-Hur stort beloppet blir är i dag svårt att säga eftersom det handlar om beställningstrafik som vi inte vet den exakta omfattningen av till avtalets slut, men lågt räknat kommer beloppet att landa på minst 80 miljoner kronor, säger Värmlandstrafiks vd Jessika Lundgren (bilden) i en kommentar på företagets webbplats.
Det blir nu tingsrätten i Karlstads uppgift att skipa rättvisa. Keolis, som bröt ett femårigt avtal efter endast ett år som operatör, hänvisar till merkostnader för ineffektiv trafikledning.
Värmlandstrafik vill för sin del ha ersättning för fördyring av servicetrafiken och den nya upphandling som blev nödvändig.
-Vi har sedan dag ett sagt att vi kommer att kräva full kompensation av Keolis för de fördyrade kostnader som våra ägare fått. Det är tråkigt att vi hamnat i det här läget men nu är det upp till domstolen att avgöra frågan. Vi är beredda på att det kommer att ta tid, men anser det viktigt att våra värmländska ägare kompenseras för vad vi hävdar är ett avtalsbrott från Keolis sida, säger Jessika Lundgren.
Keolisavtalet omfattade sjukresor och färdtjänst i större delen av Värmlands län till ett värde av drygt en halv miljard kronor.
Sedan slutet av förra året sköts trafiken i stället av fyra bolag inom fem körområden och enligt Värmlandstrafik har det resulterat i den högsta, uppmätta kundnöjdheten i företagets historia.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer