Upphandlare till Lunds kommun

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

På kommunkontoret arbetar cirka 300 medarbetare inom strategiska funktioner. Tillsammans säkerställer vi att kommunen är en effektiv och modern organisation. Just nu befinner vi oss på en spännande utvecklingsresa med målet att fungera som en motor i utvecklingen av hela organisationen. Där vi tar ansvar för helheten, och sätter medborgarnas bästa i fokus.

Om oss

Enheten för Inköp och upphandling vid Lunds kommun tillhör Ekonomiavdelningen. Enheten består av totalt 13 upphandlare, 1 utvecklingstrateg, 1 upphandlingsjurist, 1 inköpsanalytiker, 2 avtalscontroller, 3 e-handlare, 1 systemförvaltare,  upphandlarna ingår i  2 grupper som leds av två gruppchefer. Enheten leds av inköps- och upphandlingschef.

Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats med kompetenta, trevliga och hjälpsamma kollegor. Vår arbetsplats ligger mycket nära Centralstationen i Lund med goda kommunikationer.

Enheten är växande för att svara upp mot de samlade behoven och du behöver gilla att arbeta i en organisation med högt förändringstempo, där du själv aktivt kan bidraga till utvecklingen mot en modern upphandlings- och inköpsorganisation

Arbetsuppgifter

  • Att självständigt projektleda och  genomföra både kommunövergripande och förvaltningsspecifika upphandlingar av varor och tjänster.
  • Att dela med dig av gjorda erfarenheter till dina kollegor och till förvaltningarna.
  • Att arbeta med hela inköpsprocessen tillsammans med förvaltningarna.
  • Att leda och hålla i en aktiv leverantörsdialog och anordna träffar då upphandlade leverantörer får möjlighet att träffa verksamheten.
  • Att aktivt avtalsförvalta och tillsammans med avtalscontroller följa upp ingångna avtal
  • Att tillsammans med dina kollegor på enheten utbilda verksamheten i tillämpning av LOU, avtalstolkning och i hur upphandlat avtal ska användas.
  • Att driva in eventuella viten och feldebiteringar genom leverantörsdialog tillsammans med dina kollegor.
  • Att utbilda i hela inköpsprocessen och praktisk avtalstillämpning.
  • Att aktivt medverka till förbättringar i hela inköpsprocessen, inklusive interna styrdokument.
  • Att tillsammans med kollegor arbeta med kategoristyrt inköp.
  • Att bedöma utfallet av genomförd upphandling. Vad blev resultatet?  Effekthemtagning i form av sänkta kostnader, högre kvantitet, mer för pengarna etc.

Vi söker dig som

Vi söker dig som har arbetat minst 3 år som upphandlare, gärna längre. Vidare är du en god kommunikatör, van vid att leda projekt samt har ett affärsmässigt förhållningssätt både internt och gentemot våra leverantörer. Du ska kunna uttrycka dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift. Du arbetar självständigt samtidigt som du bidrar aktivt till enhetens utveckling och har lätt för att samarbeta. Du har erfarenhet av hela inköpsprocessen; från behov och marknadsanalys – via upphandling – till avtalsuppföljning och avtalsförvaltning, inklusive leverantörsdialog. Vi arbetar med att öka antalet tillgängliga ramavtal via e-handel.

Vi ser gärna att du har en bred erfarenhet av att genomföra upphandlingar av varor och tjänster. Särskilt meriterande är att du har dokumenterad erfarenhet av att upphandla Livsmedel, IT-system och IT-relaterade produkter och tjänster, samt olika typer av tekniska upphandlingar, t ex tekniska konsulter och tjänster. Nämn gärna exempel på genomförda upphandlingar/inköpsprojekt i din ansökan. Du får gärna ha erfarenhet av kategoristyrt inköpsarbete. Ange vilken kategori i din ansökan. Som person har du lätt för att knyta kontakter, är öppen, tillgänglig och analytisk.

Du har en universitetsexamen som ingenjör, eller inom teknik, systemvetenskap, juridik, eller ekonomi eller annan relevant eftergymnasial utbildning.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

Erfarenhet av att yrkesmässigt genomföra hela upphandlingsprocessen enligt LOU som upphandlare.

Förhandlingsvana.

Erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation eller en större organisation med många intressenter.

Erfarenhet av att ha arbetat med kategoristyrt inköpsarbete.

Välkommen med din ansökan!


Kontakt: Jeanette Jacobsson, 046-3594239

Facklig företrädare:
Cecilia Åkesson Vision, 046-3597039

Referensnummer: 2022/1406

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb