DITT TEAM
Riksbanken består av åtta avdelningar. Enheten för informationsförvaltning och upphandling tillhör avdelningen för intern styrning och verksamhetsstöd. Här kan du läsa mer om Riksbankens organisation.
Enheten för informationsförvaltning och upphandling består av åtta personer varav fem arbetar med att ge råd och främja regelefterlevnad i upphandlingsärenden och i avtalsförvaltningen. En medarbetare på upphandlingsfunktionen har gått vidare i sin karriär och därför rekryterar vi en upphandlare som ska arbeta tillsammans med övriga kolleger på funktionen. Övriga medarbetare på enheten arbetar med informationsförvaltning (arkiv och registratur). Inom enheten har vi en öppen dialog och förväntar oss av varandra att alla bidrar till att utveckla och förbättra verksamheten samt bidrar till ett positivt arbetsklimat.
MER OM DIG
Du har en akademisk utbildning inom ekonomi, juridik eller teknik. Vidare har du flerårig och aktuell erfarenhet från offentlig sektor av att som stöd till verksamheten självständigt driva offentliga upphandlingar enligt LOU.
Du ska ha erfarenhet av att arbeta i något av de upphandlingsverktyg som finns på marknaden. Vi utgår från att du är en van IT-användare med goda kunskaper i MS Office. Du har mycket god förmåga att förstå, tolka samt utforma upphandlingsdokument och avtal.
Det är meriterande om du har aktuell erfarenhet av:
- upphandling av fastighets- och internservice-relaterade tjänster,
- att ställa krav avseende miljö och hållbarhet,
- att ställa krav på arbetsrättsliga villkor,
- att genomföra säkerhetsskyddade upphandlingar, och/ eller
- att förbättra upphandlingsrutiner och tillhörande processer.
Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Du har mycket god förmåga att skapa goda professionella relationer, är lyhörd och har ett konsultativt arbetssätt.
Du har mycket god kommunikativ förmåga i både tal och skrift på svenska och engelska.
Du är van vid att självständigt driva dina uppgifter framåt och ansvara för dina leveranser men du tar också ansvar för det gemensamma resultatet. Du är noggrann och har ett strukturerat arbetssätt så att du lätt kan skifta fokus mellan olika upphandlingsområden allt efter vad arbetsuppgifterna kräver. Du bidrar konstruktivt i både det löpande arbetet och i verksamhetsutvecklingsarbetet.
Det är viktigt att du tycker om att arbeta i en grupp med stort gemensamt ansvar. Eftersom du stöttar hela Riksbanken med din expertis förutsätter tjänsten att du har mycket lätt för att samarbeta med olika kompetenser. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
MER OM TJÄNSTEN
Tillträde: Enligt överenskommelseAnställningstyp: Tillsvidareanställning, provanställning kan tillämpas
Placering: Huvudkontoret Brunkebergstorg Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Möjlighet att jobba distans: 1 eller 2 dagar i veckan
Förmåner: Generösa semestervillkor, löneväxling till pension, subventionerad lunch, friskvårdsbidrag, subventionerad massage och tillgång till gym och ledarledda träningspass.
Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll, säkerhetsprövningssamtal och särskild personutredning görs då för slutkandidaten. För vissa tjänster ställs krav på svenskt medborgarskap.
ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken är en myndighet under riksdagen som ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling. Läs mer om hur det är att arbeta på Riksbanken här.
ANSÖK
Vi vill ha din ansökan med CV senast den 18 april 2024. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. På så vis kan du enkelt söka tjänsten och vi ges möjligheten att utvärdera våra kandidater på lika villkor. Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidaterna, vilket innebär att vi kontrollerar examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning.
Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!
Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser.
Kontaktpersoner
Kristina Ulgemo, Enhetschef, 08-787 03 41, kristina.ulgemo@riksbank.se